Kenny G: An Evening of Rhythm & Romance

Henrieke van Assen
19-10-2009

3.7

Kenny G: An Evening of Rhythm & Romance (Blu-ray)

Op 25 september 2008 gaf Kenny G een openluchtconcert op de locatie Humphrey’s by the Bay in San Diego. Humphrey’s ligt naast de haven van San Diego. Naast een aantal covers en bekende Kenny G liedjes worden ook nummers gespeeld van het nieuwste Kenny G album ‘An Evening of Rhythm Romance’. De saxofonist wordt bijgestaan door Daniel Bejarano (drums), Robert Damper (toetsen), John Raymond (gitaar), Vall Johnson (bas) en Ron Powell (percussie). Op deze Blu-ray Disc staan de volgende nummers:

01. Home
02. Silhouette
03. Havana
04. Percussion Solo
05. G-bop
06. You’re Beautiful
07. Forever in Love
08. Rhythm & Romance
09. Sax-O-Loco
10. Besame Mucho
11. What a Wonderful World
12. Pick up the Pieces
13. Bass Solo
14. Cadenza
15. Songbird

Saxofonist Kenny G heet voluit Kenneth Gorelick en is afkomstig uit Seattle. Hij speelt, meestal op z’n sopraan saxofoon, een soort ‘gladde’ zeer makkelijk in het gehoor liggende jazz. Kenny G noemt zijn muziek zelf ‘smooth jazz’. Sinds zijn 17e verdient Kenny G zijn brood als saxofonist. Na ongeveer 10 jaar te hebben gewerkt in dienst van anderen, brengt hij in 1982 zijn eerste solo album uit. Zijn echte doorbraak komt in 1988 met het uitbrengen van het album Duotones. Sindsdien heeft hij wereldwijd meer dan 75 miljoen albums verkocht en is hij onderscheiden met diverse prijzen, waaronder een aantal Grammy Awards. Kenny G heeft samengewerkt met verschillende artiesten zoals Whitney Houston, Natalie Cole, Steve Miller, Celine Dion en Aretha Franklin. Naast bekendheid als saxofonist is Kenny G een verdienstelijk golfer en heeft hij aan 7 professionele golftoernooien deelgenomen.
Liefhebbers van ‘smooth jazz’ kunnen genieten van deze Blu-ray Disc. In het begin van het concert speelt Kenny G een aantal nummers temidden van het aanwezige publiek. Terwijl Kenny G zijn noten op de sax speelt, schudt hij tegelijkertijd het publiek de hand en loopt langzaam richting het podium. Op de drummer na werken de muzikanten al meer dan 20 jaar samen met Kenny G. De drummer/percussionist en de bassist krijgen op deze Blu-Ray Disc de ruimte om een eigen solo te spelen. Kenny G en de andere muzikanten hebben er duidelijk plezier in en het vakmanschap spat ervan af. Kenny G legt tijdens het concert uit hoe hij heel lang een bepaalde noot kan vasthouden. Deze uitleg laat wat meer diepgang achter de vaak wat gladde muziek zien. In het concert worden ook nummers gespeeld van het nieuwe album ‘An Evening of Rhythm & Romance’. Op dit album slaat Kenny G een nieuwe weg in en richt zijn aandacht op Latin jazz. Naast de nieuwe nummers is er ook ruimte voor covers zoals You’re Beautiful van James Blunt, What a Wonderful World van Louis Armstrong en Pick up the Pieces van de Average White Band. Als uitsmijter speelt Kenny G zijn eigen grote hits Cadenza en Songbird.

Genre: Muziek
Speelduur: 136 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 051300503871

• Interview
  • Introducing the show
  • Earlier in the morning montage
  • Bonus Christmas tracks
  • Christmas tracks rehearsals

De Blu-Ray Disc uitgave heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080i, dus 1080 beeldlijnen interlaced met een beeldfrequentie van 60 Hz (1080i/60). Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD-uitvoering. Voor het encoderen is gebruik gemaakt van H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding).

