French Connection II, The

29-04-2009

5.6

French Connection II, The (Blu-ray)

Toen Jimmy \"Popeye\" Doyle (Gene Hackman) een van de grootste drugssmokkelzaken wist op te lossen, was dat met gemengde gevoelens. Tijdens de zaak waren namelijk verschillende schuldigen en onschuldigen gedood, maar nog erger was dat het brein achter de heroïnesmokkel (van Frankrijk naar New York) wist te ontsnappen. De ontsnapte Alain Charnier (Fernando Rey) vluchtte terug naar Marseilles, waar hij gewoon verder kon gaan met zijn schimmige praktijken. Maar daar wil Doyle een stokje voor steken. En dus zit er maar een ding op: doordringen tot in het hol van de leeuw. Doyle reist af naar Marseilles, maar hij heeft geen idee waar Charnier uithangt. De plaatselijke politie, onder leiding van ene Barthélémy (Bernard Fresson), is echter niet erg meewerkend. Het wordt al gauw duidelijk dat Doyle zijn eigen onderzoek zal moeten doen. Maar Charnier zit ook niet stil, en beraamt een plan om voorgoed van Doyle verlost te zijn.

Vier jaar na het succesvolle The French Connection (1971) keerde Gene Hackman terug in de rol van Jimmy \"Popey\" Doyle, waarvoor hij destijds een Oscar ontving. Het had echter niet veel gescheeld of Hackman had de rol in The French Connection II afgewezen. Hij vond namelijk dat er te veel tijd zat tussen voorganger en vervolg. Gelukkig wist men hem uiteindelijk over te halen. Want als er één reden is om het vervolg te kijken, dan is het wel de rol van Hackman. De acteur is namelijk weer uitstekend op dreef als de bikkelharde Doyle. Dit maal begeeft deze zich niet op het vertrouwde New Yorkse terrein, maar moet hij zich staande zien te houden in het onbekende en onvriendelijke Frankrijk. Hij spreekt de taal niet, en tot overmaat van ramp wil de politie ook niet echt meewerken. Uiteraard overleeft Doyle deze situatie op zijn eigen kenmerkende manier, waarbij hij lak heeft aan iedereen en alles. En dat is wederom erg vermakelijk om naar te kijken, en laat zien dat Hackman een uitstekend acteur is. Met name in de tweede akte, waarin Doyle zwaar in de problemen komt te zitten, zet Hackman een zeer overtuigende rol neer. Qua acteerwerk valt er dan ook niks te klagen. Echter, wat verhaal betreft is het door John Frankenheimer (Ronin, Reindeer Games, Path to War) geregisseerde vervolg minder spectaculair. In tegenstelling tot de eerste French Connection, die gebaseerd is op een waargebeurde smokkelzaak, is het vervolg pure fictie. En dat is te merken ook. De grauwe documentaireachtige look en het trage (realistische) verloop van het onderzoek zijn verdwenen, en vervangen door een meer conventionele stijl en structuur. Als gevolg voelt The French Connection II meer aan als een standaard misdaadfilm dan als een waardig vervolg op zijn klassieke voorganger. Maar gelukkig weet Hackman de film te redden. Zijn vertolking is namelijk dusdanig sterk, dat je de rest van de minpunten al gauw bent vergeten. Dus ook al kan The French Connection II niet tippen aan zijn voorganger, toch is het een aardige prent voor de liefhebber.

De DVD-versie van The French Connection II is al geruime tijd verkrijgbaar, als losse uitgave of als onderdeel van de French Connection Collection (samen met het betere eerste deel). Onlangs zijn het vervolg en z’n voorganger ook verschenen op Blu-ray Disc, zodat je ze nu in High Definition kunt gaan bekijken. Hieronder onze bespreking van de BD-uitgave van The French Connection II. De BD-recensie van het eerste deel vind je hier.

Genre: Misdaad
Jaar: 1975
Speelduur: 119 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Music Only
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626039068

• Isolated Music Score
  • galleries
  • Audiocommentaar (2x)
  • A Conversation with Gene Hackman
  • Frankenheimer: In Focus

De Blu-ray Disc uitgave van The French Connection II heeft het originele 1.85:1 beeldformaat behouden. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc (46,6GB beschreven). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec.

Bij de BD-release van voorganger The French Connection is er veel aandacht besteed aan het beeld. Men wilde de film namelijk precies laten zien zoals die altijd al bedoeld was. Dit betekende onder meer dat er flink aan de kleurweergave werd gesleuteld, met een grauwe en verwassen look tot gevolg. Bij de BD-uitgave van The French Connection II zijn dit soort vergaande bewerkingen achterwege gebleven. Niet zo vreemd, gezien de uitstraling van het beeld van origine al heel anders is (meer een echte filmuitstraling in plaats van de ruwe documentaireachtige look van het eerste deel). De kwaliteit van de HD-transfer van The French Connection II is dik in orde. Weliswaar oogt het beeld als dat van een oudere film, bijvoorbeeld door de fletsere kleuren, maar dat is niet echt een groot bezwaar. Bovendien zijn scherpte en detaillering boven verwachting. Wel is wat grain aanwezig - alhoewel veel minder dan bij het eerste deel - maar dat past wel bij de film en is daardoor totaal niet hinderlijk. Eveneens noemenswaardig is dat de print erg schoon is, en dat storende edge enhancement ontbreekt. Ook het zwartniveau geeft geen reden tot klagen. Het schaduwdetail had echter wel een tikje beter gekund. Desondanks is hier zeker sprake van een prima beeldkwaliteit, die een dikke voldoende verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

