Pineapple Express

27-05-2009

3.9

Pineapple Express (Blu-ray)

Pineapple Express is de beste wiet die er te krijgen is. Dale Denton (Seth Rogen) lust er in ieder geval wel pap van. Dale heeft een baantje als bezorger van dwangbevelen en is daarvoor veel op pad. Hierdoor heeft hij alle vrijheid om een jointje op te steken en zijn 18-jarige vriendin Angie Anderson (Amber Heard) te bezoeken, die nog steeds op de middelbare school zit. Zijn relaxte leventje neemt een onverwachte wending wanneer hij getuige is van een brute moord. Ted Jones, (Gary Cole) een van de gelukkigen aan wie Dale een bezoekje mag brengen, schiet een Aziatische man door het hoofd en wordt daarbij geassisteerd door politieagente Carol (Rosie Perez). Hij raakt van de regen in de drup als hij halsoverkop de plek des onheils onvlucht en daarbij zijn joint op straat laat vallen. Ted herkent dit al snel als Pineapple Express en er is maar één dealer in de stad die dat kan leveren. Deze man heet Saul Silver (James Franco) en is een goede maat van Dale. Hij gaat naar zijn huis om hem te waarschuwen en samen slaan ze op vlucht voor het duo dat hen achtervolgt. Naar de politie kunnen ze niet, want die is er immers bij betrokken. Wie kunnen ze vertrouwen en hoe raken ze uit deze benarde situatie?

Schrijver, regisseur en producer Judd Apatow heeft ons de laatste jaren getrakteerd op een groot aantal kwaliteitsfilms uit het komedie genre. The 40 Year Old Virgin, Knocked Up, Superbad en Forgetting Sarah Marshall vormen slechts een kleine greep. Apatow werkt graag herhaaldelijk samen met dezelfde mensen en schreef voor het hier besproken Pineapple Express het verhaal samen met Seth Rogen, die ook de hoofdrol op zich neemt. Nieuw bij de club is James Franco, die een hilarische rol neerzet. Hij is echt het prototype stoner en komt zeer droog uit de hoek. Bill Hader, die menigeen zal kennen van zijn rol als politieagent uit Superbad, bekleedt een soort van cameo rol. Hij is alleen in de eerste scène te zien. Deze originele opening is in zwartwit gefilmd en speelt zich af op een legerbasis waar we zien hoe de effecten van Pineapple Express worden getest op een soldaat. De substantie wordt daarop verboden verklaard. Jammer genoeg wordt dit niveau niet meer gehaald gedurende de rest van de film. Qua humor wordt er met hagel geschoten, maar lang niet alle grappen zijn even sterk. De film is een vreemde mix van genres geworden waarbij de balans zoek is. Het begint als een soort romcom, gaat over in een absurdistische misdaadkomedie en bevat richting het einde actiescènes waar Jerry Bruckheimer zich niet voor zou schamen. De cast is al even wisselvallig. Zoals eerder gesteld doet Franco het heel behoorlijk, maar Rogen lijkt niet helemaal op zijn plaats. Hij is vooral veel bezig met schreeuwen en lange verhalen houden die eigenlijk nergens over gaan. Wel weer hilarisch is de bijrol van Craig Robinson als handlanger van de criminelen die op pad wordt gestuurd om Dale en Saul een kopje kleiner te maken. We zagen hem eerder al in Zack and Miri Make a Porno. Pineapple Express mist de sfeer en subtiliteit van eerdere Apatow producties. Het script is aan de matige kant en het actievolle einde komt compleet uit de lucht vallen. Daarnaast duurt de film minstens een kwartier te lang. Ondanks het ongeïnspireerde verhaal maken de dialogen en sommige van de personages dat je als liefhebber van het genre met deze komedie geenszins je tijd verdoet. Verwacht echter niet het niveau van eerdere titels van deze makers.

Pineapple Express is zowel op DVD als Blu-ray Disc verkrijgbaar. Onze recensie van de DVD-versie vind je elders op de site. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave. Net als bij de DVD heb je ook bij de BD-versie de keuze uit de bioscoopfilm en een langere versie. Deze unrated versie duurt 118 minuten, 6 minuten langer dan de originele versie.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Misdaad
Speelduur: 112 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Hongaars
  • Dolby TrueHD 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Turks, En vele andere
EAN: 8712609663952

• Gag Reel
  • BD Live
  • Deleted, Extended and Alternate Scenes
  • The Making of Pineapple Express
  • The Action of Pineapple Express
  • Phone Booth
  • Line-O-Rama / Direct-O-Rama
  • Saul’s Appartment
  • Red and Jessica’s Guide to Marriage
  • Injury report
  • Comic-Con Panel

De Blu-ray Disc uitgave van Pineapple Express heeft een beeldverhouding van2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50 GB dual layer disc (43,5 GB beschreven). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec.

Op de HD-transfer valt weinig aan te merken. Zo zijn scherpte en detaillering uitstekend, en een flinke verbetering ten opzichte van de DVD-versie. Andere positieve punten zijn de goede kleurweergave en het solide zwartniveau. Plus het feit dat grain en ruis niet in storende mate aanwezig zijn. Ook vuil en beschadigingen zijn geheel afwezig, zoals je mag verwachten van een recente productie. Edge enhancement is nauwelijks waarneembaar. Wie goed kijkt zal wel incidenteel wat compressieartefacting opmerken, maar dit is te minimaal om echt hinderlijk te zijn. Al met al is het dan ook een geslaagde transfer, die beduidend beter oogt dan het beeld van de DVD-uitgave.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van Pineapple Express is voor de BD-release in de vorm van een Dolby TrueHD 5.1 (16bit/48kHz) gegoten. Dit is een lossless formaat, wat zich uit in een uitstekende detaillering en dynamiek. Dialogen zijn altijd perfect verstaanbaar en komen netjes uit het midden. Ook de ruimtelijkheid van de TrueHD-track is prima. Vooraan heeft het geluid een mooi breed stereobeeld, en aan de achterzijde wordt dit subtiel aangevuld met muziek en omgevingsgeluiden. Tijdens de actiescènes had het surroundgebruik echter wel wat agressiever mogen zijn. Zo komt het verschillende keren voor dat effecten waarvan je verwacht dat ze van voor naar achter in het geluidsbeeld zouden bewegen, beperkt blijven tot de voorkanalen. Een gemiste kans. Desondanks klinkt het spoor zeker niet slecht – een vette voldoende is verdiend – maar er had meer in gezeten.

