Eichmann

12-06-2009

5.1

Eichmann (Blu-ray)

Voormalig SS-Obersturmbahnführer Adolf Eichmann (Thomas Kretschmann) was in de Tweede Wereldoorlog verantwoordelijk voor het transport van Joden naar de concentratiekampen. Hij heeft daarmee de dood van honderdduizenden onschuldigen op zijn geweten. Na de oorlog wordt hij gevangen genomen, maar Eichmann weet uiteindelijk te ontsnappen en vlucht naar Argentinie. Zo\'n tien jaar later wordt hij opnieuw opgepakt (of beter gezegd: gekidnapt) en naar een Israëlische gevangenis gebracht. Alhoewel zijn schuld in de ogen van velen duidelijk is, wil men Eichmann toch een eerlijk proces geven. En dus is het belangrijk dat hij schuld bekent en zijn wrede daden toegeeft. Het is de taak van de jonge Avner Less (Troy Garity) om de verdachte te ondervragen. Zal het hem lukken om op tijd een bekentenis los te krijgen?

Er zijn in de loop der jaren diverse films gemaakt over meer en minder bekende kopstukken in de Tweede Wereldoorlog. Denk aan bekende producties als Der Untergang (2004), Schindler’s List (1993) en Patton (1970). Ook Eichmann (2007) behoort tot deze categorie. Deze door Robert Young geregisseerde film is gebaseerd op de bandopnames die gemaakt zijn tijdens de verhoren van Adolf Eichmann, begin jaren ‘60. De film speelt zich dan ook vooral af in de verhoorkamer, waar de jonge Avner Less een bekentenis los probeert te krijgen van de voormalige SS-Obersturmbahnführer. De verhoren worden afgewisseld met flashbacks, waarin enkele van Eichmann\'s daden belicht worden. Daarnaast wordt wat schermtijd besteed aan het privéleven van Avner. Dit laatste laat zien hoe hij privé omgaat met het feit dat hij als jood een van de beduchtste oorlogsmisdadigers moet ondervragen. Het voornaamste pluspunt van Eichmann is het acteerwerk. Thomas Kretschmann (Wanted, Der Untergang) is perfect gecast als de creepy Eichmann, de man die zonder blikken of blozen de grootste misdaden ontkent. Maar ook Troy Garity (Sunshine) is erg sterk als Avner Less. Deze twee sterke vertolkingen maken de film. Qua verhaal is Eichmann namelijk wat minder sterk. Natuurlijk is het tegelijkertijd boeiend en verbazingwekkend dat een man als Eichmann bestaan heeft, maar dat maakt nog geen spannende, indrukwekkende film. Want hoe interessant het verhoor en de flashbacks ook zijn, het zorgt er niet voor dat je op het puntje van je stoel gaat zitten. Eichmann weet je gewoonweg niet echt te grijpen. De enige vraag die je als kijker bezig zou kunnen houden is: lukt het Avner om op tijd een bekentenis los te krijgen? Voor mensen die geïnteresseerd zijn in (oorlogs)geschiedenis – en dat zijn juist die mensen die een film als dit in huis zullen halen – zal het antwoord echter al duidelijk zijn. Bovendien mist Eichmann aanvankelijk een duidelijke richting. Ook had er wat meer vaart in mogen zitten. En wat meer flashbacks, want dat had een nog duidelijker beeld gegeven van Eichmann\'s rol en daden in de oorlog. Maar toch, ondanks de minpunten is Eichmann een aardige film voor liefhebbers van het genre.

Eichmann is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664064153

De Blu-ray Disc uitgave van Eichmann heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc (21,7GB beschreven). De gebruikte videocodec is SMPTE VC-1.

De HD-transfer ziet er op bepaalde fronten prima uit. Zo heeft het beeld een nette, natuurlijke scherpte met over het algemeen voldoende detaillering. Qua kleurgebruik valt op dat men voor de scènes in het “heden” (jaren ’60) bewust sepia-achtige tonen heeft gebruikt, waardoor het geheel een oude uitstraling krijgt. Het beeld oogt mede hierdoor wel een beetje vlak. De flashbacks hebben deze kleurfiltering niet. Alle kleuren worden verder zonder problemen weergegeven. En zoals je verwacht van een recente film, is de print geheel vrij van vuil en beschadigingen. Het voornaamste minpunt van de transfer is de grote hoeveelheid compressieartefacting (posterisatie en macro blocking) die te zien is, met name in donkere delen van het beeld. Erg hinderlijk, vooral op een groter formaat scherm. Bovendien heeft het tot gevolg dat de detaillering in de betreffende delen van het beeld erg te wensen over laat. Qua beoordeling komen we dan ook niet verder dan een magere voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van Eichmann staat in twee formaten op het schijfje; als Dolby Digital 5.1 track (640kbit/s) en als lossless DTS HD Master Audio 5.1 spoor (16bit/48kHz). Voor de recensie bekeken we de film met laatstgenoemde track. Het mag duidelijk zijn dat Eichmann geen film is die je bekijkt voor het audiogeweld. Het is een echte praatfilm. En dus is het niet zo vreemd dat de nadruk van het spoor op de voorkanalen ligt. En dan met name op het centerkanaal, dat als bron dient voor de goed verstaanbare dialogen. De overige luidsprekers worden voornamelijk gebruikt voor de muziek, die met een uitstekende klank en dito dynamiek ten gehore wordt gebracht. Ruis en oversturing zijn geheel afwezig. Al met al dus een prima audiospoor, dat de film op uitstekende wijze ondersteunt.

Op de BD-uitgave van Eichmann zijn geen extra’s te vinden. Dat geldt overigens ook voor de DVD-versie.

Eichmann gaat over het verhoor van de gelijknamige SS-Obersturmbahnführer, zoals dat in de jaren \'60 plaatsvond. Je ziet hoe de jonge Avner Less probeert om een bekentenis bij Eichmann los te krijgen. Daarnaast krijg je middels flashbacks een beeld van de rol en daden van Eichmann. De film moet het vooral hebben van het sterke spel van Thomas Kretschmann en Troy Garity. De uitwerking van het verhaal is helaas wat minder sterk, waardoor de film minder boeiend en aangrijpend is dan bepaalde genregenoten. De BD-uitgave van Eichmann heeft prima geluid voor een praatfilm, maar laat qua beeld wat te wensen over. Vooral de aanwezige compressieartefacting is een groot minpunt. Extra\'s zijn afwezig. Op technisch gebied geen topper, maar wel een aardige film voor liefhebbers van het genre.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.