Deception

01-04-2009

5.5

Deception (Blu-ray)

Jonathan McQuarry (Ewan McGregor) is auditor van beroep. Hij leidt een saai leven zonder vriendin, familie en vrienden, waarin zijn werk de belangrijkste plaats inneemt. Totdat hij op een avond de charismatische Wyatt Bose (Hugh Jackman) ontmoet. Opeens brengt Wyatt, die als advocaat in een naastgelegen kantoor werkt, veel tijd met Jonathan door. Met enige jaloezie ziet Jonathan hoe Wyatt een veel spannender en interessanter privéleven leidt. Vlak voordat Wyatt voor een zakenreis naar Londen moet, neemt Jonathan na een lunchafspraak per ongeluk Wyatt’s telefoon mee. Als kort daarna deze telefoon overgaat, nodigt een verleidelijke vrouwenstem hem uit in haar hotelkamer. Voordat Jonathan zich realiseert wat er gebeurt, belandt hij in een anoniem seksnetwerk. Dit netwerk bestaat uit drukke, succesvolle zakenmannen en –vrouwen, die op zoek zijn naar intimiteit zonder de gebruikelijk plichtplegingen. Anonimiteit is hierin een van de spelregels. Via een van deze afspraken ontmoet Jonathan een mysterieuze jonge vrouw (Michelle Williams). Al gauw wordt hij verliefd op haar. As zij plotseling verdwijnt is Jonathan ten einde raad. Kort daarna komt hij erachter dat Wyatt een heel ander persoon blijkt te zijn, die Jonathan dwingt voor hem een klus te klaren. Hoe meer Jonathan probeert te ontsnappen uit Wyatt’s web van chantage en leugens, des te meer raakt hij erin verstrikt.

Het verhaal van Deception is niet nieuw. Een dergelijk verhaal, waarin verleiding en misleiding een enigszins naïef persoon dwingt tot een misdaad, is al veel vaker verfilmd. En dat het naïeve slachtoffer niet zo naïef blijkt en zich uit de slachtofferrol worstelt, is ook al niets verrassends. Dus moet je als regisseur een nieuw element toevoegen om het nog enigszins bijzonder te maken. Debuterend regisseur Marcel Langenegger heeft hier gekozen voor het toevoegen van stijlvolle sfeerelementen. Alleen is hij hiermee wat teveel doorgeschoten. Want Deception is een film waarin de stijl teveel nadruk heeft gekregen. Fraaie cinematografische beelden en sfeervolle muziek vormen een belangrijk onderdeel van het geheel. Maar die sfeervolle stijl heeft tot gevolg dat de film tamelijk traag verloopt. En dat werkt weer negatief op de spanningsopbouw. Nergens krijg je namelijk het gevoel dat de hoofdpersoon, gespeeld door Ewan McGregor, ook maar enig moment echt in het nauw is gedreven. Of ook maar enig moment onder grote tijdsdruk wordt gezet. Ook mis je bij de andere hoofdpersoon, gespeeld door Hugh Jackman, het gevoel van gevaar en de misdadige spanning. De sfeervolle stijl doet het begin van de film wel goed, waarin de saaie accountant opbloeit in de mystieke wereld van de seksclub. Qua spel maken Ewan McGregor, Hugh Jackman en Michelle Williams er het beste van. Vooral Ewan McGregor speelt zijn rol toch op fraaie wijze. Je ziet hem opbloeien van grijze muis naar een gepassioneerde, verliefde man. Maar daarna zakt de film als een kaartenhuis in elkaar, doordat stijl en sfeer nog teveel de nadruk krijgen en de spanning volledig ontbreekt. Voor de ervaren thriller kijkers biedt de film te weinig verrassingen en teveel clichés. Wat overblijft is een film die visueel mooi is gemaakt met een goed spelende cast maar een saai en voorspelbaar verhaalverloop. Niet meer dan aardig om een keertje kijken.

