Marilyn Manson: Guns, God and Government - Live in L.A.

06-12-2009

6.5

Marilyn Manson: Guns, God and Government - Live in L.A. (Blu-ray)

In 1999 begon shockrocker Marilyn Manson aan een wereldtournee die zou duren tot 2001. Op 13 januari 2001 speelde hij een show in Los Angeles, in het Universal Ampitheatre. Op deze Blu-ray Disc is een registratie van dit optreden te vinden. Hieronder een overzicht van de tracklist van deze uitgave:

01. Intro (Count To Six and die)
02. Irresponsible Hate Anthem
03. The Reflecting God
04. Great Big White World
05. Disposable Teens
06. The Fight Song
07. The Nobodies
08. Rock Is Dead
09. The Dope Show
10. Cruci-fiction
11. Sweet Dreams
12. Love Song
13. Death Song
14. Antichrist Superstar
15. The Beautiful People
16. Astonishing Panaroma of the Endtimes
17. Lunchbox

Marilyn Manson werd geboren op 5 januari 1969 als Brian Hugh Warner. In 1989 vormde hij de band ‘Marilyn Manson & the Spooky Kids’, dat later afgekort werd naar alleen Marilyn Manson. In 1994 scoorde de band hun eerste grote hit, waarna in 1996 het album Antichrist Superstar verscheen. Dit album betekende de grote doorbraak voor Manson en zijn bandleden. Over de jaren is de samenstelling van de band regelmatig veranderd, waarbij de zanger dus synoniem is komen te staan met de naam Marilyn Manson. Zoals gezegd vertrok hij in 1999 op wereldtournee, getiteld de Guns, God And Government World Tour. Een registratie van deze tournee is eerder verschenen op DVD, maar deze uitgave kreeg de nodige kritiek te verduren. De DVD was namelijk samengesteld van beelden uit diverse optredens, waar ook beelden van allerlei optredens gebruikt werden in de nummers zelf. Hierdoor ontstond een videoclipachtig optreden, waarbij Manson soms zelfs van kleding wisselde midden in een nummer. Gelukkig hebben de makers van de hier besproken Blu-ray Disc ervoor gekozen om deze fout niet opnieuw te maken. De show op deze uitgave is namelijk afkomstig van één optreden, namelijk dat in Los Angeles van begin 2001. Deze keer dus een echt liveoptreden van Marilyn Manson en de fans weten dan ook wat ze kunnen verwachten. De muziek maar vooral ook het uiterlijk en de show van Manson zijn niet geschikt voor tere zieltjes. De uitgave heeft dan ook als leeftijdsaanduiding de Engelse 18 jaar en ouder meegekregen, wat gelijk staat aan onze 16 jaar en ouder. Manson verschijnt in de meest bizarre outfits op het podium, waarbij zijn uiterlijk al veel mensen schrik aan zal jagen. Ook qua teksten blijft het niet allemaal kuis, de vele vloekwoorden vliegen je om de oren. Verder weet Manson diverse malen zijn kruis te vinden en schopt hij menig religieus huisje omver door zich te kleden in een pauskostuum. Echt godlievend is de beste man sowieso al niet, iets dat al tot menig protest en controverse heeft geleid. In het verleden wilde hij zichzelf nog wel eens opensnijden op het podium, maar dat blijft hier achterwege. Muzikaal is het optreden uitstekend verzorgd. Zowel Manson als zijn bandleden zijn in goede vorm. De tracks knallen dan ook werkelijk de huiskamer in, vergezeld van een redelijk spectaculaire show. Deze uitgave is dan ook uitermate geschikt voor de fans, zeker diegenen die de DVD-uitgave vonden tegenvallen. Mensen die niks moeten hebben van Manson en zijn perikelen zijn uiteraard aan het verkeerde adres bij deze Blu-ray Disc.

Zoals gezegd verscheen er al eerder een registratie van de wereldtournee waar dit optreden deel van uitmaakt. Lees hier onze recensie van deze DVD-uitgave.

