Styx – One With Everything

25-05-2009

6.5

Styx – One With Everything (Blu-ray)

Styx is een Amerikaanse progressieve rockband met een roerige geschiedenis. Het begon allemaal in 1961, toen de tweelingbroers Chuck en John Panozzo samen met buurjongen Dennis DeYoung een bandje begonnen. De naam van de band was "The Tradewinds". Zo'n tien jaar en enkele wisselingen later bestond de band uit bassist Chuck Panozzo, drummer John Panozzo, toetsenist Dennis DeYoung en gitaristen James Young en John Curulewski. In 1972 besloten de bandleden om de bandnaam te wijzigen. "Styx" werd gekozen als naam, naar verluid omdat het de enige naam was die geen van de bandleden haatte. Gedurende de vele jaren die volgden onderging de band diverse wijzigingen in bezetting. Ook besloot men verschillende keren om uit elkaar te gaan. Uiteindelijk kwam Styx echter altijd weer bij elkaar. Momenteel is de band weer aan het toeren, met de volgende bezetting: zanger/gitarist James Young (vanaf 1972 bij de band), zanger/gitarist Tommy Shaw (1975-1983, 1995-nu), drummer Todd Sucherman (1995-nu), zanger/toetsenist Lawrence Gowan (1999-nu) en bassist Ricky Phillips (2003-nu).

In de hierboven genoemde bezetting trad Styx in 2006 op in Cleveland, Ohio. Het bijzondere aan dit concert, dat One With Everything als titel heeft meegekregen, is dat het een samenwerking is met een orkest. Nu is dat natuurlijk niks nieuws, er zijn vele bands die Styx voorgingen. Maar wat de samenwerking in dit geval uniek maakt, is dat het om een jeugdorkest gaat. En wel het enorme Contemporary Youth Orchestra, onder leiding van Liza Grossman. Tijdens het concert speelde Styx en het orkest de volgende nummers:

- Blue Collar Man (Long Nights)
- Lorelei
- One with Everything"
- It Don't Make Sense (You Can't Make Peace)
- I Am the Walrus
- Just Be
- Everything All the Time
- Crystal Ball
- Miss America
- Criminal Mind
- Too Much Time On My Hands
- Boat on the River
- I Don't Need No Doctor
- Styx CYO Medley
- Fooling Yourself (The Angry Young Man)
- Renegade

Er werd dus zowel oud als nieuw materiaal gespeeld, plus een aantal covers. De muziek van Styx blijkt goed geschikt voor een orkestrale ondersteuning. Het is altijd oppassen bij de combinatie orkest/rock dat het orkest niet ondergesneeuwd wordt, maar in dit geval blijkt dat meestal mee te vallen. Niet bij alle nummers heeft het orkest overigens een muzikale bijdrage. De orkestleden dragen echter wel altijd bij aan de sfeer. Naarmate het concert vordert worden de jeugdige orkestleden namelijk steeds enthousiaster. Tijdens de nummers waarbij ze niet hoeven spelen staan ze op van hun stoelen om keihard mee te gaan staan rocken. En het moet gezegd worden: het enthousiasme werkt erg aanstekelijk. Het maakt het concert een stuk leuker, levendiger en boeiender dan wanneer het orkest zou bestaan uit de gebruikelijke “saaie ouwe knarren”. Over “oude knarren” gesproken: ook de mannen van Styx zijn perfect in vorm en zetten een knappe muzikale prestatie neer. Er valt geen valse noot te bekennen. Bij de laatste twee nummers is er een gastoptreden van Styx-oprichter Chuck Panozzo op basgitaar. Panozzo was vanaf eind jaren ’90 aan de zijlijn komen te staan, toen bleek dat hij besmet was met HIV en de strijd tegen deze ziekte te veeleisend bleek. Zo af en toe treedt hij nog op met Styx als speciale gast. Zo ook hier dus. Erg leuk om een van de mannen te zien met wie het allemaal is begonnen. Al met al is dit dan ook een uitstekend concert en verplichte kost voor de fans. En mocht je als liefhebber van (progressieve) rock nog niet bekend zijn met Styx, dan is dit sfeervolle concert een perfecte kennismaking.

De registratie van One With Everything is al een aantal jaar op DVD verkrijgbaar. Onlangs is het concert echter ook op Blu-ray Disc verschenen, zodat je nu ook in High Definition van Styx en het Contemporary Youth Orchestra kunt genieten. De recensie van de BD-uitgave lees je hieronder.