Het beeld is vrij van vuiltjes en beschadigingen. Er zijn momenten dat het beeld soft/onscherp is. Het concert is vrij donker opgenomen. De huidtinten komen meestal natuurgetrouw over. In de gevallen dat de huidskleur niet natuurgetrouw overkomt wordt dit veroorzaakt door de belichting die gebruik maakt van paarse, oranje en gele kleurfilters. De muzikanten in de achtergrond komen hierdoor wel eens met rare huidtinten en overbelichte paarse, gele of oranje hoofden in beeld. Door de vrij donkere opname is het schaduwdetail aan de lage kant. Het concert is verdeeld in 16 hoofdstukken. Elk nummer heeft een eigen hoofdstuk. Tijdens het concert wordt geen gebruik gemaakt van ondertiteling. Over het algemeen scoort de Blu-Ray Disc een voldoende, maar op het gebied van het HD beeld had er meer in gezeten.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het concert wordt vertoond met een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s), een DTS-HD Master Audio 5.1 (16 bit/48kHz) en een LPCM 2.0 soundtrack (16 bit/48kHz). De laatste is de beste soundtrack. Er wordt een verzorgd en breed geluidsbeeld neergezet waarin Kenny G mooi tussen de frontspeakers en voor de band wordt geplaatst. In vergelijking met de andere soundtracks onderscheidt de LPCM 2.0 soundtrack zich vooral op het gebied van muzikaliteit. De muziek komt sprankelend naar de kijker/luisteraar toe. Door de autoriteit van de soundtrack voel je je meer betrokken bij de muziek. Bij de 5.1 DTS-HD soundtrack komt de muziek niet zo sprankelend over. De achterkanalen hebben niet meer te doen dan het weergeven van het applaus van het publiek. Er wordt niet echt een sfeer gecreëerd. Misschien komt dat doordat het concert is opgenomen in een buitenlocatie. De Dolby Digital 5.1 track leidt aan dezelfde kwaal als de DTS-HD track. Ook hier klinkt het geluid niet zo sprankelend en helder als bij de LPCM 2.0 geluidtrack. De plaatsing van de instrumenten is in beide 5.1 geluidtracks minder dan in de LPCM 2.0 track. Het LFE-kanaal komt in beide surround soundtracks tot leven in de drum/percussie en bas solo. Via de subwoofer zijn beide instrumenten duidelijk aanwezig.

De Blu-Ray Disc begint met het hoofdmenu waarin kan worden gekozen voor Play, Songselectie, Instellingen voor beeld en geluid en als laatste voor de extra's. Doe je tijdens het bekijken van het concert een beroep op het pop-up menu dan komt dit menu opvallend inschuiven aan de linkerkant van je scherm.

Alle extra’s zijn opgenomen in HD kwaliteit (1080i/60). De interviews zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling. De letters worden netjes onderin het beeld geplaatst.

Introducing The Show (2 min.)
In dit onderdeel worden korte stukjes uit het hierna volgende interview getoond. Deze extra is voorzien van een LPCM 2.0 geluidstrack (16 bit/48kHz).

Interview (12 min.)
Aan de hand van vragen, die worden getoond in grote witte letters op een zwarte achtergrond, beantwoordt Kenny G vragen die meer inzicht in zijn carrière geven. Aan het begin van het interview gaat Kenny G dieper in op de vraag waarom hij ervoor heeft gekozen om saxofoon te gaan spelen. Zijn grote doorbraak kwam in 1988 toen hij optrad in de Johnny Carson show. Tegen de wens van de medewerkers van Carson in, speelde Kenny G het instrumentale nummer Songbird. Dit nummer werd zijn eerste tophit. In het laatste gedeelte van het interview legt Kenny uit dat hij een nieuwe weg in is geslagen. Hij richt zich nu op Latin jazz. Deze extra is voorzien van een LPCM 2.0 geluidstrack (16 bit/48kHz).

Earlier In The Morning Montage (5 min.)
Deze extra geeft inzicht in de voorbereidingen die voor het concert worden getroffen.

Bonus Christmas tracks (12 min.)
In deze extra zijn een aantal kerstliedjes te zien. Tijdens het concert bracht Kenny G en zijn band een aantal kerstliedjes ten gehore. De titels van de liedjes zijn:
01. Deck The Halls/12 Days of Christmas
02. Dreaming of a White Christmas
03. Santa Claus is coming to town
Bij deze kerstliedjes is er keuze uit drie audiotracks, namelijk een DTS HD 5.1 track (16 bit/48kHz), een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een LPCM 2.0 track (16 bit/48kHz)

Christmas tracks rehearsals (3 min.)
In deze extra worden Deck The Halls en Santa Claus Is Coming To Town gerepeteerd door Kenny G en de bandleden. Deze extra is voorzien van een LPCM 2.0 geluidstrack (16 bit/48kHz).

Instrumentale muziek wordt vaak als achtergrondmuziek gebruikt. Met deze Blu-ray Disc treedt saxofonist Kenny G op de voorgrond. Samen met zijn vaste begeleidingsgroep geeft hij een openluchtconcert in San Diego. Met veel plezier en vakmanschap worden 16 nummers ten gehore gebracht. Op het gebied van beeldkwaliteit heeft deze Blu-Ray Disc een steekje laten vallen. De geluidskwaliteit van de Blu-Ray Disc is goed. Vooral de LPCM 2.0 track is een aanrader. De toegevoegde extra’s geven inzicht in de carrière van Kenny G. Ook zijn er extra kerstnummers toegevoegd. Voor liefhebbers van ‘smooth jazz’ is deze Blu-Ray Disc van Kenny G aan te bevelen.