Verdi – La Traviata

09-05-2009

7.6

Verdi – La Traviata (Blu-ray)

La Traviata is een opera in drie akten van de Italiaanse componist Guiseppe Verdi (1813-1901). Het verhaal speelt zich in de 19e eeuw af in Parijs.

Eerste akte
Ter ere van haar verjaardag geeft de rijke courtisane Violetta (Anne Netrebko, sopraan) een groot feest. Op dit feest ontmoet zij Alfredo Germont (Rolando Villazón, tenor), die verliefd is op Violetta. Op het feest valt Violetta flauw, waarbij Alfredo zich over haar ontfermt. Hij verklaart haar dan zijn liefde. Dit ontroert Violetta zodanig dat zij hem een bloem geeft die Alfredo terug moet brengen als deze verwelkt is.

Tweede akte
Violetta en Alfredo wonen al enige tijd samen op het Franse platteland. Zij leiden daar een eenvoudig leven, waarbij Violetta haar roerige verleden achter zich heeft gelaten. Als Alfredo weg is, krijgt Violetta bezoek van Alfredo’s vader Giorgio (Thomas Hampson, bariton). Hij dwingt Violetta bij Alfredo weg te gaan, omwille van de familie van Alfredo. Violetta zwicht voor de druk en schrijft Alfredo een afscheidsbrief. Alfredo blijft ontroostbaar achter. Op een feestje van Flora (Helene Schneiderman, mezzosopraan), ziet Alfredo zijn geliefde weer, nu in de armen van een rijke baron. Alfredo kan zijn frustratie over de afwijzing van Violetta niet bedwingen en beledigt haar diep op het feest. Violetta is zwaar ziek en blijft in de armen van Flora achter.

Derde akte
Violetta heeft tuberculose en wordt verzorgd door haar trouwe bediende Annina (Diane Pilcher, sopraan). Alfredo weet ondertussen waarom Violetta hem verliet en biedt haar zijn excuses aan. Violetta leeft weer helemaal op, maar haar ziekte eist zijn tol.

De Italiaanse componist Guiseppe Verdi (1813-1901) heeft in totaal 26 opera’s geschreven. Een van zijn bekendste opera’s is La Traviata, vrij vertaald “De Dolende”. Het verhaal van de opera is gebaseerd op de roman “La Dame Aux Camélias” van Alexandre Dumas, die dit in 1848 schreef. De Italiaan Francesco Maria Piave schreef voor de opera het libretto (de zangteksten). La Traviata beleefde op 6 maart 1853 in het Teatro La Fenice in Venetië haar première. Het grote succes dankt de opera aan zijn zeer toegankelijke en dramatische liefdesverhaal. Een van de bekendste liederen uit de opera is het “Libiamo ne’ lieti calici” ofwel het “Drinklied”.
Er bestaan veel uitvoeringen van deze opera. Een van de bekendere uitvoeringen is een uitvoering van het Metropolitan Opera Orchestra and Chorus, kortweg The Met, onder leiding van de Amerikaanse dirigent James Levine uit 1981. Een uitvoering met sopraan Teresa Stratas als Violetta en de tenor Placido Domingo in de rol van Alfredo.
In maart 2005, ruim 150 jaar na de eerste uitvoering, werd de opera opnieuw uitgevoerd. De moderne enscenering is van Willy Decker. De opera wordt gespeeld door de Wiener Philharmoniker onder leiding van de dirigent Carlo Rizzi. De hoofdrollen worden vertolkt door Anna Netrebko (sopraan) en Rolando Villazón (mezzosopraan). Beide zijn op dit moment de meest gevraagde operasterren. Voor de premièreavond in het Grosses Festspielhaus werden op de zwarte markt haast astronomische bedragen neergeteld voor een kaartje. Het werd de meest besproken opera-uitvoering van 2005. En terecht, want dit is een uitvoering van een bijzonder hoog en intens dramatisch gehalte. Dat de opera opgevoerd is in een bijzonder modern jasje, op een toneel met slechts enkele rekwisieten, vergeet je totaal als Anne Netrebko, Rolando Villazón en Thomas Hampson aan het zingen zijn. Wat een passie, wat een nuancering en finesse in het zangspel, wat een intens genoegen. Na afloop ontvangen deze zangers, en de rest van deze productie een ovationeel applaus. En terecht. Dit is een uitvoering die je niet mag missen!

