Frozen River

02-09-2009

5.5

Frozen River (DVD)

De man van Ray Eddy (Melissa Leo) is er vandoor gegaan met al het spaargeld, wat bedoeld was voor een nieuw mobiel huis. Ray blijft achter met haar kinderen Ricky en T.J. (Charlie McDermott). Ze heeft nu nog nauwelijks geld om de kinderen te eten te geven. Er is alleen nog popcorn voor ontbijt. Ray gaat op zoek naar haar man en vindt zijn auto bij een bingohal. De auto is echter ingepikt door Lila Littlewolf (Misty Upham), een vrouw die in het Mohawkreservaat woont. Ze beweert dat ze de auto leeg heeft aangetroffen bij een bushalte. Ray wil de auto terug, maar Lila weet haar over te halen om de auto te verkopen aan een vriend van haar. Ze brengen samen de auto weg, waarbij ze over de bevroren rivier tussen Canada en Amerika moeten rijden. De vriend van Lila wil de auto echter niet kopen, maar deze gebruiken om mensen de grens over te smokkelen. Onder dwang doet Ray mee met deze smokkeltocht. Als blijkt dat er behoorlijk wat geld te verdienen valt aan deze smokkel wil Ray nog wel vaker de auto beschikbaar stellen om samen met Lila mensen over de grens te smokkelen. Lila wordt echter al langer in de gaten gehouden door de politie en de vraag is dan ook hoe lang dit nog goed kan gaan.

Quentin Tarantino vond Frozen River de “spannendste thriller die hij dat jaar gezien had”. Het is daarna heel hard gegaan met het succes van de debuutfilm van regisseuse Courtney Hunt, die eigenlijk helemaal geen thriller is. Niet dat het succes alleen maar door de opmerking van Tarantino kwam. De film heeft zo’n zetje in de rug eigenlijk niet nodig, daar is ze zelf sterk genoeg voor. In 1999 schreef Hunt een kort verhaal over het smokkelen van sigaretten in het Mohawkreservaat bij de Canadees/Amerikaanse grens. Iets wat daar in die tijd ook werkelijk plaatsvond. Na enige aanpassingen om het verhaal spannender te maken veranderde ze het onderwerp in mensensmokkel. Ze maakte een korte film, met Melissa Leo en Misty Upham in de hoofdrollen. Die korte film werd vertoond op het New York Filmfestival, waarna Hunt meer aandacht kreeg en in staat was, na een moeilijke financieringsperiode, om een lange film over hetzelfde onderwerp te maken. Dat werd Frozen River, weer met Melissa Leo en Misty Upham in de hoofdrollen. Het budget van de film was minder dan 1 miljoen dollar en de opnameperiode was slechts een maand. Maar het resultaat mag er wezen. De film werd zo goed dat het de hoofdprijs won op het prestigieuze Sundance Filmfestival. Daarna werd de film met veel succes in roulatie gebracht. Uiteindelijk kreeg de film twee Oscarnominaties, voor Beste Actrice en Beste Origineel Scenario. Dat scenario is door Courtney Hunt zelf geschreven. Frozen River geeft een mooi beeld van wat een persoon kan doen als ze in financiële moeilijkheden zit. Een normale vrouw met een baantje in een winkel wordt wanhopig als haar man er met het gespaarde geld vandoor gaat. Ze heeft nauwelijks geld om haar kinderen eten te geven. Daardoor is ze in staat om zich met illegale praktijken in te laten om zo wat geld te verdienen, ook al schaamt ze zich daar enorm voor. In dit geval is het dus mensensmokkel. Melissa Leo (21 Grams) speelt een hele mooie rol als de wanhopige vrouw Ray Eddy. Haar getekende gezicht, met slechts weinig make-up, spreekt boekdelen. Je merkt aan alles dat ze moeite heeft om haar hoofd – financieel – boven water te houden. Zowel Leo als Misty Upham als de Mohawk vrouw spelen heel authentiek. Nergens wordt het sentimenteel. Het zou zo uit het leven gegrepen kunnen zijn. Regisseuse Hunt weet blijkbaar de juiste aanwijzingen te geven om de karakters op een zo’n natuurlijke manier over te laten komen. Ook de nog jonge Mark Boone Junior als de zoon van Ray weet overtuigend over te komen. Daarnaast geeft de film een indruk van de situatie van de Mohawk indianen in Canada. Ze zijn erg op zichzelf aangewezen. De blanke inwoners willen niet zoveel met hen te maken hebben. Maar hun reservaat is een kleine vrijstaat. De politie heeft geen inbreng in het reservaat. Pas wanneer de Mohawk het reservaat verlaten kan de politie ingrijpen. Het harde racisme wordt in de film vermeden, het gaat om subtiele verwijzingen, maar het wordt wel duidelijk wat er in de gemeenschap speelt. Het sterke aan de film is ook dat twee vrouwen de hoofdrol spelen. Als je twee mannen in dezelfde rol had geplaatst, zou het veel minder impact hebben gehad. Een man als mensensmokkelaar, met een geweer of pistool is niet echt spannend meer. Doordat de rollen worden gespeeld door vrouwen wordt het geheel veel spannender. Het klinkt misschien als een cliché, maar doordat het om vrouwen gaat, ben je veel meer emotioneel betrokken. Dat maakt ook dat je sympathie blijft houden met de twee smokkelaars. Je begrijpt hun standpunt, ondanks dat ze een afschuwelijke misdaad begaan. Het is dan ook goed dat het einde van de film is zoals het is. Courtney Hunt heeft met Frozen River in ieder geval een sterke debuutfilm gemaakt. Als haar toekomstige films net zo goed worden staat haar een mooie filmtoekomst te wachten. In ieder geval iemand om in de gaten te houden.