In tegenstelling tot de DVD-release, die het moet stellen met een Dolby Digital 2.0-track, bevat de BD-uitgave van The French Connection II een volwaardige 5.1-remix. Maar evenals bij de BD-release van het eerste deel moet je ook in dit geval niet al te veel verwachten. Het aanwezige DTS HD Master Audio spoor (24bit/48kHz) laat namelijk duidelijk de leeftijd van de film horen. De track klinkt vrij blikkerig en dof, waarbij harde geluiden vaak een overstuurd karakter hebben. De dynamiek is eveneens beperkt, gezien de leeftijd niet geheel onverwacht. Qua ruimtelijkheid zijn de prestaties wat beter. Vooraan heeft het spoor een acceptabele stereospreiding en uit de surrounds is regelmatig muziek te horen. Van directionele effecten is echter nauwelijks sprake. Echt veel richting heeft het geluid dus niet. Maar goed, van een film van bijna 35 jaar oud kun je ook niet alles verwachten. Wel erg positief is dat de dialogen netjes beperkt blijven tot de centerspeaker. Bovendien is van storende ruis geen sprake. Rekening houdend met de leeftijd kunnen we dan ook spreken van een acceptabele track. Overigens ontbreekt op de in Nederland verkrijgbare BD-uitgave het oorspronkelijke monogeluid, in tegenstelling tot de Amerikaanse versie.

De BD-uitgave van The French Connection II bevat een redelijke hoeveelheid extra’s. Alle extra’s van de DVD-release zijn overgenomen, maar daarnaast is tevens wat BD-exclusief materiaal toegevoegd (hieronder aangegeven met “nieuw”). De extra’s zijn helaas niet Nederlands ondertiteld, wel in het Engels. De beeldresolutie is 1080p en het geluid in DD 2.0-formaat.

Audiocommentaar 1
Op de eerste van de twee aanwezige commentaartracks hoor je regisseur John Frankenheimer. Hij geeft een interessante en informatieve toelichting, vol achtergrondinformatie. Daarbij worden ook technische details niet geschuwd.

Audiocommentaar 2
De tweede gesproken toelichting is van Gene Hackman en producer Robert Rosen. In de praktijk is vooral Rosen vaak aan het woord. Hij komt interessante weetjes en achtergrondinfo. Hackman is slechts beperkt te horen. Sowieso bevat het geheel helaas de nodige stiltes.

Isolated Score Track (nieuw)
Selecteer je deze optie, dan krijg je de film te zien met alleen de muziek van Don Ellis, dus zonder spraak en effecten. Het geluid is dan in DTS 5.1-formaat (754kbit/s).

Frankenheimer: In Focus (25 min, nieuw)
Zoals de titel al aangeeft gaat deze extra over regisseur John Frankenheimer, die in 2002 op 72-jarige leeftijd overleed. Vrienden en collega’s praten over het leven en het werk van Frankenheimer. Erg interessant als je meer over de geprezen regisseur wilt weten.

A Conversation with Gene Hackman (7 min, nieuw)
Dit is een kort interview met hoofdrolspeler Hackman. Hierin geeft hij onder meer aan waar voor hem de uitdagingen lagen en hoe het was om met Frankenheimer te werken.

Trailer
De bioscooptrailer van de film, in 1080p en met DD 2.0-geluid.

Still Galleries
Hier kun je door een verzameling foto’s bladeren, onderverdeeld in de categorieën \"wardrobe\" (kleding) en \"storyboards\" (van zes scènes).

The French Connection II (1975) is een vervolg op William Friedkin\'s klassieker uit 1971. De film moet het vooral hebben van het spel van Gene Hackman, die voor de tweede keer op komt draven als de bikkelharde Jimmy \"Popeye\" Doyle. Het acteerwerk is dan ook uitstekend, maar qua verhaal kan de film niet tippen aan dat van zijn voorganger. De BD-uitgave van The French Connection II bevat een nette HD-transfer en een gedateerd klinkende lossless 5.1-remix. Gezien de leeftijd is dit laatste niet echt een verrassing. Qua extra’s is de uitgave veel minder spectaculair dan de 2-disc set van zijn voorganger, maar desondanks is een redelijk aantal interessante extra\'s aanwezig (zowel de toevoegingen van de eerdere DVD-versie als BD-exclusief materiaal). Al met al een nette uitgave, die liefhebbers van het eerste deel wel zal kunnen bekoren