Messiah: The Promise

26-10-2009

6.1

Messiah: The Promise (DVD)

In een Engelse gevangenis breekt een opstand uit. Onder leiding van gevangene Pace Tierney (Liam Cunningham) worden een aantal mensen gegijzeld, waaronder agente Kate Beauchamp (Frances Grey). Tierney wil alleen onderhandelen met rechercheur Red Metcalfe (Ken Stott). Metcalfe krijgt het echter niet voor elkaar om de gijzelaars op vreedzame wijze vrij te krijgen, geweld blijkt helaas de enige optie. Nadat de opstand is neergeslagen, worden de gewonden naar het ziekenhuis gebracht. Ze staan onder strenge politiecontrole, maar toch weet een mysterieuze moordenaar een aantal van hen te bereiken. Metcalfe en Beauchamp zitten met de handen in het haar, en doen er alles aan om de moordenaar te pakken.

Messiah: The Promise is de derde TV-film/miniserie in de inmiddels vierdelige Messiah-reeks van de BBC. Het begon allemaal in 2001, met Messiah, gebaseerd op het gelijknamige boek van Boris Sterling. Het verhaal draaide om een seriemoordenaar met een religieus motief. Vandaar ook de titel van de serie ("messias"). Messiah sloeg aan, zodat men hoofdpersoon Red Metcalfe een jaar later opnieuw op liet draven in Messiah 2: Vengeance is Mine. De titel "Messiah" bleef, ondanks dat er geen link bestond met de moordenaar van de eerste TV-film of Bijbelse thema's in het algemeen. Dat geldt ook voor het derde deel, het in 2004 verschenen Messiah: The Promise (een jaar later opgevolgd door Messiah: The Harrowing). In deze film draait het namelijk om moordpartijen in een ziekenhuis, die verband lijken te houden met de opstand in een gevangenis. De hoofdpersonen van de twee voorgaande films, Red Metcalfe en Kate Beauchamp, zijn uiteraard wel van de partij. Deze rollen worden wederom overtuigend gespeeld door respectievelijk Ken Stott en Frances Grey. Vooral Stott is goed in zijn element als grommende, humorloze rechercheur. Qua verhaal is The Promise iets minder sterk. Al begint de film direct op volle stoom, met een uit de hand gelopen gevangenisopstand waarin direct al de eerste doden vallen. Daarna verplaatsen de gebeurtenissen zich echter al snel naar het ziekenhuis en zakt het tempo wat in. Dat komt ook omdat er de nodige tijd wordt besteed aan het privéleven van de hoofdpersonen, bijvoorbeeld de relatie tussen Metcalfe en zijn (dove) vrouw. Op zich is dit positief, omdat het de personages meer diepgang geeft. Wat dat betreft helpt het ook als je de voorgaande delen gezien hebt. Het heeft echter wel een negatieve invloed op de spanning. Toch is The Promise naar het einde toe best spannend. Het "whodunnit"-aspect van het verhaal zit dan ook redelijk goed in elkaar. Het resultaat van dit alles is een 3 uur durende TV-film (opgedeeld in tweeën) die weliswaar niet perfect is, maar die vermakelijk genoeg is voor liefhebbers van de eerdere delen.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 175 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Fins, Noors, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865504369

Het beeld van Messiah: The Promise staat anamorf op de DVD, in de oorspronkelijke verhouding van 1.78:1. De scherpte van de transfer is prima, al valt zo nu en dan wel een flinke hoeveelheid edge enhancement op. Een ander klein minpuntje is enige lichte aliasing. Storend is dit laatste echter nauwelijks. Op de overige gebieden valt er weinig te klagen. Contrast, helderheid, zwartniveau; ze zijn allemaal dik in orde. Ook de weergave van de veelal sombere kleuren is uitstekend. Op de ondertiteling valt wel iets aan te merken. De gebruikte letter is namelijk vrij groot en bovendien staat de tekst erg hoog in beeld. Desalniettemin verdient de beeldkwaliteit een dikke voldoende.

Messiah: The Promise is geen big-budget bioscoopproductie, maar een voor TV gemaakte miniserie, dus is het niet vreemd dat het geluid "slechts" in Dolby Digital 2.0-formaat is. Gelukkig klinkt de DD 2.0-track (192kbit/s) naar behoren, met voldoende stereospreiding en een acceptabele klank. Beluister je het spoor middels de ProLogic-stand op de versterker, dan is een mono-achterkanaal aanwezig. Hieruit zijn muziek en sfeergeluiden te horen, waardoor het geluid een onverwacht goede ruimtelijkheid krijgt. Al is de detaillering van het achterkanaal natuurlijk minder dan bij de discrete surrounds van een 5.1-track. Ander bijkomend voordeel van het inschakelen van ProLogic is dat de dialogen dan netjes uit het midden komen. Een apart LFE-kanaal ontbreekt, maar dat is geen ramp. Dit is immers geen film waarin veel plaats is voor voelbaar laag. Al met al kunnen we – rekening houdend met de TV-oorsprong – spreken van een ruim voldoende geluidskwaliteit.

Deze DVD bevat geen extra's, in het menu zijn enkel de track- en ondertitelingselectie te vinden.

Het in 2004 verschenen Messiah: The Promise is de derde BBC-miniserie rond rechercheur Red Metcalfe, gespeeld door Ken Stott. Deze keer krijgt Metcalfe te maken met in een ziekenhuis gepleegde moorden, die gerelateerd lijken te zijn aan een neergeslagen gevangenisopstand. De thriller bestaat uit twee delen, die samen ongeveer drie uur duren. In deze drie uur krijg je een onderhoudende TV-film te zien, die aanvankelijk rustig de tijd neemt voor plot en personages, en gaandeweg steeds spannender wordt. De DVD-uitgave van The Promise heeft een goede beeldkwaliteit en een ruim voldoende geluidskwaliteit. Extra’s ontbreken. Desondanks is het een aardige DVD voor fans van de voorgaande twee delen.