Qua extra’s heeft de BD-versie van Pineapple Express meer te bieden dan het bescheiden pakket van de DVD-uitgave. In het (popup-)menu vind je onderstaande lijst met aanvullend materiaal. Tenzij anders vermeld is de resolutie gelijk aan 480i en is het geluid in DD 2.0-formaat. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Meestal horen we bij een commentaar maar een kleine selectie van betrokkenen bij de film, maar niets van dit alles hier. Zo ongeveer de hele cast en crew is op komen draven. Het resultaat is een afwisselend en onderhoudend commentaar met een luchtige toon. Alle aspecten van de film komen aan bod, maar er is ook voldoende ruimte voor humor. Selecteer je de uitgebreide versie van de film, dan zijn de toegevoegde scènes ook van commentaar voorzien.

Deleted Scenes (3 min)
Hier kun je in totaal drie verwijderde scènes bekijken.

Extended and Alternate Scenes (21 min)
Onder deze noemer vind je van acht scènes langere versies of alternatieve takes.

The Making of Pineapple Express (21 min)
Net als bij het audiocommentaar hebben veel betrokkenen meegewerkt aan deze Making Of, die een verscheidenheid aan onderwerpen behandelt. Interviews met cast en crew worden afgewisseld met een blik achter de schermen. Het beeld van deze extra heeft een resolutie van 1080i.

The Action of Pineapple Express (12 min)
Een interessante extra (1080i) met de nadruk op de actiescènes. Cast en crew vertellen over hun ervaringen bij de opnames en hoe bepaalde stunts tot stand kwamen. Het meest opvallende daarbij is dat er geen green-screen aan te pas is gekomen; alles is gedaan met traditionele technieken, in plaats van met computereffecten.

Phone Booth (6 min)
In de film zit een telefoongesprek tussen Dale en zijn vriendin Angie. Bij de opname van de scène las Jude Apatow “off screen” de tekst van Angie voor, zodat Seth Rogen daar op kon reageren. Je kunt hier zien en horen hoe dat ging.

Line-O-Rama (3 min)
Hier zie verschillende takes van bepaalde fragmenten. Daarbij wordt flink geïmproviseerd.

Direct-O-Rama (4 min)
Hier kun je zien (of eigenlijk vooral: horen) hoe David Gordon Green de cast regisseert door het geven van aanwijzingen tijdens de opnames.

Gag reel (5 min)
De standaard versprekingen en onhandigheden komen hier voorbij. Het in de lach schieten van de castleden komt regelmatig voort uit de vele improvisaties.

Item 9 (4 min)
Een soort van nepdocumentaire over de gevaren en gevolgen van Pineapple Express. In (zogenaamd) oude zwart-wit opnames zie je de effecten van de drug op proefpersonen.

Saul’s Appartment (14 min)
Vier scènes die zich afspelen in Saul’s appartement, waarin Saul verschillende kopers over de vloer krijgt.

Red and Jessica’s Guide to Marriage (4 min)
Red en Jessica geven tips voor een succesvol huwelijk. Het beeld van deze extra heeft een resolutie van 1080i.

Injury report (5 min)
Deze featurette biedt precies wat je naar aanleiding van de titel zou verwachten: een komisch verslag van de verwondingen die de cast opliep tijdens het filmen. De resolutie is 1080i.

Stuntmaster Ken (3 min)
Een komisch bedoelde extra (1080i) over Ken Jeong, acteur en (zelfbenoemde) “stunt master”. In een interview geeft Ken aan wat hem zo speciaal maakt.

Comic-Con Panel (8 min)
Fragmenten van een vragensessie over Pineapple Express, op de Comic-Con conventie in San Diego. Daarbij krijgt ook het publiek de gelegenheid om vragen te stellen aan cast en crew.

BD Live
Optie waarvoor je een Profile 2.0 BD-speler nodig hebt met internetverbinding. Je krijgt dan, na enige tijd wachten, een menu te zien met diverse keuzen. Voor alle Blu-ray Disc titels van Sony Pictures is de BD-Live content op dit moment hetzelfde, d.w.z. promomateriaal van allerlei Sony titels.

Dale leidt een vrij relaxed leventje dat op zijn kop komt te staan wanneer hij getuige is van een moord. Hij slaat samen met zijn boezemvriend Saul op de vlucht en werkt zich steeds verder in de nesten. Pineapple Express is de nieuwste productie uit de Apatow-stal, maar mist de kwaliteit van zijn voorgangers. Enkele van de vele grappen zullen geheid doel treffen, maar het verhaal springt van de hak op de tak en weet niet echt te boeien. Zoals verwacht is de BD-uitgave van de film op audiovisueel gebied beter dan de DVD-uitgave. Het HD-beeld is haarscherp en het lossless geluid klinkt prima. Bovendien bevat de BD-versie meer extra’s dan de DVD-uitgave. Wil je de beste en meest uitgebreide versie van Pineapple Express in huis halen, dan geniet de BD-uitgave dus de voorkeur.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.