Oorlogswinter (SE)

24-05-2009

8.3

Oorlogswinter (SE) (DVD)

In de laatste ijskoude winter van de Tweede Wereldoorlog ziet de veertienjarige Michiel van Beusekom (Martijn Lakemeier) op een avond een militair vliegtuig neerstorten. Michiel is de zoon van burgemeester Johan van Beusekom (Raymond Thiry). Michiel vindt zijn vader maar slap omdat hij niet actief tegen de Duitsers vecht en altijd de meegaande weg van diplomatie volgt. Hij wil niets liever dan meedoen met het verzet. Op een dag vraagt zijn oudere buurjongen Dirk hem een brief te bezorgen bij de hoefsmid, mocht er iets mis gaan met een overval op een Duits munitiedepot. Voor Michiel er erg in heeft, zit hij tot over zijn oren in de problemen als hij de brief leest en in een nabijgelegen bos een gewonde Engelse piloot vindt. Dan staat plots zijn oom Ben (Yorick van Wageningen) voor hun deur. Michiel kijkt erg op tegen zijn oom, die in het verzet zit en tijdelijk bij hen intrekt. Kan Michiel hem vertrouwen en hem over de aanwezigheid van de Engelse piloot vertellen?

Jan Terlouw – schrijver en voormalig politicus – schreef het (fictieve) boek Oorlogswinter in 1972. Het boek was direct een succes en in 1973 kreeg Terlouw de Gouden Griffel uitgereikt. In 1975 volgde een TV-serie verfilming van het verhaal met André van den Heuvel, Ton Lensink, Andrea Domburg, Joost Prinsen en vele andere bekende Nederlandse acteurs en actrices. In 2002 besloot regisseur Martin Koolhoven een speelfilm van Oorlogswinter te maken. In nauw overleg met schrijver Jan Terlouw werden voor de film noodzakelijk geachte aanpassingen aan het verhaal gemaakt. Zo start de film al direct met het neerstorten van het Engelse vliegtuig, iets dat in het boek in een later hoofdstuk pas gebeurt. Ook de aandacht en ontwikkeling van de hoofdpersoon is in de film wat aangepast. De hoofdpersoon wordt goed gespeeld door Martijn Lakemeier. Het was voor hem zijn speelfilmdebuut. De overige acteurs en actrices laten ook prima spel zien. Natuurlijk is de aandacht voor spanning en actie in de film wat nadrukkelijker om je als kijker ruim 100 minuten geboeid te houden. Ook hierin is Koolhoven meer dan prima geslaagd. Het neerstorten van het Engelse vliegtuig direct aan het begin van de film zorgt ervoor dat je aandacht direct gepakt is. Het verhaal speelt zich af tijdens de Hongerwinter, de laatste ijskoude winter van de Tweede Wereldoorlog. Dat was een winter waarin Nederland bedekt was door een (dikke) sneeuwlaag. Omdat we in Nederland tegenwoordig niet zoveel sneeuw meer zien, is de film voor het grootste gedeelte in Litouwen opgenomen. Ook is gebruik gemaakt van kunstsneeuw. Koolhoven heeft duidelijk veel aandacht gehad voor het visuele aspect. Hij schotelt je prachtige, sfeervolle beelden voor. Het verhaal wordt goed ondersteund met fraaie filmmuziek, gecomponeerd door de Italiaanse componist Pino Donaggio. Oorlogswinter was in de bioscoop een groot succes en trok meer dan 800.000 bezoekers. De film kreeg daarom ook de Gouden en Platina filmprijs uitgereikt. Tevens won de film drie Rembrandt Awards. Dit bevestigt maar dat Oorlogswinter een uitstekende Nederlandse film is, die je zeker gezien moet hebben.

Video Film Express heeft Oorlogswinter op DVD uitgebracht als een luxe 2-DVD + CD uitgave en in High Definition op Blu-ray Disc. Zo fraai als de DVD uitgave qua verpakking is, zo saai is de Blu-ray Disc uitgave in slechts het bekende blauwe doosje. Dit is onze recensie van de 2-DVD + CD uitgave. Onze bespreking van de BD uitgave kun je hier lezen.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 99 min
Verpakking: Karton Box
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • Dolby Digital 5.1 - Commentaar
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053012112

• Making Of
  • Visual effects
  • Stunts
  • Fotogalerij
  • Op de Set
  • Premièreverslagen
  • Audiotracks voor blinden en slechtzienden
  • Het Gesprek: Interview met Martin Koolhoven
  • Documentaire Hongerwinter

De film staat met de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anmorf op DVD. De algehele beeldkwaliteit is zeer goed en laat de koele sfeer van de film goed tot zijn recht komen. De beelden zijn qua kleurtoon en contrast digitaal bewerkt. De onderkoelde kleuren van de stilistisch aangepaste beelden ondersteunen de rauwe en koude sfeer van deze laatste Oorlogswinter uitstekend. Door het verhoogde contrast en de koele grijsblauwe kleuren heeft het beeld een harde indruk. De iets grovere korrel en de daardoor aanwezige filmgrain in het beeld verhogen het authentieke karakter van de film. Kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. De scherpte en detaillering zijn beide prima. Dankzij een goed zwartniveau is de detaillering in de donkere scènes ook goed. Het beeld is volkomen vrij van ongerechtigheden. Voor de scènes waarin geen Nederlands wordt gesproken, is de film optioneel ondertiteld. Deze ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak. Ook is een ondertiteling voor doven en slechthorenden aanwezig.

