Amusement

Wilbert Rietman
02-07-2009

3.2

Amusement (DVD)

Op de basisschool waren Tabitha, Shelby en Lisa elkaars beste vriendinnen. Maar zoals wel vaker, naarmate de jaren verstreken, werd de vriendschap ook minder hecht. Heden ten dage hebben de drie jongedames elk hun eigen pad gekozen. Zo treffen we Shelby (Laura Breckenridge) aan als ze met haar vriend per auto aan het reizen is. Tijdens deze trip krijgen zij te maken met een vreemde vrachtwagenchauffeur. Tabitha (Katheryn Winnick) maakt zich op voor een avondje babysitten op haar neefjes. De oppas die vervangen moet worden, is in geen velden of wegen te bekennen. Eén van de clownspoppen uit tantes verzameling zorgt er daarnaast nog eens voor dat Tabitha de slaap niet kan vatten. En tot slot is daar Lisa (Jessica Lucas). Zij deelt een studentenkamer en heeft al een tijdje een vriend. Als haar kamergenoot op een nacht niet thuiskomt, raakt ze ongerust. Op haar zoektocht komt ze uit bij een vreemd huis. Uiteindelijk komen de drie oude vriendinnen samen en lijkt een oude bekende uit het verleden wraak te willen nemen op hen. Een bloederige wraak welteverstaan…

Na het overweldigende succes van films als Saw en Hostel en hun vervolgen, ontstond er een nieuw subgenre in de horror. Dit werd al gauw martelhorror genoemd. Zoals dat gaat in de horrorwereld, werd dit concept vrij gauw uitgemolken. Meerdere titels ontsprongen aan de breinen van filmmakers, die allemaal een graantje van dit succes mee wilden pakken. Amusement is zo’n titel. Het gegeven dat deze prent werd gemaakt om direct uit te brengen voor de DVD-markt doet het ergste vermoeden. Meestal zijn dit namelijk bar slechte producties die enkel lijken te dienen om de schappen in de videotheek gevuld te houden. Echt superslecht is Amusement echter niet te noemen. De film kent zo zijn momenten, maar dit zijn er te weinig om echt bij te blijven. Bovendien ademt het geheel te vaak het gevoel uit dat het allemaal al een keer gedaan is. Simpelweg gezegd is het dom wegkijkvermaak.
Regisseur van dienste is de onbekende John Simpson. Voor Amusement heeft hij slechts twee andere werken op zijn naam staan. De volledige speelfilm Freeze Frame en de korte film Silicone Valerie. Beide producties zijn overigens ook door hemzelf geschreven in tegenstelling tot Amusement. Aan zijn regie valt weinig op te merken. De prent kent een hoop mooi geschoten scènes en ook de vertelstructuur heeft hij uitstekend aangepakt. Het is alleen jammer dat het script lijkt te rammelen en een aantal grote plotgaten en onwaarschijnlijkheden kent. Jake Wade Wall is hier dan weer verantwoordelijk voor. Ondanks dat ook deze man niet barst van de ervaring, heeft hij al wel de meer bekende titels When a Stranger Calls en de remake van The Hitcher op zijn CV staan. Ook deze titels staan niet echt bekend om hun genialiteit binnen het horrorgenre. Dat de man niet opgeeft, blijkt uit het feit dat hij alweer een nieuw horrorscript heeft geschreven voor de film Clock Tower (2010). In de cast zien we voor de vier belangrijkste rollen een aantal jonge acteurs. Deze zijn voornamelijk bekend van kleine rollen in losse afleveringen van grote televisieseries en B-films. Van de dames krijgt Katheryn Winnick de meeste schermtijd. Dit is een beetje onbegrijpelijk. Deze dame lijkt namelijk alleen goed in schreeuwen en geeft haar karakter nog geen procentje extra. Ze lijkt zelfs een beetje inspiratieloos. Dit in tegenstelling tot haar medeactrices Laura Breckenridge en in mindere mate Jessica Lucas. Zij slagen er wel in van hun karakters personages te maken van vlees en bloed. De ware ster van het verhaal zou Keir O’Donnell moeten zijn. Als psychopaat slaagt hij maar half. Zijn maniakale lach gaat door merg en been en hij kan soms echt eng uit zijn ogen krijgen. Wat zijn rol echter mist, is een beetje intelligentie. Met minder dommigheid zou er namelijk een figuur kunnen ontstaan die een waar icoon zou worden in de horrorwereld. Nu is er slechts een zielloze slachter met een mes en vergezocht wraakmotief. Wellicht alleen geschikt voor de echte fans van bloed en griezelen en dan alleen nog als huurtip.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 82 min
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045218102

