Tango & Cash

10-09-2009

6.5

Tango & Cash (Blu-ray)

Ray Tango (Sylvester Stallone) en Gabe Cash (Kurt Russell) zijn agenten in Los Angeles. Het zijn rivalen, maar toch hebben ze één ding gemeen: ze denken allebei dat ze de beste zijn. De criminele plannen van de sluwe Yves Perret (Jack Palance) worden al lange tijd gedwarsboomd door ofwel Tango, ofwel Cash. Maar nu is de maat vol en besluit Perret om Tango en Cash voorgoed uit de weg te ruimen. Met behulp van een nauw opgezet plan probeert hij het duo op te laten draaien voor een moord. En dus zit er voor Tango en Cash niks anders op dan samen te werken, om te bewijzen dat ze onschuldig zijn en de werkelijke dader te pakken. Maar met hun compleet verschillende werkwijzen zijn Tango en Cash als water en vuur. Als dat maar goed gaat.

Twee agenten, in vrijwel alles elkaars tegenpolen, worden samen op een zware zaak gezet. Na een moeizame start ontstaat wederzijds respect en weet het duo tegen de verwachting in de moeilijke klus te klaren. Met deze twee zinnen kan het verhaal van ongeveer elke “buddy cop movie” samengevat worden. Denk aan films als Lethal Weapon, Rush Hour en Bad Boys. Ook het hier besproken Tango & Cash uit 1989, geregisseerd door de Russische Andrei Konchalovsky, behoort tot dit sub-genre. Ditmaal worden de betreffende agenten gespeeld door twee acteurs die eind jaren ’80 hun sporen in actieland ruimschoots verdiend hadden: Sylvester Stallone (Tango) en Kurt Russell (Cash). De twee moeten het opnemen tegen slechterik Yves Perret, uitstekend vertolkt door Jack Palance. De buddy cop movie staat of valt met de chemie tussen de hoofdrolspelers. Gelukkig zit dat in dit geval wel snor. Stallone en Russell passen dan ook prima in hun rol. De heren slingeren continu gevatte opmerkingen en scherpe one-liners over en weer en hebben het daarbij zichtbaar naar hun zin. Het constante gevit van beide agenten zorgt tevens voor de komische noot in het geheel. Ook qua actie valt er meer dan genoeg te beleven. Vuurgevechten, knokscènes, autoachtervolgingen; noem maar een actiecliché op, en de kans is groot dat het in Tango & Cash aanwezig is. Daarmee kom je direct bij een van de minpunten van de film, want erg origineel is het allemaal niet te noemen. Bovendien is het script niet alleen voorspelbaar, maar ook op momenten behoorlijk vergezocht. Maar dat mag de pret niet drukken. De chemie tussen Stallone en Russell, het hoge tempo van de film en de goed uitgewerkte actiescènes maken Tango & Cash namelijk tot een vermakelijk geheel. Cliché en ongeloofwaardig, maar met een hoge entertainmentwaarde. En daarmee prima geschikt voor een avondje ouderwets popcornvermaak.

Tango & Cash is al geruime tijd op DVD verkrijgbaar. Onlangs heeft Warner de film ook in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 1989
Speelduur: 104 min
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • Dolby Digital 5.1 - Russisch
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888030981

De Blu-ray Disc uitgave van Tango & Cash heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc (21,1GB beschreven). Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Gezien de leeftijd van de film is het niet zo heel vreemd dat de kwaliteit van de HD-versie van Tango & Cash niet kan tippen aan die van recentere producties. De scherpte is goed, maar niet spectaculair, de kleuren ogen een tikje gedateerd en af en toe is een klein wit spettertje in beeld te zien. Dat je kunt zien dat de film uit de jaren ’80 komt is echter helemaal niet erg. Want in zijn geheel maakt het beeld een solide indruk, met voldoende diepte, een acceptabel schaduwdetail en een prima zwartniveau. Bovendien is er geen storende compressieartefacting zichtbaar en is ook de lichte edge enhancement nergens hinderlijk. Al met al dus een nette HD-transfer, die een dikke voldoende verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het Engelstalige geluid van Tango & Cash staat in twee formaten op het schijfje: als Dolby Digital 5.1-track (640kbit/s) en als lossless Dolby TrueHD 5.1-spoor (16bit/48kHz). Voor de recensie beluisterden we laatstgenoemde. Het TrueHD-spoor heeft een bovengemiddelde dynamiek en bevat voldoende detail. De ruimtelijkheid van de 5.1-mix is overwegend prima, met achterluidsprekers die worden benut voor zowel muziek, omgevingsgeluiden als effecten. Dialogen komen zoals gebruikelijk netjes uit het midden, maar klinken ietwat vlak en gedateerd. Ook de muziek mist iets aan kracht, al heeft dit ook te maken met het elektronische karakter. Want zoals bijna vanzelfsprekend bij een film uit de jaren ’80, bestaat de muziek van Tango & Cash grotendeels uit synthesizerdeuntjes. Maar dat draagt eigenlijk alleen maar bij aan de charme. Iets anders dat verraadt dat we hier met een oudere film te maken hebben is enige lichte ruis. Storend is deze echter nergens. Geen super indrukwekkende track, maar rekening houdend met de leeftijd zijn de prestatie zeker in orde.

De BD-uitgave van Tango & Cash loopt niet bepaald over van extra’s. In het popup-menu is onder het kopje “Special Features” namelijk slechts een enkele extra te vinden.

Trailer
De originele bioscooptrailer van de film, met een beeldverhouding van 1.78:1 (resolutie 480i) en DD 2.0-geluid.

Het in 1989 verschenen Tango & Cash draait om Ray Tango (Sylvester Stallone) en Gabe Cash (Kurt Russell), allebei agent in Los Angeles. Wanneer een crimineel hen erin probeert te luizen, worden de heren tegen wil en dank met elkaar opgescheept. Het eindresultaat is een typische “buddy cop movie”, waarin actie en comedy worden gecombineerd. Grootste minpunt van de film is het script, vol clichés en ongeloofwaardigheden. De uitstekende chemie tussen de hoofdrolspelers, het hoge tempo en de goede actiescènes maken Tango & Cash echter toch tot een erg vermakelijk geheel. Beeld en geluid van de BD-uitgave zijn prima voor een film van alweer twintig jaar oud, maar extra’s ontbreken. Geen topuitgave dus, maar wel een schijfje dat garant staat voor ruim anderhalf uur aan jaren ’80 popcornvermaak.