Frame of Mind

07-10-2009

2.2

Frame of Mind (Blu-ray)

Na het drukke leven in New York ontvlucht te zijn, woont agent David Secca (Carl T. Evans) met zijn vrouw Jennifer (Arija Bareikis) in New Jersey. Tijdens het winkelen vinden ze in een antiekwinkel een klein juwelenkistje. Jennifer wil het kistje graag hebben, en dus besluit David het voor haar te kopen. Thuis aangekomen ontdekt Jennifer echter dat er een klein stukje film verborgen zit achter de voering van het deksel. David besteedt er in eerste instantie geen aandacht aan, maar besluit uiteindelijk toch te kijken wat er op de film te zien is. Maar dat had hij beter niet kunnen doen, want het brengt hem op het spoor van een samenzwering die bepaalde gevaarlijke mensen liever geheim houden. Met de hulp van professor Steve Lynde (Chris Noth) gaat hij op zoek naar de waarheid, met gevaar voor zijn eigen leven en dat van Jennifer.

De samenzweringsthriller Frame of Mind is geschreven en geregisseerd door Carl T. Evans, die ook zelf de hoofdrol op zich neemt. Daar is op zich niks mis mee. Denk bijvoorbeeld aan Clint Eastwood, die de afgelopen jaren verschillende films maakte waarbij hij zowel voor als achter de camera werkzaam was. De voorwaarde is dan wel dat je als maker een (zeldzaam) multitalent bent, dat wil zeggen een capabele schrijver, regisseur en acteur. Carl T. Evans is echter geen van drieën; hij kan niet schrijven, niet regisseren en ook acteren gaat hem niet al te best af. Zo blijkt tenminste uit Frame of Mind, een film met een beroerd script, ongeïnspireerde regie en matig acteerwerk. In de film komt Evans' personage, David Secca, op het spoor van een samenzwering rond de moord op John F. Kennedy. Op een oude film is iemand te zien die een geweer verbergt. Wat volgt is een slaapverwekkende zoektocht naar de waarheid, waarbij David tegenwerking krijgt van een schurk die zo weggelopen lijkt uit een slechte James Bond-persiflage. Inclusief bizarre plannen om de held dwars te zitten. Wat te denken van het hacken van de federale database, zodat Davids vrouw ineens een strafblad heeft en ze wordt afgewezen op een sollicitatie? Ontzettend vervelend voor haar, maar het levert voor de kijker totaal geen spanning op. Het gaat nog net niet zover dat het ultieme plan van de schurk is om het luxe drielaags toiletpapier van de held te vervangen door ruw enkellaags gerecycled toiletpapier. Het verhaal is niet alleen saai en onzinnig – met het einde als dieptepunt – het bevat ook nauwelijks actie. Met een slaapverwekkend geheel tot gevolg. Het fantasieloze recht-toe-recht-aan camerawerk, dat nog het meest doet denken aan dat van een soapserie, helpt eveneens niet mee aan het creëren van een boeiende film. Bovendien is het ook qua acteerwerk allemaal niet al te best. Dat geldt voor de hoofdrolspeler, maar ook voor de verschillende bijrolacteurs. Op de cover worden de titels vermeld van de hoog aangeschreven TV-series waarin ze ooit meespeelden, waaronder Sex and the City, The Sopranos en Law & Order, maar laat dat je niet verleiden om Frame of Mind in huis te halen. Tenzij je een bewijs wil dat er ook nog steeds slechte films gemaakt worden.

Frame of Mind is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 88 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185535174

De Blu-ray Disc uitgave van Frame of Mind heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc (14,7GB beschreven). Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Eén ding valt direct op aan de HD-transfer van Frame of Mind, en dat is het zwartniveau. Dit is namelijk slecht: zwart is niet diepzwart, maar grijs. Het contrast en de helderheid zijn dan ook behoorlijk hoog. Als gevolg maakt het beeld regelmatig een overbelichte indruk. De scherpte van de transfer is over het algemeen acceptabel, al lijkt er continu een soort van wollige waas over het beeld te liggen. Als gevolg ziet de weergave er niet helemaal natuurlijk uit. Ook de kleurverzadiging had wel wat beter gekund, echt knallen doen de kleuren niet. Vermoedelijk zijn deze problemen deels te wijten aan de gebruikte materialen en technieken, en dus niet direct een gevolg van de omzetting naar BD, maar feit blijft dat de beeldkwaliteit als geheel niet erg goed is. Wel positief is dat storende compressieartefacting ontbreekt en dat ook edge enhancement slechts in minimale mate aanwezig is. Desondanks kan de beeldkwaliteit niet anders betiteld worden dan benedenmaats, wat we bestraffen met een (lichte) onvoldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op geluidsgebied tref je 5.1-sporen aan in zowel lossy als lossless formaat. Eerstgenoemde heeft de vorm van een Dolby Digital spoor (384kbit/s), de ander is een DTS-HD Master Audio track (16bit/48kHz). Voor de recensie beluisterden we de lossless track. Deze levert matige prestaties. Met name de beperkte dynamiek en helderheid vallen op, en zijn de voornaamste redenen dat het geluid niet de kwaliteit heeft zoals we die van het BD-medium gewend zijn. Bovendien klinkt de muziek tamelijk dof en ongedetailleerd. De ruimtelijkheid van het geluid is beter in orde, met achterluidsprekers die worden benut voor atmosfeer en muziek. In een aantal gevallen wordt daarbij split-surround gebruikt. Ook de weergave van de dialogen geeft geen reden tot klagen: spraak is altijd prima verstaanbaar en komt netjes uit het midden. Daarmee scoort het geluid toch een voldoende, ondanks dat het spoor niet bepaald veel indruk weet te maken.

Deze Blu-ray Disc bevat geen extra’s.

In Frame of Mind zie je hoe agent David Secca op het spoor komt van een samenzwering rond de moord op John F. Kennedy. Het is een film van en met Carl T. Evans: de beste man nam zowel script als regie voor rekening, en speelt ook nog eens de hoofdrol. Helaas blijkt Evans weinig talent te hebben voor schrijven, regisseren en acteren. Frame of Mind is namelijk een bar slechte thriller, met een beroerd script, ongeïnspireerde regie en matig acteerwerk. De BD-uitgave van de film weerspiegelt dit, met een benedenmaatse beeldkwaliteit, onspectaculair geluid en totale afwezigheid van extra's. Een schijfje dus dat je mooi links moet laten liggen, zelfs als je hem voor een prikkie in de aanbiedingenbak ziet liggen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.