Andromeda Strain, The

20-05-2009

7.1

Andromeda Strain, The (DVD)

Een satelliet crasht onverwachts in Utah, nabij het gehucht Piedmont. Twee tieners zien het gebeuren en nemen het ding mee naar het dorp, alwaar het wordt geopend. De gevolgen zijn extreem. Luttele uren later liggen de straten van Piedmont bezaaid met lijken. De satelliet was drager van een mysterieus virus dat snel doodt en zeer adaptief is. Het leger neemt de zaak uitermate hoog op en verantwoordelijk generaal George Mancheck (Andre Braugher) roept met spoed een team van vijf topwetenschappers bijeen om deze dreiging te onderzoeken. Dit gezelschap wordt geleid door Dr. Jeremy Stone (Benjamin Bratt) en bestaat verder uit Dr. Angela Noyce (Christa Miller), Dr. Charlene Barton (Viola Davis), Dr. Tsi Chou (Daniel Dae Kim) en Major Bill Keane (Rick Schroder). Ze reizen af naar de plaats delict en vinden daar twee overlevenden; een oudere man en een baby. Het is nog niet duidelijk hoe het komt dat zij nog niet geveld zijn door het virus, dat al snel de naam ‘Andromeda’ krijgt. In een ondergronds lab worden verscheidene tests uitgevoerd, maar het virus lijkt niet geneutraliseerd te kunnen worden. Ondertussen verspreidt het zich snel. De President van de VS (Ted Whitall) komt hierdoor voor moeilijke keuzes te staan. De situatie wordt verder bemoeilijkt door bepaalde lieden uit het leger die hun eigen agenda erop nahouden. En dan is er nog verslaggever Jack Nash (Eric McCormack) die gevoelige informatie in handen krijgt. De klok tikt en een ramp op wereldniveau ligt in het verschiet. Zal men erin slagen om het virus op tijd een halt toe te roepen?

Michael Crichton was een succesvol schrijver – overleden in 2008 – wiens boeken bijna allemaal verfilmd zijn. De meest bekende hiervan is ongetwijfeld Jurassic Park dat door Steven Spielberg tot film werd bewerkt. De eerste adaptatie van een van zijn werken was echter een eerdere versie van The Andromeda Strain uit 1971. Het handelsmerk van Crichton is wetenschap gepresenteerd in de vorm van een fictionele thriller met een sausje van intrige. In het origineel was er veel aandacht voor de wetenschappelijke kant, in deze versie is er meer aandacht voor de actie en thriller elementen van het verhaal. Ondanks het feit dat we hier te maken hebben met een tv-productie, is de productiewaarde dik in orde. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de rol van Ridley en Tony Scott, die optreden als uitvoerend producenten. Deze broers die beiden regisseur zijn en samen een productiebedrijf hebben, zijn verantwoordelijk voor vele grote Amerikaanse producties. Alles wordt mooi in beeld gebracht door Mikael Salomon, een ervaren cinematograaf wiens voornaamste wapenfeit als regisseur tot nu toe twee afleveringen van de HBO-serie Band of Brothers betreft. De cast bestaat uit een breed scala aan TV-acteurs. Iedereen die bekend is met Amerikaanse tv-series zal een aantal gezichten herkennen. Belangrijker is dat ze zich prima staande houden in deze toch wat grotere productie. Feitelijk neemt The Andromeda Strain een soort middenpositie in tussen een typische ‘gemaakt-voor-tv’ film en een big-budget Hollywood productie. Een klein minpuntje is dat de visuele effecten niet altijd overtuigen. Met de buitenlocaties en sets is weinig mis, maar onder andere de digitale vogels weten niet te overtuigen. Men neemt flink de tijd om het verhaal uit de doeken te doen. Op de hoes vind je het predikaat miniserie, maar beter kun je spreken van een lange film van bijna drie uur. Het geheel bestaat uit twee delen, waarbij wel vermeld moet worden dat de eerste eindigt met een redelijke cliffhanger. Zoals eerder vermeld neemt de actie de overhand en is er flink geknipt in de wetenschappelijke discussies, toch wel een uniek en essentieel aspect van de boeken van Crichton. Desalniettemin blijft de essentie overeind en worden er belangrijke vragen gesteld, onder andere over de rol en verantwoordelijkheid van de mensheid op deze planeet. Om het geheel extra spanning mee te geven is er flink wat intrige toegevoegd aan het originele verhaal. Dit doet de prent niet altijd goed en komt wat ongeloofwaardig over. Bovendien voelt The Andromeda Strain wat onevenwichtig aan doordat zoveel verschillende genres de revue passeren. Ondanks zijn gebreken weet deze adaptatie wel de volle speelduur te boeien. Als je de ongeloofwaardigheden en de soms benedenmaatse special effects kunt dulden, staat je een fijn avondje kijkplezier te wachten.

