Street Fighter: The Legend of Chun-Li

23-11-2009

2.7

Street Fighter: The Legend of Chun-Li (DVD)

Chun-Li (Kristen Kreuk) is op jonge leeftijd getuige van de ontvoering van haar vader. Ze probeert zo goed en kwaad als het kan verder te gaan met haar leven. Maar als op een dag haar moeder komt te overlijden is ze uiteraard overmand met verdriet. Dan komt ze in het bezit van een oude rol, met daarop Chinese teksten. Chun-Li besluit uit te gaan zoeken waar de rol vandaan komt en waarom hij bij haar bezorgd is. Ze komt zo op het spoor van de gemene Bison (Neal McDonough), die met harde hand probeert de onroerend goed wereld van Bangkok in handen te krijgen. Bison is tevens verantwoordelijk voor de ontvoering van de vader van Chun-Li. Zij krijgt les van de getalenteerde Kung Fu meester Gen (Robin Shou), die vroeger werkzaam was voor Bison. Samen proberen ze wraak te nemen voor alle ellende die Bison veroorzaakt heeft en de vader van Chun-Li te bevrijden. Ze krijgen hierbij hulp van twee agenten van Interpol, maar ook Bison heeft de nodige vechters tot zijn beschikking.

Verfilmingen van videogames zijn altijd omstreden en lijken vaak te mislukken. Hier zijn veel voorbeelden van te noemen, helaas valt ook Street Fighter onder het rijtje met mislukte projecten. De prent is losjes gebaseerd op de reeks van populaire videogames met dezelfde naam. In 1994 werd al een poging gedaan het spel te verfilmen, met Jean-Claude van Damme in een hoofdrol. Het resultaat was een niet al te beste film, die vrij weinig met het spel te maken had. Nou is Street Fighter ook niet één van de makkelijkste spellen om te verfilmen, aangezien van een achterliggend verhaal nauwelijks sprake is. De makers van de film hadden dan ook alle vrijheid om met een verhaal op de proppen te komen. Alleen de namen van de karakters blijven over, zelfs qua uiterlijk hebben er de nodige veranderingen plaatsgevonden. Een reden voor het mislukken van deze film is dat het verhaal nergens echt kan boeien. We hebben dit allemaal wel eens eerder gezien, vaak veel beter uitgewerkt. Het oogt allemaal te standaard, te simpel en gewoon niet boeiend genoeg. De schrijvers proberen de kijkers nog vast te houden met enkele plotwendingen, maar deze komen niet goed uit de verf en zorgen alleen maar voor verwarring. Het is wel goed te zien dat de makers graag een goede film wilden maken, die fans van actie en martial arts zou boeien. Qua uiterlijk is het geheel dan ook best geslaagd, met fraaie sets en buitenopnames op locatie in Thailand. Het script is gewoon te slecht om het mooie uiterlijk aan te vullen. Bovendien is ook het acteerwerk van de betrokken cast niet om over naar huis te schrijven. Hoofdrolspeelster Kristen Kreuk doet het nog best aardig, ze weet te overtuigen in haar vechtscènes en acteren. Ook haar mooie uiterlijk zorgt voor wat kijkplezier voor vooral de mannelijke kijkers. Met een script als dit valt het niet mee om er iets van te maken, met veel houterige dialogen en vrijwel geen karakterontwikkeling. Mensen als Chris Klein vallen genadeloos door de mand, waar enig acteertalent misschien nog iets had kunnen maken van zijn rol. Zijn spel is soms echt tenenkrommend slecht. Neal McDounough, bekend van de serie Band of Brothers, speelt de slechterik Bison. Deze schurk is erg eendimensionaal en gewoon slecht neergezet. Verder zien we nog enkele korte optredens van onder andere Michael Clark Duncan in de rol van Balrog en Taboo, zanger van de band Black Eyed Peas, als Vega. Deze personages lijken vooral in de film te zitten om de connectie met het spel te waarborgen. Ze voegen dan ook weinig toe en hadden makkelijk weggelaten kunnen worden. Tot slot moeten we nog iets melden over de aanwezige vechtscènes. De film is tenslotte gebaseerd op een vechtspel en vechtscènes zijn uiteraard aanwezig. Deze zijn redelijk goed gemaakt, maar nergens echt opzienbarend. Fans van vechtfilms hebben het ook allemaal al eens eerder gezien, het toevoegen van enkele de door computer gegenereerde momenten helpt hierbij ook niet echt.
Street Fighter: The Legend of Chun-Li is een matige film, die maar weinig mensen zal boeien. Fans van de spellen zullen enkele bekende zaken voorbij zien komen, maar over het algemeen heeft deze film weinig met de games te maken.