Warner Home Video heeft Deception in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc en in standaard kwaliteit op DVD. In deze bespreking van de Blu-ray Disc uitgave maken we een korte vergelijking met de eerdere DVD uitgave. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 107 min
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • DTS 5.1 - Engels
  • PCM 2.0 - Engels
EAN: 5051888002742

• Alternate ending
  • Club Sexy
  • Exposing Deception

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc (waarvan 38 GB gebruikt). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

De beeldkwaliteit van deze recente film is zeer goed. Het stilistisch bewerkte beeld oogt mooi helder, kleuren zien er natuurlijk, kleurrijk en goed verzadigd uit. De veelal donkere, sfeervolle beelden komen in deze transfer goed tot hun recht. Scherpte en detaillering zijn beide goed, waarbij ook de achtergronden goed gedetailleerd zijn. Bij diverse scènes is hierdoor een mooie scherptediepte met goede dieptewerking te zien. Dankzij een goed contrast en schaduwdetail blijven in de donkere beelden details goed zichtbaar. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein lettertype en is prima leesbaar. De film is opgedeeld in 13 hoofdstukken. De ondertiteling is geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij het beluisteren van de Engelstalige soundtrack heb je heel verrassend maar liefst drie keuzemogelijkheden. Ten eerste een lossless gecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack (24 bit, 48 kHz), een DTS 5.1 surroundtrack (1509 kb/s) en een ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereotrack (bitrate 1536 kb/s). Om met deze laatste te beginnen, het is jammer van de gebruikte ruimte op de schijf maar deze LPCM 2.0 track is feitelijk overbodig. De beide 5.1 surroundtracks klinken uitstekend. De nadruk van het geluid ligt op de drie voorste kanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt slechts incidenteel gebruikt. De dialogen zijn goed te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker. Uiteraard is de lossless Dolby TrueHD 5.1 surroundtrack op alle terreinen de beste. Dynamiek, detail, controle en diepte laag en surroundbeleving zijn bij deze track zeer goed en heeft daarmee de absolute voorkeur. Heb je echter nog geen apparatuur met High Definition audiodecoders, dan wordt de Dolby TrueHD track in dit geval als een ‘gewone’ Dolby Digital 5.1 surroundtrack weergegeven (bitrate 448 kb/s). In dat geval kun je beter kiezen voor de full bitrate DTS 5.1 track, die in dat geval beter klinkt.

Na keuze voor Frans of Nederlands, begint de film direct. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Beeldkwaliteit van de extra’s is 576i PAL resolutie, tenzij anders aangegeven en geluid is PCM 2.0 stereo. Alles is Nederlands ondertiteld.

Alternate Ending (3 min)
Een ander einde voor de film. Dit extra staat niet op de DVD uitgave.

Deleted Scenes (2 min)
Met een tweetal niet gebruikte scènes, zonder verdere toelichting.

Club Sexy (10 min)
Een korte featurette over privé seksclubs. Verschillende experts komen aan het woord, evenals een deel van de cast- en crewleden.

Exposing Deception (17½ min)
Een making of featurette waarin de meeste productieaspecten wel aan bod komen. Natuurlijk met de nodige filmfragmenten, beelden op de set en interviewfragmenten met cast en crew.

Trailer
De originele bioscooptrailer van Deception. Beeldkwaliteit is 1080p HD.

De saaie Jonathan McQuarry ontmoet de charismatische Wyatt Bose. Kort daarna komt Jonathan in aanraking met de mysterieuze wereld van anonieme seks. Daarin ontmoet hij een jonge vrouw, op wie hij verliefd wordt. Kort daarna komt Jonathan erachter dat Wyatt een heel ander persoon blijkt te zijn, die Jonathan dwingt voor hem een klus te klaren. Hoe meer Jonathan probeert te ontsnappen uit Wyatt’s web van chantage en leugens, des te meer raakt hij erin verstrikt. Debuterend regisseur Marcel Langenegger heeft van Deception meer een stijlvolle film gemaakt, dan een spannende thriller. Mede hierdoor kan de film niet echt boeien, ondanks goed spel van Ewan McGregor, Hugh Jackman en Michelle Williams. Deze Blu-ray Disc uitgave van Warner heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn wat mager.