Deutsch Grammohon / Universal Music heeft deze opera in 2006 in twee uitvoeringen op DVD uitgebracht. Onze recensie van de Premium Edition 2-DVD uitgave kun je hier nog eens teruglezen. La Traviata is nu in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. In deze bespreking van deze Blu-ray Disc maken we ook een vergelijking met de eerder besproken DVD uitgave.

Genre: Concert, Muziek
Jaar: 2005
Speelduur: 133 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
  • PCM 2.0 - Italiaans
Ondertiteling: Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Universal Music
EAN: 044007345252

• Boekje
  • The Rehearsals for La Traviata
  • Introduction by Rolando Villazón

De opname is een televisieregistratie gemaakt door het Oostenrijkse ORF in samenwerking met Unitel Classica. Het concert is met High Definition camera’s vastgelegd. De beeldverhouding is 1.78:1 en de resolutie is 1080/60i. Dit betekent dat het HD beeld interlaced is en dat de beeldsnelheid 30 beelden per seconde is. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. De gebruikte video-encoding is H.264 / MPEG-4 AVC.

In vergelijking met de DVD uitgave heeft deze Blu-ray Disc een heel groot voordeel en dat is het toegenomen aantal beeldlijnen. De DVD uitgave van Universal Music is namelijk in NTSC beeldkwaliteit met 480 beeldlijnen. Deze HD uitgave heeft 1080 beeldlijnen en dat verschil zie je direct. Zeker bij deze enscenering, waarbij de achtergrond van het toneel bestaat uit verticale lijnen. Bij de DVD leverde dit nog beeldartefacten op, maar op deze Blu-ray Disc ziet dit er gestoken scherp en perfect uit. Doordat het beeld interlaced is, zie je bij snelle bewegingen enige onscherpte in het beeld. Het gebruik van edge enhancement was ook een kritiekpunt bij de bespreking van de DVD uitgave. Ook hiervan zie je nagenoeg niets meer terug in deze High Definition presentatie. Bij kritisch kijken is slechts een enkel moment lichte edge enhancement waar te nemen. De contrastweergave is ook veel beter met nu een goede balans tussen het heldere wit en het diepe zwart. Nu zie je tenminste de details in de zwarte pakken terug en hebben ook de witte onderdelen op het toneel nog detail. De chromatische aberratie (kleurschifting) bij de wijzers van de klok is nog steeds te zien. De oorzaak hiervan ligt bij de opname. Kleuren zien er verder natuurlijk en goed verzadigd uit. Alles beschouwend is deze Blu-ray Disc uitgave een zichtbare, zeer grote verbetering ten opzichte van de eerdere DVD uitgave.
Het concert is netjes verdeeld in 39 chapterstops, waarbij de verschillende stukken in de opera zich makkelijk laten kiezen. Op deze Blu-ray Disc is elke muziekstuk in het menu fraai met complete titel en zangers weergegeven (zie screenshot 6). De gezongen Italiaanse tekst is als ondertiteling beschikbaar. Ook zijn vertalingen in het Engels, Duits, Frans, Spaans en Chinees aanwezig. De ondertiteling is netjes onder in het beeld geplaatst.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Wat de muziek betreft heb je keuze uit een DTS HD Master Audio 5.1 surroundtrack (24 bit, 48 kHz) en een ongecomprimeerde LPCM 2.0 stereo track (24 bit, 48 kHz – 2304 kb/s). Mocht je nog geen DTS HD MA audiodecoder hebben, dan wordt deze soundtrack gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 1509 kb/s).

