Aristokatten, De

18-11-2001

8.7

Aristokatten, De (DVD)

In het Parijs van 1910 besluit de aardige excentrieke Madam haar gehele bezit na te laten aan haar geliefde kat Duches en haar jonkies Marie, Berlioz en Toulouse. Haar trouwe butler moet dan voor de katten zorgen en krijgt het hele fortuin als de katten iets zou overkomen. Edgar hoort per ongeluk van deze beslissing van Madam en besluit de katjes te laten verdwijnen. Hij geeft ze een slaapdrankje en brengt ze met zijn bromfiets naar het platte land waar hij door twee honden, Napoleon en Lafayette, wordt achterna gezeten. Daardoor verliest Edgar de mand waar de katjes in zitten.
Wanneer de katten wakker worden, weten ze niet waar ze zijn. Ze willen weer naar huis, maar ze weten niet goed welke kant ze op moeten. Toevallig komt de bijdehante straatkat Thomas O’Malley langs, die op slag een oogje heeft op Duchess. Hij zal hun wel even thuis brengen. Onderweg hebben ze een minder leuke ontmoeting met de melkman en een trein en worden ze op sleeptouw genomen door twee ganzen. In Parijs aangekomen neemt O’Malley de katjes eerst mee naar de jazzband van Scat Cat. Weer bij het huis van Madam aangekomen doet Edgar zijn best definitief van de katjes af te komen. Maar Edgar heeft buiten de hulp van O’Malley en zijn vrienden gerekend.

De Aristokatten is Disney’s 20ste lange tekenfilm en verscheen drie jaar na het uiterst succesvolle Jungleboek. Na de dood van Walt Disney (in 1966) ging het duidelijk minder met de tekenfilm. Heel goed is te zien dat De Aristokatten met veel minder finesse is gemaakt dan bv. Het Jungleboek. De tekeningen van de achtergrond zijn veel meer schetsmatig gemaakt, het aantal lagen dat gebruikt werd om de film diepte te geven is veel minder en ook de uitwerking van de karakters in het verhaal bleef achter. Toch is De Aristokatten een erg leuke film geworden met leuk verzorgde humor, zoals de twee honden Napoleon en Lafayette, die we min of meer ook hadden gezien in het eerder uitgebrachte 101 Dalmatiërs. En de lieve aandoenlijke katjes, waarbij het kattenkwaad van de drie kleintjes direct door onze kleintjes zal worden herkend. En dan natuurlijk de rascharmeur O’Malley, geweldig die kat.
De swingende muziek van The Sherman Brothers blijft bijkans ongeëvenaard, zoals zij ook al de muziek verzorgden voor Lady en de Vagebond en Het Jungleboek. Heerlijke vlotte muziek met het leuke liedje ‘Ev’rybody wants to be a Cat’ (Je kunt wat leren van een kat) als absolute hoogtepunt.

Regisseur

Wolfgang Reitherman

Acteurs

Genre: Animatie
Jaar: 1970
Speelduur: 76 min
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8711875928536

• De Aristokatten plakboek
  • Familiebezoek’ animiatiefilm
  • Sing-along song ‘Je kunt wat leren van een kat’
  • De Sherman Brothers: De Aristocraten van de Disneyliedjes
  • O’Malley’s zing en schilderspelletjes

Het beeld is met de oorspronkelijk verhouding van 1.33:1 (full frame formaat) op de disk vastgelegd. Tot het eind van de jaren ’50 was dit het gebruikelijke beeldformaat van de bioscoopfilms en is door Disney ook lange tijd als het beeldformaat voor de tekenfilms gebruikt. Dit beeldformaat staat bekend als het ‘standard academy’ formaat en heeft officieel een negatief verhouding van 1.37:1
In de ’60 en ’70 is Disney dit beeldformaat blijven hanteren, er was geen geld (en misschien na het overlijden van Walt Disney in 1966 ook geen inspiratie) om met nieuwe technieken te gaan werken.
De ruim 30 jaar oude film is voor deze uitgave volledig gerestaureerd. Het resultaat mag er zijn. De film is totaal vrij van ongerechtigheden als vuil of beschadigingen. Kleuren zien er uitstekend uit, de detaillering en het contrast zijn beide ook prima. Er is soms nog wat filmgrain zichtbaar, maar dit is niet echt storend.
De Nederlandse ondertiteling is goed, zowel dialogen als liedteksten zijn ondertiteld. De ondertiteling (wit) staat wel iets te hoog in het beeld.

