Punisher: War Zone

26-11-2009

4.2

Punisher: War Zone (DVD)

Frank Castle (Ray Stevenson) is een oud-agent die, sinds zijn familie vermoord werd, zich bezig houdt met het doden van crimineel gespuis. Deze keer neemt hij het op tegen Billy Russoti (Dominic West), een louche maffioso. Tijdens hun eerste aanvaring raakt Russoti verminkt aan zijn gezicht, iets dat hem doet besluiten voortaan door het leven te gaan als Jigsaw. Hij is bovendien er op gebrand Castle dood te zien, hiervoor roept hij de hulp van zijn broer. Deze James ‘Loony Bin Jim’ (Doug Hutchison) heeft ze niet allemaal op een rijtje, iets dat de twee mannen tot een gevaarlijk duo maakt. Castle moet in de tussentijd zien om te gaan met de dood van een federaal agent. De man is gestorven door zijn schuld en Castle is van plan zijn pistolen aan de wilgen te hangen. Dan wordt het gezin van de agent ontvoerd door de twee broers, iets dat Castle niet zomaar kan laten gebeuren. Nog eenmaal pakt hij zijn wapens op om voor eens en altijd af te rekenen met de gebroeders Russoti.

Het verhaal en het karakter van The Punisher zijn gebaseerd op de gelijknamige strip. In 1989 waagde men zich al aan een verfilming van het verhaal, maar deze film mislukte jammerlijk. In 2004 werd een nieuwe poging gedaan. Deze film, simpelweg The Punisher getiteld, was een aardige actiefilm die qua sfeer de strip aardig wist te benaderen. Al snel ontstonden er plannen voor een vervolg, maar hoofdrolspeler Thomas Jane haakte af. Dit was reden voor een herschrijving van het script, waarbij het hier besproken Punisher: War Zone een op zich zelf staand verhaal is geworden. Het resultaat is een prent die gemengde gevoelens oproept. Aan de ene kant is het een project geworden dat qua actie en sfeer de actiefilms van de jaren ’80 weet te benaderen. Aan de andere kant stelt het verhaal echter teleur, reden dat deze film niet echt een topper genoemd kan worden. Qua actie zit het dus wel goed. Er zijn talloze scènes waarin de hoofdpersoon flink huis kan houden. De makers kijken hierbij niet op een litertje bloed meer of minder. De film is dan ook niet echt geschikt te noemen voor kijkers met een gevoelig karakter. Actiescènes zijn echter niet genoeg voor een goede film, het script moet ook in orde zijn. Helaas laten de makers hier wat steken vallen. Voorbeelden hiervan zijn het onlogische verloop van het verhaal, flinke hoeveelheden ongeloofwaardigheden, karakters die niet uitgewerkt worden en soms hele matige dialogen. Het verhaal weet dan ook niet echt te pakken, blijven hangen zal het al helemaal niet. Ook qua acteren is de prent een mengelmoes geworden. Hoofdrolspeler Ray Stevenson weet prima te overtuigen als de kille en zwijgzame Punisher. Hij zet zelfs de beste rol van de film neer en ook de beste Punisher tot nu toe. Zijn uitstraling past prima bij het karakter. Deze goede rol wordt echter weer tenietgedaan door een totaal niet passend optreden van Dominic West, bekend van de televisierie The Wire. Hij zet een personage neer dat zo over-the-top is, dat het meer een karikatuur wordt. Waarschijnlijk was het de bedoeling dat dit karakter een typische comicbook slechterik zou worden, maar helaas past dit totaal niet bij de sfeer van de film. De rest van de rollen dienen als ondersteuning, niemand kan zich hier dan ook echt onderscheiden. Punisher: War Zone is dus een film geworden die niet weet te overtuigen. De actiescènes maken veel goed, maar het matige script weet niet echt te boeien. Daarom leuk om een keer te zien, maar niet meer dan dat.

