7. Breathe Me
8. Electric Bird
9. You Have Been Loved
10. Academia
11. The Girl You Lost to Cocaine
12. Distractions

De Australische singer/songwriter Sia Furler werd bekend bij een select publiek aan het begin van deze eeuw. Ze viel op dankzij haar bijdrage aan het album Simple Things van de loungegroep Zero 7. In de loop van de daarop volgende jaren, raakte Sia bekender en bekender. Zo schreef en zong ze het lied Breathe Me wat gebruikt werd in de finale van de populaire serie Six Feet Under. In 2008 is de zangers terug te vinden in de Nederlandse hitlijsten met een door Stonebridge geremixte versie van haar song The Girl You Lost to Cocaine. Inmiddels heeft Sia al drie studioalbums op haar naam staan en werkt ze nog steeds mee aan de albums van Zero 7. Dat haar schrijftalent niet onopgemerkt is gebleven, bewijst het feit dat ze een aantal nummers heeft geschreven voor het aanstaande album van Christina Aguilera. Geruchten doen de ronde dat daar een duet bij zit.
De hier besproken DVD TV Is My Parent bevat een bijna een uur durend concert, opgenomen in de gerenommeerde zaal Hiro Ballroom in New York. Al vanaf het begin is het duidelijk dat Sia geen gemakkelijke popmuziek maakt en vooral haar eigen weg kiest. Zo experimenteert ze veel met zogenaamde black lights (zie screenshot 1). Hierover grapt ze tegenover het publiek dat ze hoopt dat niemand paddo’s heeft genomen. Hiermee verraadt ze gelijk een beetje de hippie die in haar verscholen zit. Veel van haar teksten zijn rauw, confronterend, maar toch ook romantisch en liefelijk. Dat schattige karakter wordt uitgedrukt in de fleurige versiersels op het podium, maar ook door de gastbijdrage van Lucia Ribisi. Dit talentvolle meisje met een gouden stem, deelt het podium met Sia tijdens het nummer Little Black Sandals. Al met al een prima concert van Sia en haar band. Echter, door haar muziek is ze wel op zoek naar een specifiek publiek. Dat maakt haar werk alleen interessant voor de liefhebbers van funk, acid jazz en alternatieve pop. Als je hier al geen interesse in hebt, zal de muziek je ook niet raken.

Regisseur

Nicholas Wrathall

Acteurs

-
Genre: Concert, Muziek
Regio: 0
Jaar: 2009
Speelduur: 58 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 888072314054

• Credits
  • Music Videos
  • Where the Magic Happens

Het concert wordt anamorf gepresenteerd in de verhouding 1.78:1. Dit optreden is gefilmd met High Definition camera’s en dat is vaak ook goed te zien. De felle kleuren ogen mooi helder en de overige kleuren altijd natuurlijk. Het vertoonde is ook mooi zuiver en vrij van oneffenheden. Toch oogt het geheel niet altijd even scherp en ook valt de detaillering vaak tegen. Zodra er van een afstand wordt gefilmd of juist te dichtbij, valt dit op. Interlacing is een artefact dat waar te nemen is. Dit is met name zichtbaar bij het bekijken van deze DVD via een computermonitor of een beamer. Aliasing is incidenteel aanwezig. Ondanks alles wel een prima beeld wat van het bekijken van dit concert een rustige ervaring maakt. Dit is nog wel eens anders bij registraties van dit soort concerten. Ondertiteling is niet aanwezig. Elke song heeft zijn eigen hoofdstuk gekregen waardoor het totaal op 12 komt.

Er zijn twee uitstekend klinkende audiotracks terug te vinden op de schijf en wel een PCM 2.0 track (1536 kbit/s) en een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s). We beginnen met de eerste. De PCM track is namelijk een (bijna) perfect gemixte stereotrack. Dit is gewoonweg CD-kwaliteit. Een lekker zuiver geluid boordevol detail, waarbij de zang prima en ook goed verstaanbaar tot haar recht komt. Zo hoort muziek te klinken. De Dolby Digital track is er voor de ruimtelijkheid van het concert. Deze track zorgt ervoor dat de kijker de ervaring heeft zelf aanwezig te zijn bij het concert. Aangezien de zaal waar het concert gefilmd is niet denderend groot is, maakt dat het gevoel alleen maar sterker. De nadruk ligt hier op de voorste kanalen met ondersteuning van de centerspeaker. Via deze weg wordt ook hier de muziek schitterend op de kijker losgelaten. Ook het LFE kanaal doet van zich spreken door de lage tonen mooi gedoseerd over te laten komen. De surroundkanalen geven met name geluiden van het publiek weer en ondersteunen een beetje de muziek. Een tweetal goed klinkende tracks voor een concert-DVD, waarbij de voorkeur voor de track bij de kijker ligt en waarvoor de totale score niets anders dan het maximale kan zijn.

Voor het menu is er gekozen voor een geanimeerd scherm in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf met achtergrondmuziek in PCM 2.0 (1536 kbit/s). Alle extra features worden ook op deze manier weergegeven. De volgende, niet ondertitelde extra’s zijn toegankelijk via dit menu:

Where the Magic Happens (18 min.)
Tijdens de maanden februari en maart waren Sia en haar band op tour door het Noorden van de Verenigde Staten. Ook ging er een camera mee die te pas en te onpas gebruikt werd voor leuke filmmomenten. Uit deze beelden is een selectie gemaakt en die vinden we hier terug. In negen korte segmenten komen allerlei facetten van het tourleven aan bod. Zo ontmoet Sia zowel fans op straat als na een show of tijdens signeersessies, wordt de band voorgesteld en zien we hoe Sia fanmail behandelt. Deze filmpjes geven tezamen een ruimer beeld van de mens achter de zangeres.

Music Videos (14 min.)
Hier vinden we vier videoclips van singles van Sia. Het gaat om de songs Buttons, Day Too Soon, de originele versie van haar hit The Girl You Lost to Cocaine en Soon We’ll Be Found. Uit die laatste blijkt wederom haar fascinatie voor de mogelijkheden van black light.

Credits (2 min.)
Alle betrokkenen worden via een aftiteling nog even genoemd. Dit geldt voor zowel de mensen achter het concert als voor de mensen achter de extra’s.

Als je overigens goed zoekt, kun je ook een paar grappige easter eggs vinden.

De zangeres Sia Furler is druk bezig door te breken bij een groter publiek. Haar stem en haar schrijftalent hebben inmiddels al aardig wat studio’s van bekende artiesten gevonden. Een heuse live DVD hoort er dan ook helemaal bij. Het hier besproken TV Is My Parent bevat een aardig concert van de zangeres en haar band. Het beeld verdient een ruime voldoende en het geluid is (bijna) perfect. Ook een aantal leuke extra’s zijn terug te vinden, waar met name de beelden van de zangeres op tour absolute meerwaarde hebben. Een directe aanrader voor liefhebbers van dit soort muziek of de zangeres in het bijzonder.