De oorspronkelijke monotracks zijn ook onderhanden genomen. In drie talen (Nederlands, Engels en Frans) staat de film in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s) op de schijf. Daarnaast ook nog drie Dolby Digital 2.0 surroundtracks. Voor de review zijn de Engelse soundtrack en de Nederlandse nasynchronisatie beluisterd.
Begin jaren ’80 is de film voor een tweede keer door Disney uitgebracht. Voor zover ik weet zijn de stemmen toen opnieuw ingesproken. Eind jaren ’80 is de film weer uitgebracht, nu voorzien van een stereo soundtrack. En in deze versie is de film in 1995 voor het laatst op video uitgebracht. Het is deze soundtrack die is gebruikt is voor de nieuwe remix. Aan de soundtrack is goed te horen dat met name de muziek een stuk ouder is. De swingende muziek van The Sherman Brothers komt nu met een mooi breed stereo geluid uit de frontspeakers, de stemmen netjes uit de centerspeakers. Zowel de surroundkanalen als het subwoofer kanaal worden nauwelijks gebruikt. De soundtrack klinkt zuiver en is vrij van storende geluiden.
Het beperkte frequentiebereik en de af en toe wat schelle stemmen (in dit geval vind ik de Nederlandse nasynchronisatie beter klinken) verraden de leeftijd van de soundtrack, die verder voor een film van toch 30 jaar oud, toch weer prima klinkt.

Wanneer de schijf start, krijg je eerst een 3-tal promotie trailers te zien van de nieuwe DVD release van Sneeuwwitje, van Keizer Kuzco (The Emperor’s Groove) en van De Klokkenluider van de Notre Dame 2. Door herhaaldelijk de ‘forward’ toets te gebruiken kun je er snel doorheen skippen, of je drukt gewoon direct op de menutoets.
Deze trailers kun je ook via het menu, onder de keuze ‘Vooruitblik’ bekijken. In dat geval staan er nog een extra trailer bij van ‘Atlantis, De Verzonken Stad’.

De menu’s zijn mooie animaties in breedbeeld met muziek, en zijn in het Nederlands, het Engels of het Frans.
De DVD heeft een aardige hoeveelheid extra’s. Alle extra hebben DD2.0 geluid (bitrate 192 kb/s) en worden in 4x3 formaat gepresenteerd. Alle extra’s zijn ook in het Nederlands ingesproken, maar niet Nederlands ondertiteld. Een begrijpelijk keuze, aangezien de (hele) kleine kinderen nog niet kunnen lezen en beide (zowel voice-over als ondertiteling) waarschijnlijk qua kosten niet haalbaar was.

‘De Aristokatten plakboek’, een ‘echt’ plakboek met, na een pagina met uitleg, een 18-tal pagina’s met een groot aantal tekeningen en foto’s. Door op elke foto te klikken wordt deze beeldvullend vertoond. De tekeningen en foto’s geven een aardige impressie van de wijze waarop de film is gemaakt en een stukje promotie rond de première in december 1970. Zonder geluid.

‘Familiebezoek’ tekenfilm, een korte 9 minuten durende tekenfilm uit 1936, uit de ‘Silly Symfonie’ serie. De film is leuk maar heeft geen relatie met de hoofdfilm.

Sing-along song ‘Je kunt wat leren van een kat’ (Ev’rybody wants to be a Cat), een van de liedjes uit de film, nu voorzien van duidelijk liedteksten zodat je zelf je best kunt doen. De mee te zingen teksten varieert met de gekozen taalversie.

‘De Sherman Brothers: De Aristocraten van de Disneyliedjes’, een nieuw opgenomen, 7 minuten durende, minidocumentaire met Richard M. en Robert B. Sherman (The Sherman Brothers), die in de jaren ’60-’70 de huiscomponisten van Disney waren en meer dan 30 Disney films van muziek voorzagen. De beide broers geven een toelichting op de muziek van De Aristokatten.

‘O’Malley’s zing en schilderspelletje’, een soort van quizspelletjes met vragen over de film.

Bij de DVD zit ook een inlay met in drie talen een overzicht van de tracklisting.

De Aristokatten is een leuke typische Disney tekenfilm. Ondanks het mindere tekenwerk en de dunnere uitwerking van het verhaal is ook De Aristokatten een Disney klassieker geworden. De muziek van de The Sherman Brothers heeft hier duidelijk aan bijgedragen. Zowel de beeldkwaliteit als de geluidskwaliteit van deze alweer 30 jaar oude film zijn opgeknapt en zijn goed te noemen. De DVD is voorzien van leuke aanvullende extra’s, die met de Nederlandse voice-over ook voor onze kleintjes zeer toegankelijk zijn. Een DVD die geen enkele Disney fan zou willen missen.