Pelican Brief, The

22-04-2009

6

Pelican Brief, The (Blu-ray)

Als twee rechters van het hooggerechtshof worden vermoord, tast iedereen in het duister naar de dader en diens motieven. Rechtenstudente Darby Shaw (Julia Roberts) is echter vastbesloten om de waarheid te achterhalen. En dus gaat ze op onderzoek uit. Het eindresultaat is een theorie die in eerste instantie te bizar voor woorden lijkt. Desondanks verwerkt Darby haar theorie in een voorbereidend, speculatief dossier, dat al gauw “het Pelikaanrapport” genoemd wordt. Na wat omzwervingen komt dit rapport op de hoogste regeringsniveaus terecht, waar het grote schokgolven veroorzaakt. Samen met vastbesloten onderzoekjournalist Gray Grantham (Denzel Washington) besluit Darby haar ontdekkingen publiek te maken. Als ze er tenminste eerst in slagen om te overleven...

Fans van de juridische thrillers van schrijver John Grisham hadden in 1993 een goed jaar. Toen verscheen namelijk zowel de verfilming van The Firm als The Pelican Brief in de bioscopen. Beide films konden bouwen op een prima cast. Zo waren in The Firm rollen weggelegd voor Tom Cruise en Gene Hackman, en zag je in The Pelican Brief Denzel Washington en Julia Roberts in de hoofdrollen. Opvallend aan The Pelican Brief, want daar gaat deze recensie over, is dat regisseur Alan J. Pakula (Sophie’s Choice, To Kill a Mockingbird) de rechten van het boek kocht ver voordat het af was. Pakula kreeg enkel een ruwe samenvatting van Grisham. Een behoorlijke gok dus. Gelukkig voor Pakula bleek ook dit boek een bestseller en kon dus de verfilming eveneens op flink wat aandacht rekenen. Beschouwen we echter alle Grisham-verfilmingen die de afgelopen jaren zijn verschenen - en dat zijn er nogal wat - dan is The Pelican Brief toch een van de mindere. Niet dat het een oerslechte film is, dat niet. Want er is voldoende spanning en het acteerwerk is prima (al is van een spetterende chemie tussen de hoofdrolspelers geen sprake). Wat een van de voornaamste problemen is, is dat het onderwerp van de film gewoonweg een stuk minder pakkend is dan dat van bijvoorbeeld A Time to Kill of The Rainmaker. Het gebrek aan humor, de saaie materie en het trage tempo maken The Pelican Brief dan ook tot behoorlijk zware, langdradige kost. Maar zoals gezegd, gaandeweg wordt het geheel toch nog redelijk spannend, dus de kans is klein dat je de film voortijdig af zult zetten. Al loopt het verhaal wel met een sisser af. Als kijker ben je aan het wachten op een sterke slotact – bij voorkeur met een goed doordachte wending – die de film zal opwaarderen van een matige naar een geslaagde thriller. Maar die sterke slotact komt niet; ineens is de film afgelopen. Het feit dat de ‘bad guy’ van het verhaal, degene die alles in werking heeft gesteld, geheel buiten beeld blijft zegt wat dat betreft voldoende. Toch zal de liefhebber van het werk van Grisham zich wel kunnen vermaken met The Pelican Brief (met een aanzienlijke kans op het befaamde “het boek was beter”). Ben je echter op zoek naar een écht goede juridische thriller, dan zijn er voldoende betere alternatieven.

The Pelican Brief is al lange tijd verkrijgbaar op DVD. Onlangs heeft Warner de film ook op Blu-ray Disc uitgebracht. Lees hieronder onze recensie van deze HD-uitgave.

Genre: Thriller
Jaar: 1993
Speelduur: 141 min
  • Dolby Digital 1.0 - Portugees
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888029350

De Blu-ray Disc uitgave van The Pelican Brief heeft het originele 2.40:1 beeldformaat behouden. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc (22,2GB beschreven). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De kwaliteit van de transfer levert op een aantal gebieden weinig reden tot klagen. Neem nu de scherpte: het HD-beeld van The Pelican Brief is misschien niet zo haarscherp als dat van modernere tegenhangers (vooral merkbaar in het ontbreken van de allerkleinste details), maar toch zijn de prestaties op dit gebied ruim voldoende. Ook qua kleurweergave oogt de transfer prima. Minder positief is het matige schaduwdetail, waardoor donkere scènes aan detaillering in moeten leveren. Tevens is wat minimale edge enhancement te bespeuren, alsmede enige lichte beeldruis. Storend zijn deze zaken nergens. Ook noemenswaardig is dat het beeld vrij is van vuiltjes en beschadigingen. Prima beeld dus!

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Zoals we inmiddels gewend zijn van Warner heb je ook op de BD-uitgave van The Pelican Brief de keuze uit twee Engelstalige audiosporen. De ene in het van DVD bekende Dolby Digital 5.1-formaat (640kb/s), de andere in Dolby TrueHD 5.1 (16bit/48kHz). Gezien het lossless karakter is deze laatste uiteraard het meest interessant. Helaas klinkt de TrueHD-track niet bepaald spectaculair. Een van de problemen is dat de dialogen niet beperkt blijven tot de centerspeaker, maar ook uit de linker- en rechterluidspreker te horen zijn. Met een onnatuurlijke opbouw van het geluidsbeeld tot gevolg. Ook qua ruimtelijkheid hoef je niet veel te verwachten. Op een handjevol momenten komen de surrounds tot leven, maar meestal is het surroundgebruik afwezig of (te) subtiel. De klank van het geluid is gelukkig wel dik in orde. Het TrueHD-spoor klinkt namelijk helder en gedetailleerd en laat op gepaste momenten een nette hoeveelheid laag horen. Al valt wel op dat incidenteel wat lichte ruis hoorbaar is. Al met al is het geluid niet dermate slecht dat dit een onvoldoende verdient, maar het is op het randje. Het DD 5.1-geluid heeft overigens dezelfde problemen en is dus geen beter alternatief.

Na het starten van de schijf begint automatisch de film, zonder tussenkomst van een menu. Het aantal extra’s op de in Nederland verkrijgbare BD-uitgave van The Pelican Brief is even teleurstellend als in de overige regio’s. Het popup-menu bevat weliswaar hoopvol een “Special Features” submenu, maar daarin is alleen een trailer te vinden. Dat was op de DVD-versie ook al het geval.

Trailer
De enige extra is dus de oorspronkelijke bioscooptrailer, die een beeldresolutie van 480i (1.78:1) en DD 2.0-geluid heeft.

The Pelican Brief (1993) is de verfilming van een boek van John Grisham. De juridische thriller laat zien dat het hebben van een solide cast, in dit geval onder meer Julia Roberts en Denzel Washington, niet automatisch een topfilm oplevert. Weliswaar is de film bij vlagen redelijk spannend, maar ook erg langdradig. Bovendien ontbreekt een sterke ontknoping. De BD-versie van The Pelican Brief maakt op technisch gebied al even weinig indruk als de film zelf. Want al is de HD-transfer dik in orde, op audiogebied laat het aanwezige 5.1-geluid de nodige problemen horen. Bovendien ontbreken interessante extra’s: een eenzaam trailertje, daar zul je het mee moeten doen (net als op de eerdere DVD-versie). Gepaard met de matigheid van de film is deze BD-uitgave dan ook alleen interessant voor de allergrootste liefhebbers van het werk van Grisham.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.