Genre: Drama, Misdaad
Speelduur: 93 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777925737

• Also Available

De film staat in 1.85:1 beeldformaat anamorf op de DVD, wat slechts licht afwijkt van het originele 1.78:1 beeldformaat. Frozen River is in z’n geheel op video opgenomen en voor de bioscooprelease overgezet naar 35mm film. De contrastomvang van video is een stuk lager dan van filmmateriaal. Dat zien we ook weer in deze film. Er zijn een flink aantal scènes die zich in de nacht afspelen en daar is de detaillering minimaal. In de donkere delen is nauwelijks enig detail te onderscheiden. Op die momenten is tevens veel beeldruis aanwezig. De scherpte van het beeld is ruim voldoende, met hier en daar enkele onscherpe momenten, meestal veroorzaakt door een niet goede scherpte-instelling op de camera. De veelal blauwgetinte kleuren laten het kille, koude winterlandschap prima overkomen. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te bereiken. De DVD heeft optionele Nederlandse ondertiteling en deze staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

Op de DVD staan een Engels- en Franstalige geluidstrack in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) formaat.
Bij vlagen heeft het geluid van deze DVD een heel ruimtelijke werking. Vooral bij buitenscènes, op de grote ijsvlaktes, zijn de winderige, kille en koude atmosfeergeluiden duidelijk aanwezig in alle kanalen. Dit versterkt de ijzige sfeer die de film heeft. De dialogen komen in het geheel uit het centerkanaal en zijn goed te volgen, al is duidelijk dat ze bijna allemaal zijn opgenomen met zendermicrofoons. Dat geeft soms een wat te close en zelfs een beetje rasperig geluid. Storend is het echter niet. Heel veel dynamiek heeft het geluid niet – het LFE kanaal doet eigenlijk niet mee in het geheel – maar dat heeft de film ook niet echt nodig. Dat past ook niet zo bij de opzet van de film. Een soundtrack die prima voldoet bij deze film.

Het menu van de DVD begint met een animatie en gaat dan over in statische schermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Het geluid wordt verzorgd door een deel van de aftitelsong van de film.
De DVD heeft alleen een trailer en een aantal promotietrailers als extra.

Trailer (2 min)
Dit is de trailer van Frozen River, nadat deze de Grote Jury Prijs van het Sundance Festival had gewonnen. Hier wordt dan ook aandacht aan besteed in de trailer. Het beeldformaat is echter in 2.35:1, wat niet overeenkomt met het originele filmformaat. Aan de boven- en onderkant is beeld afgekaderd.

Ray Eddy heeft geen geld meer als haar man er met al het gespaarde geld vandoor gaat. Bij toeval raakt ze betrokken bij mensensmokkel, wat haar genoeg geld oplevert om van te leven. Frozen River is een sterke film van debuterend regisseuse Courtney Hunt. Het spel van de hoofdrolspelers is erg goed en heel authentiek. De film maakt grote indruk en geeft een interessante kijk op mensensmokkel. Het is een mix van persoonlijk leed en een maatschappelijk probleem, waarbij oplossingen niet voor het oprapen liggen. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Behalve een trailer in het verkeerde beeldformaat zijn er geen extra’s te vinden op deze DVD. Maar voor de liefhebbers van degelijk drama is Frozen River zeker een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.