De film staat in het formaat 1.78:1 anamorf op de schijf wat niet verwonderlijk is voor een ”direct-to-DVD” release. Zoals het een horrorfilm tegenwoordig schijnbaar betaamt, heeft het beeld een nogal grof karakter. Het geheel oogt nogal korrelig en erg grauw. De kleuren ogen zo min mogelijk fel, met uitzondering natuurlijk van het helderrode bloed. Hierdoor valt de detaillering wel erg tegen. De duistere scènes zijn zo donker gefilmd dat hetgeen wat zich afspeelt niet altijd even goed te volgen is. Artefacten als filmgrain en edge enhancement zijn aanwezig. Flashbackscènes kenmerken zich door een lichte overbelichting en helderdere kleuren. Buitenscènes spelen zich continu in het donker of in de schemer af. Dit voor de extra creepy sfeer. Ondanks het grauwe gehalte van de kleuren, komen deze wel altijd natuurlijk over. Al deze aanmerkingen lijken bewust gekozen om de prent een realistisch en echt eng karakter te geven. De optionele Nederlandse ondertiteling staat op een goede hoogte in het beeld en is prima leesbaar. Het aantal chapterstops bedraagt 10.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 track (384 kbit/s). De nadruk van de track ligt op dialogen, waarbij de muziek zeer sfeerbepalend is. De dialogen zijn overigens bijna altijd verstaanbaar - bij sommige fluistermomenten valt het tegen - en komen netjes uit de centerspeaker. Sowieso ligt het zwaartepunt van de track op dit kanaal. Met name de voorste kanalen laten wel van zich horen, maar zijn een stukje zachter gemixt. De muziek en overige filmgeluiden worden overigens weergegeven door eerder genoemde voorste kanalen, met subtiele ondersteuning van de achterste speakers. Het LFE kanaal doet met name van zich spreken tijdens spanningsopbouwende stukjes en het allereerste segment van de film tijdens de autotrip van Shelby. Een goed te verteren geluidstrack die wel iets meer detail had mogen hebben. Wellicht dat de lage bitrate daar een bijdrage aan levert.

Ondanks dat de cover vermeldt dat de DVD is uitgegeven door E1 Entertainment, begint de schijf met het intro van RCV. E1 heeft onlangs RCV overgenomen, dus verrassend is dit niet. Vervolgens krijgen we drie promotionele trailers te zien van andere films. Hierna start de film automatisch. Een menu en extra’s zijn niet aanwezig.

Om mee te liften op het succes van de martelhorrorfilms, verschijnen er hier en daar diverse titels. Amusement is zo’n titel, bedoeld voor de DVD-markt. Ondanks dat de vertelstructuur en het uiterlijk van de film meer dan oké zijn, mist de prent toch duidelijk iets. Dit is in eerste instantie originaliteit en aan de andere kant een beter uitgewerkt script. De horrorfan zal uiteindelijk wel bijna 90 minuten vermaakt worden, maar zal daarna deze productie ook snel weer vergeten. Baggermomenten en uitstekende scènes missen elkaar af, wat de vertelling ook niet geheel evenwichtig maakt. Technisch gezien presteren het beeld en het geluid redelijk, maar dit had zeker beter gekund. Extra’s ontbreken, er is zelfs geen fatsoenlijk menu aanwezig. Wellicht alleen aan te raden voor de echte die hards die geen genoeg kunnen krijgen van bloed, ingewanden en martelingen.