Sony heeft Punisher: War Zone op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt de bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 8712609660623

• Making Of
  • Featurettes

De film staat anamorf op de schijf in een beeldformaat van 2.40:1. Net als het karakter van de film is ook het beeld vrij donker gedurende bijna de gehele speelduur. Alle scènes zijn echter goed te volgen. Het contrast is dik in orde, het schaduwdetail voldoende. Op sommige momenten had dit iets beter gemogen. Veel scènes zijn stilistisch aangepast, wat resulteert in diverse felle kleuren. Echt natuurlijk komen ze niet over, maar wel goed verzadigd. De huidtinten hebben de neiging wat rood over te komen. Het zwartniveau is voldoende, evenals de scherpte. De transfer heeft een goede mate van detail. Soms is de aanwezige grain iets te overmatig aanwezig, wat tot enig detailverlies kan leiden. Dit is op slechts enkele momenten het geval, over het algemeen blijft de grain binnen de perken. Het past verder goed bij de ruige sfeer van de film. Verder zijn er geen artefacten aanwezig.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar.

Het geluid wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s), onder andere in de originele Engelse taal. Het geluid past goed bij de sfeer van de film. Ruimtelijkheid en dynamiek zijn dan ook dik in orde. Tijdens de vele actiescènes worden alle kanalen goed gebruikt. Ook tijdens de rustige momenten wordt het geluid verdeeld over alle aanwezige kanalen. De surrounds laten dan omgevingsgeluiden horen, die een fraaie ambiance weten neer te zetten. De dialogen zijn goed te volgen en klinken mooi helder. Ze komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen. De track bevat soms erg veel laag, waarbij de subwoofer flink aan het werk moet. Soms is het laag net iets teveel aanwezig, maar het levert in ieder geval wel een knallende soundtrack op. Een prima track die mooi helder klinkt, zonder beschadigingen of ruis.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Alle aanwezige extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. Ook is er Nederlandse ondertiteling aanwezig bij alle extra’s.

Regisseur Lexi Alexander en cameraman Steve Gainer leveren commentaar tijdens de film. De twee gaan vooral in op de technische zaken die kwamen kijken bij het maken van de film. Hierdoor is het geheel wat droog en soms zelfs wat saai te noemen.

The Making Of Punisher: War Zone (8 min.)
Een standaard making of waar de cast en crew kort ingaan op het maken van de film. De standaard zaken komen voorbij, zoals het verplichte praatje over het verhaal, de karakters en de actiescènes. We zien ook enkele beelden van achter de schermen.

Training for The Punisher (5 min.)
Zoals de titel doet vermoeden gaat deze featurette in op de training die de acteurs ondergingen voor hun rol in de film. Fysieke training, maar ook wapentraining komen aan bod.

Weapons of The Punisher (4 min.)
Een blik op de diverse wapens die in de film gebruikt worden.

Meet Jigsaw (3 min.)
Hier ontmoeten we het karakter Jigsaw, gespeeld door Dominic West. Hij vertelt iets over het karakter en de make-up die hij moest dragen voor de rol.

Creating the Look of The Punisher (2 min.)
De makers van de film gaan in op het uiterlijk van de prent, waaronder het bijzondere kleurenschema.

Vijf trailers van andere Sony uitgaven en een Blu-ray Disc promotrailer.

Punisher: War Zone vertelt het verhaal van Frank Castle, een voormalig agent die zich nu toelegt op het bestrijden van criminelen op de harde manier. Hij neemt het op tegen een maffioso, maar hij moet ook zien om te gaan met de dood van een onschuldig persoon. De strijd tegen de maffioso vraagt echter alles van hem. De film is gebaseerd op de gelijknamige strip, maar helaas niet zo goed. De actiescènes zijn dik in orde, maar het verhaal laat te wensen over. Aardige film die leuk is om een keer te zien, maar meer ook niet. De DVD is wel goed verzorgd met een goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook zijn er enkele extra’s aanwezig, die ons een blik achter de schermen geven.