Standaard speelt de DVD de LPCM stereo track af. Deze LPCM stereo track is vergelijkbaar met de kwaliteit van de CD uitgave, maar klinkt dankzij de hoge 24bit resolutie meer gedetailleerd. De live opname klinkt prachtig met een mooi breed stereobeeld. Dankzij de hogere resolutie is de detaillering bijzonder goed met een fraaie plaatsing van de instrumenten en de stemmen. De ruimtelijkheid en diepte in de opname komen hierdoor goed tot zijn recht. Door de hogere definitie klinken de violen minder scherp dan bij de DVD uitgave. Het diepere laag wordt strak weergegeven. Uiteraard hoor je door de toneelgeluiden en het aanwezige publiek dat dit een live uitvoering is. Maar dat is niet storend en verhoogt feitelijk de sfeer van de opname.
Het concert is ook in surround sound gemixt. Deze surround mix is beschikbaar als een DTS HD Master Audio 5.1 track. Let wel, het betreft hier dus een echte surround mix, geen elektronisch afgeleide van de stereotrack. De nadruk van de muziek blijft op de voorste kanalen liggen. Als geheel geeft de DTS HD MA track een fraaie ruimtelijke registratie weer. De centerspeaker wordt hierbij ook intensief gebruikt. Alle zangstemmen komen nu via de centerspeaker. De surroundspeakers geven de muziek een ruimtelijkheid. Dit is goed te horen bij de feestmuziek die op afstand hoorbaar is. Ook de toneelgeluiden concentreren zich meer op de achterspeakers, evenals het geluid van het publiek. Het LFE kanaal wordt aangesproken voor het diepere laag, dat met name bij het slagwerk hoorbaar is. Als geheel een zeer goed klinkende surroundtrack, die dankzij de hoge DTS HD Master Audio resolutie ook zeer fraai gedetailleerd is. De ruimtelijkheid van deze track is daardoor ook mooier dan van de LPCM stereotrack.

Het menuscherm van de Blu-ray Disc is geanimeerd met fragmenten uit de opera als achtergrond. Het menu kan tijdens het concert als pop-up menu worden opgeroepen. De extra’s van de 2-DVD uitgave zijn deels overgenomen. Deze extra’s hebben 480i NTSC resolutie met standaard 1.33:1 beeldformaat en hebben LPCM 2.0 stereogeluid. Er is geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar, wel een Engelse.

Documentary: Behind The Scenes – The Rehearsals for La Traviata (44 min)
Deze documentaire gunt je een blik achter de schermen bij de intensieve voorbereidingen op de opera. De documentaire concentreert zich daarbij op het opera ‘droomkoppel’ Anne Netrebko en Rolando Villazón. Uiteraard in de documentaire veel interviewfragmenten met deze beide operasterren.

Introduction by Rolando Villazón (3 min)
Rolando Villazón geeft in het Duits een korte verhaalbeschrijving van de opera, waarschijnlijk bedoeld als introductie voor de Duits / Oostenrijkse televisie-uitzending. Dit onderdeel is in 1.78:1 anamorf breedbeeld formaat.

In de Blu-ray Disc keepcase zit een uitgebreid 38 pagina’s tellend boekje met een overzicht van alle betrokkenen bij de productie, zowel cast als crew. Daarnaast in drie talen (Engels, Duits, Frans) een korte synopsis met verwijzing naar de ook aanwezige tracklisting.

Verdi – La Traviata is de televisieregistratie van een live uitvoering van deze opera door de Wiener Philharmoniker en het Staatsopernchor onder leiding van dirigent Carlo Rizzi. De uitvoering van deze bekende opera van Verdi was in het kader van het Salzburg Festival, waarbij dit de operasensatie van 2005 was. Operasterren Anna Netrebko, Rolando Villazón en Thomas Hampson zingen in een moderne enscenering van de opera de sterren van de hemel. Zij geven een intens dramatische uitvoering, waardoor deze uitvoering zonder meer tot een van de beste uitvoeringen van La Traviata behoort. Het concert is door Deutsche Grammophon, onderdeel van Universal Music, in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. De kwaliteit van het HD geregistreerde beeld is zeer goed en een grote verbetering ten opzichte van de DVD uitgave. De geluidskwaliteit is zowel in stereo als in surround eveneens van zeer goede kwaliteit. Als extra een uitgebreide documentaire over de voorbereidingen van deze productie. Voor liefhebbers van opera is dit een aanrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Music.