Genre: Concert, Muziek
Jaar: 2002
Speelduur: 103 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5051300504670

• The Death Parade

Het concert is in high definition (HD) breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080/60i, dus 1080 beeldlijnen interlaced met een beeldfrequentie van 60 Hz. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec.

Deze uitgave van Eagle Vision laat een beeldkwaliteit zien die voldoende is voor een uitgave zoals deze. Het 1080i beeld oogt redelijk scherp, vooral tijdens de close-ups is er redelijk veel detail te zien. De overzichtshots van het podium of de zaal komen minder scherp over, ook is hier het detail stukken minder. Dit wordt vooral veroorzaakt de rijkelijk aanwezige rook die gebruikt wordt tijdens het optreden. De kleuren ogen goed verzadigd, soms wat onnatuurlijk door de gebruikte lichten. De show is vrij donker van aard, maar het schaduwdetail is desondanks prima te noemen. Ook het zwartniveau en contrast zijn voldoende. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig, slechts wat beeldruis op sommige momenten. Verder is er bij snel bewegende beelden wat aliasing te zien. Dit komt echter maar een enkele keer voor.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het concert is te bekijken met drie audiotracks, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz), een standaard Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een PCM 2.0 stereotrack (24bit/48kHz). De DTS-HD track is duidelijk de beste van de drie. Hier is namelijk alles aanwezig om thuis een concertervaring na te bootsen. Het aanwezige publiek wordt door de surrounds weergegeven, met soms wat lichte aanwezigheid in de voorste speakers. De zang van Manson komt netjes uit de centerspeaker, de frontspeakers laten een breed stereogeluid horen. Het detail is uitstekend, alle instrumenten zijn goed te volgen en te onderscheiden. Het LFE-kanaal ondersteunt het geheel met een mooi diep laag. Vooral de drums komen nu wat indrukwekkender over, evenals de gebruikte effecten. Een prima geluid dat de kijker zal onderdompelen in het fenomeen Marilyn Manson. Het PCM spoor klinkt ook heel goed, alleen mist deze track de ruimtelijkheid van de DTS-HD track. Qua detail doen de twee geluidssporen niet voor elkaar onder. De Dolby Digital track is duidelijk de mindere van de drie. Hier klinkt het geluid veel minder vol en dynamisch. Ook qua detail kan de track zich niet meten met de andere twee.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid. Ook is hier een songindex aanwezig.

The Death Parade (30 min.)
Als extra is er een half uur durende "backstage" documentaire te selecteren, waarbij je Marilyn in Tokyo, Rome, Berlijn en New York kunt zien. Je ziet onder andere hoe Marilyn Manson, die overigens zelf de regisseur was van deze bonus feature, op het podium gaat bij Eminem, specifieke voorstellen krijgt van Ozzy Osbourne's vrouw én hoe hij zijn lichaam toetakelt voorafgaand aan de controversiële optredens. Deze documentaire is eigenlijk verdeeld in drie passages:
I. Journada del Muerte
II. From Russia With A Love Song
III. The Fall of Adam
Interessant item voor de liefhebber.
Het beeld heeft een resolutie van 480i.

Deze Blu-ray Disc bevat een optreden van Marilyn Manson uit 2001. Eerder verscheen er al een registratie van de wereldtour waarvan dit optreden deel uitmaakt op DVD. Die registratie bestond uit meerdere optredens, verwerkt tot één show. Deze BD-uitgave bevat echter één optreden, dat van begin 2001 in Los Angeles. Muzikaal is het optreden uitermate geslaagd. Fans van Manson zullen zich zeker vermaken met deze uitgave. Manson en zijn band zijn goed op dreef en geven een spectaculaire show. De uitgave heeft een goede beeldkwaliteit, maar weet vooral indruk te maken met het geluid. Tot slot is er één korte extra aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.