Baby Formula, The

05-10-2009

3.6

Baby Formula, The (DVD)

In een kliniek in Canada is een succesvolle test gedaan waarbij twee vrouwelijke muizen jongen hebben gekregen. Lilith (Megan Fahlenbock) is een medewerkster van deze kliniek en is zeer geïnteresseerd in deze test. Ze wil graag met haar partner Athena (Angela Vint) als menselijke proefkonijnen dienen. De kliniek gaat akkoord en Athena wordt zwanger van Lilith, de eerste zwangerschap van twee vrouwen. Het zwangerschapsproces wordt gefilmd door een documentairemaakster, die de twee vrouwen volgt en kritische vragen stelt rondom deze zwangerschap. De twee vrouwen zijn echter stellig in hun beslissing om samen een kind te krijgen. Als Lilith dan ook zwanger blijkt te zijn van Athena wordt de familie bijeengeroepen om dat heugelijke feit te melden. Maar de familie van Athena is erg christelijk en conservatief, terwijl de ouders van Lilith twee mannelijke homo’s zijn. Dat gaat niet goed samen en de bijeenkomst lijkt op een grote mislukking uit te draaien. Zeker als Athena’s vader met een mededeling komt.

The Baby Formula is een film die na het kijken nog enige tijd in je hoofd blijft rondspoken. Niet omdat het zo’n bijzonder goed gemaakte film is, maar vooral vanwege het thema van de film. Het gaat over twee vrouwen die van elkaar een kind willen. Iets wat volgens de huidige technieken bij mensen nog niet mogelijk is. Maar wie weet of het in de (nabije) toekomst wel mogelijk is? Bij muizen schijnt het al gelukt te zijn om nakomelingen uit twee vrouwtjes te krijgen. Een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift over dit onderwerp was wat regisseuse Alison Reid inspireerde tot het maken van deze film. Ze had al de korte film Succubus gemaakt over hetzelfde onderwerp, ook met Angela Vint en Megan Fahlenbock in de hoofdrollen. Toen ze hoorde dat beide actrices zwanger waren (op de normale manier door mannen) besloot ze om direct aan een lange speelfilm te beginnen. De voorbereidingstijd was extreem kort en het script werd telkens aangepast aan de situatie waarin de zwangere vrouwen zich bevonden. Reid gaf de film een semi-documentair karakter mee. Ze filmt het als een documentaire en is zelf de maakster van die film. Ze stelt in beeld de vragen aan de zwangere vrouwen. Dat zowel Angela Vint als Megan Fahlenbock zwanger zijn tijdens de opnames geeft wel een gevoel van authenticiteit aan de film. De dikke buiken zijn echt en wat zij in werkelijkheid doormaken zien we ook terug in de film.
Het thema vrouwen krijgen kinderen van elkaar mag dan een interessant gegeven zijn, de film zelf komt niet helemaal uit de verf. Dat komt voornamelijk omdat alles er te dik bovenop ligt. Het acteerwerk is vaak net iets te overdreven en Reid schuwt ook de clichés niet. De ouders van Athena zijn streng christelijk en de "ouders" van Lilith een homo-stel en dat botst natuurlijk met elkaar. Er wordt in de film wat lachwekkend gedaan over het onderwerp, terwijl een wat genuanceerdere aanpak een veel sterkere film op had kunnen leveren. Toch heeft de film wel z'n grappige momenten. Vooral Jessica Booker als Athena's oma weet af en toe scherp uit de hoek te komen. Maar het is niet voldoende om van The Baby Formula een film te maken die je bijblijft. Misschien wel wat betreft het thema, maar niet als film an sich.

Speelduur: 76 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249475903

• Promotietrailers

De transfer van de film staat in het originele beeldformaat van 1.78:1 anamorf op de DVD. Om de documentaire stijl van de film te benadrukken is er op video gedraaid. De contrastomvang van video is iets lager dan dat van film, maar bij The Baby Formula levert dat geen problemen op. Het beeld is scherp en ziet er gedetailleerd uit. Dat het er niet zo filmisch uitziet komt door de belichting die is toegepast. Daardoor ziet het beeld er vrij plat uit. Het zwartniveau is redelijk goed, bij heldere scènes zijn de hoge lichten wat overstraald. De kleuren zien er goed uit, waarbij huidtinten natuurlijk overkomen. Deze transfer is geen hoogvlieger, maar het krijgt wel een voldoende.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling staat op een prettige hoogte in beeld geplaatst.

Op de DVD staan een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack. Het DD 5.1 spoor is echter een unwrapped versie, die gecreëerd is uit het originele stereo-geluid. Dialogen komen daarbij uit zowel de center-, front, als surroundspeakers. Dat geeft een wat onnatuurlijk geluidsbeeld. De film heeft een overwegend mono karakter en draait voornamelijk om dialogen, welke uitstekend te volgen zijn. Voor het overige is weinig opzienbarends in het geluid aanwezig. Alleen de muziek en exterieur atmosfeergeluiden geven een licht stereo karakter aan het geluidsbeeld. Voor een film als deze volstaat het Dolby Digital 2.0 geluid dan ook prima.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Er zit geen geluid bij. Afgezien van enkele promotietrailers bevat deze DVD geen extra’s.

Via een nieuwe techniek is het mogelijk om een vrouw zwanger te laten worden van een andere vrouw. Athena en Lilith zijn twee lesbische vrouwen die als eerste vrouwelijke koppel zwanger van elkaar zijn.
The Baby Formula bevat een interessant gegeven. Hoe ver in de toekomst moeten we kijken voordat het thema van deze film werkelijkheid wordt? Twee vrouwen die zwanger van elkaar raken. Dat zet toch wel tot nadenken. De uitvoering is wat minder dan het idee. Het ligt er vaak te dik bovenop en men schuwt de clichés niet. De beeld- en geluidskwaliteit zijn voldoende, al kun je bij het geluid beter voor het DD 2.0 spoor kiezen. Extra’s heeft deze DVD niet.