Toto - Falling in Between Live

07-12-2009

7.9

Toto - Falling in Between Live (Blu-ray)

In 2006 en 2007 trok Toto de hele wereld over ter promotie van hun CD Falling in Between. Ze toerden door de V.S., Japan, Europa en vele andere landen. Tijdens hun concert in de Parijse Le Zenith op 26 maart 2007 draaiden de camera's om het optreden vast te leggen voor een DVD. Dat werd Falling in Between Live. Met een wat gewijzigde samenstelling speelde de band een bloemlezing uit bijna 30 jaar Toto.

Tracklist:

01. Falling In Between
02. King Of The World
03. Pamela
04. Bottom Of Your Soul
05. Caught In The Balance
06. Don't Chain My Heart
07. Hold The Line
08. Stop Loving You
09. I'll Be Over You
10. Cruel
11. Greg Solo
12. Rosanna
13. I'll Supply The Love
14. Isolation
15. Gift Of Faith
16. Kingdom Of Desire / Luke Solo
17. Hydra / Simon Solo
18. Taint Your World
19. Gypsy Train
20. Africa
21. Drag Him To The Roof

Toto bestaat al sinds 1976 en brachten in 1978 hun eerste LP uit, simpel "Toto" genaamd. Bijna dertig jaar later hebben ze 12 studioplaten gemaakt, waarvan Falling in Between de meest recente is. Het is eindelijk weer eens een echte Toto-plaat met stevige rockmuziek en de nodige funk invloeden. Het album is met vier nummers goed vertegenwoordigd in de show in de Parijse Le Zenith, waar de opnames van dit live-concert plaatsvinden. De vraag is eigenlijk wel of het moment van de concertopname zo heel goed gekozen is. Toetsenist David Paich gaat al tijden niet meer mee op tournee en wordt vervangen door bijna-vast bandlid Greg Phillinganes, maar ook bassist Mike Porcaro is niet van de partij. Hij heeft last van zijn pols en wordt vervangen door sessiemuzikant Leland Sklar. Met zijn kale hoofd en lange, witte baard heeft hij niet echt het uiterlijk van een rocker, maar qua basspel doet hij het voortreffelijk. Hij heeft in vijf dagen tijd de gehele set ingestudeerd. Een set die voornamelijk bestaat uit de bekende hits van Toto, zoals Pamela, Africa, Rosanna, Hold the Line en Stop Lovin' You. Enkele nummers hebben wat nieuwe arrangementen gekregen en dat pakt niet altijd even goed uit. Zo is het begin van Rosanna wel heel funky en soft. Gelukkig herpakt het nummer zich later tot het bekende rocknummer. Daarnaast gebruikt Toto diverse zangers. Zo zingen gitarist Tony Spinner, toetsenist Phillinganes, gitarist Steve Lukather en frontman Bobby Kimball ieder hun partijen. Spinner en Phillinganes stellen wat dat betreft teleur. Spinner heeft niet genoeg power in z'n stem om Stop Lovin' You overtuigend te brengen, ook al wordt dit voor het grootste gedeelte akoestisch gebracht. En Phillinganes heeft gewoon een heel saaie stem! Een nummer als Africa verliest hierdoor behoorlijk aan kracht. Alleen als achtergrondzanger weet hij voldoende input te hebben, zoals in Falling in Between. Zanger van het eerste uur Bobby Kimball, die na een afwezigheid van 16 jaar weer terug is op het oude nest, heeft wat moeite met de oude nummers. Zijn stem is door de jaren heen wat hees geworden, maar hij weet nog genoeg te overtuigen, zeker in de nieuwe nummers. Beste zanger is eigenlijk gewoon gitarist en bandleider Steve Lukather. Hij heeft de kracht en souplesse om de nummers vol overtuiging te zingen. Muzikaal zit het wel snor met Toto. Het vakmanschap staat al jaren buiten kijf en dat laten ze bij dit concert ook weer zien. Je merkt dat de band al bijna een jaar onafgebroken op tournee is. De band is volledig op elkaar ingespeeld. Drummer Phillips speelt heel strak en legt een degelijke basis voor de swingende nummers. Lukather weet er tijdig de nodige gitaarlijntjes doorheen te weven. Het is dus zeker weer genieten, vooral als de band weer ouderwets rockt, zoals in Gypsy Train of Hold the Line. De fans van de band mogen zeer tevreden zijn met deze release, zeker ook gezien de goede kwaliteit van deze release (zie hieronder voor details).
Falling in Between Live is, na Greatest Hits Live en Live in Amsterdam, de derde live uitgave van Toto. Dit concert is al ruim anderhalf jaar op DVD verkrijgbaar. Eagle Vision heeft het nu ook uitgebracht op Blu-ray Disc, waarvan hieronder de bespreking.