Genre: Science fiction, Thriller
Speelduur: 170 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Frans, En vele andere
EAN: 5050582571110

De film is opgenomen in een TV-vriendelijke verhouding van 1.78:1 en is ook zo op de DVD geplaatst. Scherpte en detaillering zijn beide uitstekend te noemen. Deze doen zeker niet onder voor die van recente bioscoopfilms die hun weg naar DVD hebben gevonden. Edge enhancement steekt sporadisch de kop op (zie screenshot 2). Van compressieartefacten is geen sprake. Alleen in de nachtelijke scènes is het schaduwdetail wat beperkt. De kleuren zijn meestal goed, maar ogen wat flets in de laboratoria scènes. Ongetwijfeld een bewust stijlelement, maar het wordt wel wat ver doorgedreven. Filmgrain is nauwelijks te ontdekken en van vuiltjes of andere defecten is geen sprake.
Zoals eerder vermeld is The Andromeda Strain verdeelt in twee delen. Deze klokken respectievelijk 86 en 84 minuten. Beide hebben 18 hoofdstukken, wat het totaal op 36 brengt. De Nederlandse ondertiteling is goed verzorgd, maar had een tikkeltje lager in beeld mogen staan.

De Engelse Dolby Digital 5.1 track (384kb/s) klinkt goed. Dialogen zijn zonder uitzondering uitstekend verstaanbaar en komen uit de middelste speaker. Tevens is er sprake van actieve sturing. Dit is vooral merkbaar bij effecten als passerende helikopters en rondvliegende kogels. Subtiel is het allerminst, maar het maakt wel dat deze track meer te bieden heeft dan je zou verwachten van een TV-productie. De muziek neemt een prominente rol in en komt vaak ook uit de achterste speakers, daarmee zorgend voor een fraaie ambiance. Het LFE-kanaal komt waar nodig in actie. Al met al een soms wat té agressieve soundtrack, maar wel een die uiteindelijk zeker een positieve indruk achterlaat. Jammer is dat de bitrate beperkt is gebleven.

Er zijn een aantal extra’s geproduceerd voor deze film – waaronder een audiocommentaar en een making of – maar deze zijn niet terug te vinden op deze DVD-uitgave. Dit kan te maken hebben met ruimtegebrek, aangezien de hele film op één DVD staat, terwijl deze op de Britse uitgave over twee disks is verspreid. We moeten het daarom stellen met een simpel statisch menuscherm en verder alleen de hoofdfilm.

Een dodelijk virus vindt zijn weg naar onze Aarde. Het blijkt zeer besmettelijk te zijn en zich snel aan te kunnen passen. Een team van wetenschappers wordt ingezet met de opdracht om een manier te vinden om de opmars van het virus te stoppen. The Andromeda Strain, naar het boek van Michael Crichton, is een spannende film geworden met een hoge productiewaarde voor een TV-film. Ondanks enkele gebreken op het gebied van het verhaal en de special effects, weet deze de volle speelduur te boeien. De DVD heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit te bieden, maar helaas geen extra’s.