Bij de soundtrack heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s). We beperken onze bespreking tot de 5.1 surroundtrack. De film heeft een indrukwekkende opening, waarin meteen de 5.1 installatie goed aan het werk wordt gezet. Bij deze scène wordt het LFE kanaal aangesproken voor een diep laag, al is de impact hiervan duidelijk minder dan bij de Blu-ray Disc uitgave. Verder heeft de film een goed klinkende soundtrack, waarin goed gebruikt wordt gemaakt van alle kanalen. Detaillering en dynamiek zijn beide prima. De verstaanbaarheid van de dialogen, die via de centerspeaker komen, is ook prima.
Naast de gewone soundtrack zijn ook twee Audiodescriptie soundtracks voor blinden en slechtzienden aanwezig, beide Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s). Het verschil tussen beide is de keuze om de film met of zonder nasynchronisatie van de niet Nederlands gesproken dialogen te beluisteren.

Complimenten voor VFE die de DVD vanaf de eerste seconde geschikt heeft gemaakt voor blinden en slechtzienden. Zelfs de informatie over de leeftijdsindicatie wordt voorgelezen, met daarna keuze voor een gewoon DVD menu en een menu met audionavigatie.
Het menuscherm is geanimeerd met beelden en muziek uit de film.

DVD-1

Audiocommentaar Martin Koolhoven & Job ter Burg
Een gesproken toelichting met regisseur Martin Koolhoven en editor Job ter Burg, die beide een informatief commentaar tijdens de film geven. De geluidskwaliteit is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). Keuze voor het commentaar is te vinden onder Set-up.

DVD-2

Making Of (24 min)
Een prima achter de schermen featurette met interviews, beelden op de set en filmfragmenten.

Het Gesprek: Interview met Martin Koolhoven (25 min)
Aflevering van het televisieprogramma ‘Het Gesprek’ waarin regisseur Martin Koolhoven te gast was. Het 1.78:1 beeld wordt niet correct als 1.33:1 weergegeven.

Interviews (13 min)
Waarin schrijver Jan Terlouw over zijn boek vertelt, regisseur Martin Koolhoven over zijn motivatie voor de verfilming en diverse acteurs over hun rol vertellen.

Martijn Lakemeier bij RTV Rijnmond (3 min)
Kort tv-interview met de hoofdrolspeler.

Trailers en Spotjes
Met keuze uit de bioscooptrailer, de teasertrailer en een televisie reclamecommercial.

Visual Effects (9 min)
Aan de hand van vijf apart te selecteren scènes krijg je een goede indruk van het bewerkingsproces dat de filmscènes hebben ondergaan.

Deleted Scenes (18½ min)
Met keuze uit dertien apart te selecteren scènes die niet gebruikt zijn. Met optionele toelichting van de regisseur.

Stunts (11 min)
Hier kun je drie stuntscènes nader bekijken.

Documentaire: Hongerwinter (48 min)
Een documentaire over de Hongerwinter van 1944-1945,afkomstig van de DVD box ‘De Bezetting’.

Premièreverslagen (11½ min)
Vier korte tv-verslagen van de première van de film.

Op de Set (4 min)
Met twee korte promotie video’s over de film

Fotogalerij (4 min)
Foto’s uit de film en op de set, te zien met achtergrondmuziek.

CD (39 min)
Als extra bij deze Special Edition uitgave zit nog een CD met de filmsoundtrack. De soundtrack is gecomponeerd door Pino Donaggio, die tevens het Bulgarian Symphony Orchestra dirigeert.

In de laatste ijskoude winter van de Tweede Wereldoorlog ziet de veertienjarige Michiel van Beusekom (Martijn Lakemeier) op een avond een militair vliegtuig neerstorten. Voor Michiel er erg in heeft, zit hij tot over zijn oren in de problemen als hij in een nabijgelegen bos een gewonde Engelse piloot vindt. Michiel twijfelt of hij zijn oom, die in het verzet zit en tijdelijk bij hen ingetrokken is, wel kan vertrouwen. Jan Terlouw – schrijver en voormalig politicus – schreef het (fictieve) boek Oorlogswinter in 1972. Regisseur Martin Koolhoven verfilmde het verhaal tot een boeiende Nederlandse speelfilm. Video Film Express heeft de film in goede kwaliteit uitgebracht op DVD. Het beeld ziet er fraai uit, het 5.1 surroundgeluid klinkt prima. De Special Edition uitgave heeft daarbij ook nog een extra DVD met een set interessant bonusmateriaal meegekregen en een CD met de soundtrack. Oorlogswinter is een uitstekende Nederlandse film, die je zeker gezien moet hebben.