Regisseur

Blue Leach

Acteurs

Genre: Muziek
Speelduur: 112 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 5.1 - Muziek
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5051300504076

• Interviews

Het concert wordt getoond in een 1.78:1 beeldformaat. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080i (1080 beeldlijnen interlaced) en is MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) gecodeerd.

Het concert is met voldoende camera's vastgelegd om een goed overzicht van het concert te krijgen. Gelukkig worden de beelden niet al te snel afgewisseld, zodat je alles goed kunt blijven volgen. Het beeld heeft een voldoende scherpte, hoewel het niet altijd gestoken scherp is. Vooral de wat totalere opnames hebben een wat softe indruk. Dat komt ook door de hoge kleurverzadiging, die veroorzaakt wordt door de lichtshow. Maar de verzadiging is soms zo hoog, dat gezichten helemaal uitbleken. Het contrast is goed in orde en de details zijn goed te onderscheiden, behalve als de kleuren weer teveel uitbleken. Wie via een monitor of beamer kijkt kan te maken krijgen met interlacing. Om onduidelijke redenen hebben de nummers Cruel en Hydra een bewerking ondergaan waarbij de kleurverzadiging heel erg naar beneden is gehaald en veel grain is toegevoegd (zie screenshot 4). Verder is het een hele nette transfer, maar geen topkwaliteit.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk

De Blu-ray Disc kent drie geluidssporen: een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s), een DTS-HD Master Audio (24 bit/48 kHz) en een LPCM Stereo track (24 bit/48 kHz). Het is lastig een keuze te maken tussen het LPCM geluid en het DTS-HD MA geluid. Beide klinken erg strak en helder en hebben veel detail. Beide hebben een hoge bitrate, wat de detaillering ten goede komt. Het LPCM kanaal heeft de voorkeur als je een brede stereoambiance wil, het DTS-HD MA krijgt de voorkeur als je van een meer ruimtelijke plaatsing van de instrumenten en zang houdt. De surroundkanalen verzorgen daarin het applaus van het publiek en wat reflecties van de muziek. De dominantie ligt duidelijk in de voorste kanalen, waarbij de individuele instrumenten goed zijn te onderscheiden. Het Dolby Digital 5.1 kanaal is alleen interessant als je geen DTS-HD MA kunt uitspelen via je Blu-ray speler of je receiver daarvoor niet geschikt is. Maar in kwaliteit is deze toch een stuk minder dan beide andere sporen.

De disc kent een eenvoudig, geanimeerd menu in 1.78:1 beeldformaat. Als achtergrondgeluid is een deel van het nummer Falling in Between te horen. Als extra staan er zes interviews op met de leden van Toto.

Interviews (28 min).
Interviews met Tony Spinner, Leland Sklar, Greg Phillinganes, Simon Phillips, Steve Lukather en Bobby Kimball. Elk interview is opgenomen met twee camera's: één frontaal en één van opzij. Spinner, Sklar en Kimball komen niet verder dan wat standaard verhaaltjes, maar Phillinganes, Phillips en Lukather gaan wat verder in op de muzikaliteit van Toto en hun instrument. Zo laat Lukather de gitaren zien die hij deze tour heeft meegenomen. De interviews zijn Nederlands ondertiteld.

In 2007 gaf Toto een spetterend concert in het Parijse Le Zenith ter ondersteuning van hun CD Falling in Between. Het is een bloemlezing uit het repertoire van bijna 30 jaar Toto. Falling in Between Live is een uitstekende registratie van het concert, waarbij er soms weer ouderwets gerockt wordt. Niet alle nummers worden even overtuigend gezongen, maar het muzikale spel is van een uitermate hoog niveau. Het beeld is een 1080i transfer, wat bij veel concertregistraties het geval is. Het heeft echter nauwelijks invloed op de kwaliteit. Dan is de hoge kleurverzadiging een groter probleem. Dat maakt het beeld regelmatig soft. Het geluid is prachtig en een van de betere live-registraties. Daarbij is er ook nog de keuze uit twee hoogwaardige soundtracks, die ieder hun eigen voordelen hebben. Voor elke Toto-fan een verplichte aanschaf.