Genre: Muziek
Speelduur: 113 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • PCM 2.0 - Engels
Ondertiteling: Geen
Uitgever: PIAS
EAN: 5051300501570

• Interviews
  • Christmas Songs
  • Quake Cam

De Blu-ray Disc uitgave van One With Everything heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/60i resolutie. Dit betekent dat het beeld interlaced is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 30 beelden per seconde is. De BD-uitgave bestaat uit een 50 GB dual layer disc (37,6 GB beschreven). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec.

Voor wat betreft de kwaliteit van de HD-transfer kunnen we kort zijn. Die is namelijk prima. Zo zijn de prestaties qua scherpte en detaillering dik in orde; het concert is opgenomen in HD, en dat is duidelijk te merken. Qua kleuren ziet het beeld er eveneens erg goed uit, zodat de kleurrijke lichtshow perfect tot zijn recht komt. Wel zijn wat ruis en edge enhancement te zien, alsmede enige compressieartefacting. Ook het schaduwdetail is wat matig. Enorm storend zijn deze problemen niet, maar ze zorgen wel voor puntenaftrek. De trackindeling is prima: zoals het hoort heeft ieder nummer een eigen hoofdstuk gekregen. Ondertiteling ontbreekt.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Bij de BD-uitgave van One With Everything heb je qua geluidsformaten de keuze uit drie formaten. Te beginnen bij een LPCM track (1536kbit/s). Die heeft als voordeel dat deze ongecomprimeerd is, en dus het geluid zonder kwaliteitsverlies laat horen. Daarnaast is ook een DD 5.1 track aanwezig (640kbit/s). Deze is wel gecomprimeerd, maar heeft als voordeel dat men met een vijfkanaals opzet een veel ruimtelijker geluidsbeeld neer kan zetten. Het derde audiospoor, een DTS HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz), combineert de voordelen van de twee andere en is daarmee ook direct de beste keus. Het DTS HD MA geluid klinkt dan ook uitstekend, met een prima dynamiek, veel detail en strak laag. Qua ruimtelijkheid eveneens geen klachten. De surroundspeakers worden namelijk continu benut voor het weergeven van publiek en de reflecties van het podiumgeluid. Aan de voorkant is het geluid uitgesmeerd over de drie kanalen, waardoor een mooi breed geluidsbeeld ontstaat. Heel af en toe wordt het geluid van het orkest wat overstemd door de instrumenten van de heren van Styx, maar meestal is de mix erg goed in balans. Een uitstekende track dus, die recht doet aan de muzikale prestaties.

Op de BD-versie van One With Everything vind je een bescheiden aantal extra’s. Het materiaal heeft een resolutie van 1080i en LPCM stereogeluid. De extra’s zijn niet ondertiteld.

Christmas Songs (8 min)
Twee extra nummers die tijdens het concert gespeeld werden, “All I Want” en “Ring the Bell”. Opvallend genoeg – het concert werd immers gegeven in mei – gaat het om kerstnummers.

Interviews (10 min)
Interviews met Tommy Shaw, James Young en orkestleidster Liza Grossman. Hierin wordt toegelicht hoe het concert tot stand kwam.

Quake Cam (13 min)
Onder deze noemer kun je beelden bekijken die opgenomen zijn met een camera die bevestigd is aan het drumstel van Todd Sucherman (bij een van de bekkens). Het is niet moeilijk om in te zien waarom men dit de “Quake Cam” noemde. Het beeld schokt en schudt namelijk enorm, als gevolg van Sucherman’s vakkundige gebeuk.

In 2006 gaf de progressieve rockband Styx een concert in Cleveland, in samenwerking met het Contemporary Youth Orchestra. Het jeugdorkest ondersteunt het gespeelde materiaal op prima wijze. De combinatie van de "oude mannen" van Styx en de jeugdige orkestleden blijkt dan ook zeer goed te werken. Ander pluspunt is het aanstekelijke enthousiasme van het orkest, resulterend in een prima sfeer. Erg leuk om te zien, en een heel verschil met de droge "volwassen" optredens van andere bekende band/orkest-combinaties. De registratie van het concert was onder de titel One With Everything al op DVD verkrijgbaar, maar ligt nu ook als Blu-ray Disc uitgave in de winkel. Deze heeft een nette beeldkwaliteit en uitstekend lossless 5.1-geluid. Wat extra's betreft valt er weinig te beleven, maar dat mag de pret niet drukken. Want de prima HD-registratie van het concert is reden genoeg om het schijfje in huis te halen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.