International, The

05-11-2009

6.9

International, The (DVD)

De International Bank of Business and Credit (IBBC) is een van de grote internationale banken. De bank houdt er echter illegale activiteiten op na. Interpol-agent Louis Salinger (Clive Owen) en officier van justitie Eleanor Whitman (Naomi Watts) hebben het bewijs tegen de bank bijna rond. Ze hebben namelijk iemand gevonden die wil praten. Maar dan overlijden ineens zowel de contactpersoon als de verklikker. Salinger vermoedt vuil spel. Samen met Whitman vervolgt hij zijn zoektocht naar de waarheid. Het wordt steeds duidelijker: de bank wil de illegale activiteiten koste wat kost geheim houden en is bereid om daarbij over lijken te gaan. Zijn Salinger en Whitman bereid om ook hun eigen levens op het spel te zetten?

Als we naar de recente ondergang van de DSB-bank kijken, dan hoefde aanstichter Pieter Lakeman er relatief weinig voor te doen om de bank te doen klappen. Een advies/waarschuwing richting de klanten was genoeg. In de door Tom Tykwer (Lola rennt, Perfume) geregisseerde actiefilm/thriller The International moet agent Louis Salinger er beduidend meer moeite voor doen. Maar hier gaat het dan ook niet om woekerpolissen en hoge premies, maar om een bank die geld verdient door duistere handel met terroristische organisaties. En het valt niet mee om dat te bewijzen. Het grootste gedeelte van The International, gebaseerd op het waargebeurde verhaal rond de BCCI-bank, bestaat dan ook uit het onderzoek van Salinger (gespeeld door Clive Owen). Hierbij krijgt hij hulp van officier van justitie Eleanor Whitman (Naomi Watts). Je krijgt te zien hoe Salinger en Whitman de wereld afreizen om tal van mensen te ondervragen en zo steeds dichter bij de waarheid te komen. Links en rechts vallen er daarbij diverse doden, want de bank schrikt er niet voor terug om verklikkers uit de weg te ruimen. Verwacht echter geen film die bol staat van de actie – al geeft de cover wel die indruk – want het gaat hier vooral om politieke intrige. Als gevolg is The International een film waarbij je goed op moet letten. Talloze namen van betrokken mensen en organisaties, plus hun onderlinge samenhang, maken het verhaal er namelijk niet eenvoudiger op. Geen aanrader dus voor mensen met een beperkt concentratievermogen. Dat neemt niet weg dat The International een solide thriller is rond een actueel thema, die voldoende spanning bevat. Voor dit laatste zorgen onder meer een klein aantal goed gemaakte actiescènes, waaronder een spectaculair vuurgevecht in het Guggenheim museum. Ook de (internationale) cast levert goed werk af. Zo is hoofdrolspeler Clive Owen perfect geschikt voor rollen als dit, en weet ook Naomi Watts te overtuigen. De visueel interessante locaties (onder meer in Europa) en het goede camerawerk zorgen er bovendien voor dat de film er erg goed uitziet. Samengevat is The International geen film voor iedereen, maar liefhebbers van politiek getinte thrillers zullen zich ongetwijfeld met de prent vermaken.

The International is door Sony uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave, de recensie van de BD-versie vind je hier.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: 8712609660272

• Extended Scene
  • The Architecture of the International
  • The Autostadt
  • Making The International
  • Shooting at the Guggenheim

The International is anamorf op DVD gezet, waarbij de oorspronkelijke verhouding van 2.40:1 behouden is gebleven. De transfer is op de meeste fronten dik in orde. Zo heeft het beeld een nette scherpte, worden kleuren natuurgetrouw weergegeven en zijn ook zwartniveau en schaduwdetail ruim voldoende. Eveneens positief is dat zaken als storende compressieartefacting, ruis, vuil en beschadigingen volledig ontbreken. Toch is de transfer niet perfect. Voornaamste minpunt is dat op regelmatig een flinke portie edge enhancement zichtbaar is. Maar dat doet weinig af aan de kwaliteit van de transfer, die een dikke voldoende verdient.

De DVD-uitgave van The International heeft op geluidsgebied een Dolby Digital 5.1-spoor te bieden (448kbit/s). Alhoewel het om een dialooggedreven film gaat, zet de track toch een opvallend ruimtelijk geluidsbeeld neer. De surrounds worden namelijk vrijwel continu gebruikt, of het nu om muziek, ambiance of effecten gaat. Tijdens de actiescènes gaat het spoor echt los, zodat de installatie flink aan het werk wordt gezet. Voor een niet-lossless track zijn de klank en dynamiek van het geluid opvallend goed, met veel detail in het hoog en een strak en diep laag (waar nodig ondersteund door het LFE-kanaal). Dialogen zijn altijd goed te verstaan en komen netjes uit het midden. Eigenlijk valt er niks negatiefs over het geluid te vermelden, zodat de maximale score geheel verdiend is.

In het menu van deze DVD tref je een aardige hoeveelheid extra’s aan. Tenzij anders vermeld is het materiaal Nederlands ondertiteld, met anamorf beeld en geluid in DD 2.0 formaat.

De eerste extra is een commentaartrack, waarop je regisseur Tom Tykwer en schrijver Eric Singer hoort. Beide heren komen met een hoop info, onder meer over de gemaakte keuzes in het verhaal, de locaties en de shots. Overwegend serieus van aard, maar daarmee niet minder interessant. Een aanrader voor degenen die meer over The International te weten willen komen.

Extended Scene (11 min)
Zoals gebruikelijk heeft niet al het geschoten materiaal de weg naar de uiteindelijke film gevonden. Deze extra bestaat uit een lang verwijderd fragment, opgebouwd uit diverse scènes.

Making the International (29 min)
Onder deze noemer vind je een Making Of, bestaande uit de bekende combinatie van interviews en B-roll materiaal. Meestal is een dergelijke extra niet bijster interessant, maar dit is een uitzondering. Je komt namelijk veel te weten over de ideeën achter film, de totstandkoming van het geheel en de uitdagingen bij de opnames. Zeker het bekijken waard.

Shooting at the Guggenheim (7 min)
Deze extra draait om het eerder genoemde vuurgevecht in het Guggenheim museum. Bijna vanzelfsprekend werd er niet geschoten in het echte museum, maar werd een enorme set gebouwd. Hier zie je hoe dat in zijn werk ging. Het beeld van deze extra is niet anamorf.

The Architecture of the International (6 min)
Hier ligt de nadruk op het visuele/architectonische aspect van de gebruikte locaties, en de manier waarop men getracht heeft deze zo goed mogelijk op film te krijgen.

The Autostadt (5 min)
Bij de opnames deden de gebouwen van Volkswagen in Wolfstadt dienst als hoofdkwartier van de IBBC. Hier licht regisseur deze keuze toe.

Een verzameling promotrailers voor andere uitgaven van Sony.

In The International draait alles om een bank, de IBBC, die er illegale zaken op nahoudt. Interpol-agent Louis Salinger (Clive Owen) en officier van justitie Eleanor Whitman (Naomi Watts) willen deze praktijken bewijzen, zelfs als daarbij hun eigen leven gevaar loopt. The International is een solide thriller waar je de aandacht goed bij moet houden. Het draait namelijk vooral om politieke intrige. De DVD-uitgave heeft een goede beeldkwaliteit en uitstekend geluid. De fraai geschoten film komt op DVD dan ook prima tot zijn recht. Bovendien is een aantal interessante extra’s aanwezig. Dit alles maakt deze uitgave tot een aanrader voor liefhebbers van het genre!