Warner heeft Street Fighter op Blu-ray Disc en DVD uitgebracht. Lees hier onze recensie van de BD-uitgave, hieronder volgt de bespreking van de DVD. De Amerikaanse uitgave van de film bevat zowel de bioscoopversie van de film als een unrated versie. De laatste bestaat uit meer bloederige scènes, qua speelduur is er nauwelijks verschil. Deze Nederlandse uitgave bevat alleen de bioscoopversie.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2009
Speelduur: 92 min
EAN: 5051888033210

• Featurette

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is over het algemeen ruim voldoende te noemen. De transfer oogt mooi scherp, maar er zijn enkele momenten dat het beeld wat soft overkomt. Detail is ruim voldoende, vooral tijdens de scènes die zich overdag afspelen. Kleuren ogen goed verzadigd, fel en natuurlijk. De nachtelijke scènes zijn goed te volgen, schaduwdetail en contrast zijn dan ook voldoende. Het zwartniveau is wisselend, soms neigt het aanwezige zwart teveel naar grijs. Artefacten zijn aanwezig, hoewel niet in overheersende mate. Filmgrain is aanwezig, wisselend in hoeveelheid. Verder zien we soms wat aliasing en beeldruis voorbij komen. Geen perfecte transfer, maar ook zeker niet slecht.
De film is verdeeld in 17 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar in een prettig ogend lettertype.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. De track weet ook een ruime voldoende te scoren, met een goed klinkend geluid waar dynamiek en ruimtelijkheid goed vertegenwoordigd zijn. Tijdens de rustige momenten concentreert de track zich op de voorste kanalen. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen, de dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Omgevingsgeluiden zijn hier hoorbaar uit de surrounds, maar deze komen pas echt tot leven tijdens de actiescènes. Effecten zijn dan hoorbaar uit deze kanalen, aangevuld met een goed gedoseerd laag uit het LFE-kanaal. De track klinkt helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een track die doet wat het moet doen en dat is knallen tijdens de actiescènes en overtuigen tijdens de rustige momenten. Echt opzienbarend wordt het dus nergens, maar het is ruim voldoende voor een film zoals deze.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. De schijf start met een reeks trailers van andere Warner uitgaven. De DVD bevat slechts één extra.

Bringing the Legend to Life (6 min.)
Een korte featurette die ingaat op het karakter Chun-Li. We zien de cast en crew aan het woord over dit karakter en de andere personages. Uiteraard komt actrice Kristen Kreuk aan het woord over deze rol en hoe het was om de film op te nemen.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Street Fighter: The Legend of Chun-Li is gebaseerd op het gelijknamige videospel. Het resultaat is een matige film, die zich kan scharen in het rijtje van mislukte gameverfilmingen. Het verhaal concentreert zich op het karakter Chun-Li en haar strijd tegen slechterik Bison. Het script is vrij slecht geschreven en niet boeiend te noemen. De slechte acteerprestaties van enkele leden van de cast helpen ook niet mee aan het niveau van deze prent. Slechts het uiterlijk is goed verzorgd, waar ook de vechtscènes niet echt opzienbarend te noemen zijn. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Er is slechts één korte extra aanwezig, die weinig toegevoegde waarde heeft.