Everlasting Moments

14-12-2009

5.7

Everlasting Moments (DVD)

Begin twintigste eeuw in Zweden, wint de Finse Maria Larsson (Maria Heiskanen) vlak voor haar huwelijk een Contessa camera. Haar man Sigfrid (Mikael Persbrandt) is een alcoholist, die na een slok op ook nog eens gewelddadig wordt. Heel lang ligt de camera vergeten in een kast totdat Maria, nadat ze inmiddels een aantal kinderen heeft, besluit om de camera te verkopen. In de winkel van de Deense fotograaf Sebastian Pedersen (Jesper Christensen) overtuigt deze Maria ervan om de camera eerst eens uit te proberen. Ze wordt gegrepen door de magie van het fotograferen en verdient zo een centje bij. Sebastian is enthousiast over haar foto's en ook erg enthousiast over Maria zelf. Als Sigfrid na herhaaldelijk dronkenschap en geweld tegen haar en de kinderen ook nog eens vreemd gaat staat Maria voor een belangrijke keuze.

Everlasting Moments is een prachtige film van de bekende Zweedse regisseur/schrijver Jan Troell. Troell is vanaf eind jaren 60 al bezig als regisseur, schrijver en cameraman van onder meer Visions of Europe (2004). Everlasting Moments, orginele titel Maria Larssons Eviga Ögonblick, is het waargebeurde verhaal van de grootmoeder van Troell's vrouw, Agneta Ulfsäter-Troell, die ook meeschreef aan het verhaal en er een boek over publiceerde. Het script is van Niklas Rådström. Het verhaal van Maria wordt verteld door haar dochter Maja, in de film gespeeld door Callin Öhrvall, maar de stem van Maja tijdens de ingesproken stukken wordt in de film gedaan door Birte Heribertsson. Everlasting Moments is niet alleen een persoonlijk verhaal over een vrouw die door het gebruik van de camera een nieuwe kijk krijgt op de wereld om haar heen en ook nog eens in haar eigen onderhoud kan voorzien. Maar het is ook 'n sociaal historisch tijdsdocument. Het eerste deel van de film beslaat het begin van de twintigste eeuw tot de Eerste Wereldoorlog, waarin het socialisme en stakingen een grote rol spelen. Het tweede gedeelte gaat over het begin van de Eerste Wereldoorlog en de opkomst van de vrouwenemancipatie. Maar nergens wordt de film alleen maar een sociologisch beeld. Het blijft een zeer persoonlijk verhaal, zonder opsmuk. Het prachtige camerawerk van Mischa Gavrjusjov en Troell zelf en de prachtige aankleding geven een treffend beeld van de genoemde periodes en dragen bij aan de kwaliteit van deze film. Maar dat zou allemaal niet zo veel gewicht in de schaal leggen als de acteerprestaties niet goed zouden zijn. Gelukkig valt daar helemaal niets op aan te merken. Heiskanen zet een zeer sterke rol neer als Maria Larsson. Persbrandt op zijn beurt geeft Sigfrid Larsson een heel eigen gezicht. Allebei weten ze hun rol erg authentiek neer te zetten. Vanaf het begin zit je direct in het verhaal. Dat het verhaal verteld wordt door de dochter van Maria is aardig, maar geeft weinig meerwaarde aan het geheel. Soms leidt het zelfs teveel af. Volgens de beschrijving op de achterkant van de DVD zou je de indruk kunnen krijgen dat het vooral om het fotograferen gaat, maar dat is niet zo. Het speelt een belangrijke rol in de film, maar het verhaal gaat om Maria en hoe zij haar leven leidt. Dat dat niet saai wordt, maar zo'n prachtige film heeft opgeleverd, zegt alles over het vakmanschap van Troell en zijn team. Everlasting Moments heeft in 2009 verschillende Guldbagge's (Zweedse filmprijs) gewonnen, voor onder andere beste muziek, beste mannelijke en vrouwelijke hoofdrol en beste mannelijke bijrol. Bovendien is deze film genomineerd als beste buitenlandse film voor de Golden Globe en is hij ook ingestuurd als de Zweedse inzending voor de Oscars. Voor liefhebbers van historisch/sociaal drama een aanrader.

Speelduur: 126 min
  • Dolby Digital 5.1 - Zweeds
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777929131

• Promotietrailers

De film staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD. Wat het meest opvalt is de grote hoeveelheid aanwezige filmgrain. Dat is op zich niet zo verwonderlijk, gezien het feit dat de film is gedraaid op 16mm. Dat heeft een grotere korrel en als dat wordt overgezet naar 35mm film wordt die korrel nog extra vergroot. Dit proces is bij deze film echter een bewuste keuze geweest van regisseur Troell. Hij wilde persé op 16mm draaien i.p.v. 35mm film. De filmgrain heeft ook z'n invloed op de scherpte en detaillering, die vrij matig zijn. Het contrast is goed, maar het zwart had wat strakker gekund. Het kleurgebruik is aangepast aan het tijdsbeeld en is heel ingetogen. Zelfs het rood van de socialistische vlag is niet fel van kleur. Naarmate de film vordert wordt het kleurgebruik iets voller. Het beeld ziet er verder heel filmisch uit met een mooie belichting en cameravoering. Maar de hoeveelheid filmgrain haalt het niveau van het beeld danig naar beneden, ondanks dat het een bewuste keuze is van de makers. De film heeft 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track in de originele Zweedse taal. Het is een mooie soundtrack die naturel klinkt en oog heeft voor detail. Het geluid klinkt heel ruimtelijk door het veelvuldig gebruik van alle kanalen. Alleen het LFE-kanaal blijft wat achter in het geheel. De surroundkanalen komen wel vaak aan bod met atmosfeergeluiden en diverse geluidseffecten. De dialogen komen keurig uit het midden en zijn goed te volgen. Verwacht geen groot aktie-geweld, maar geluid dat het moet hebben van subtiliteit en finesses. En dat is ruimschoots aanwezig.

Het menu bestaat uit statische schermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Alleen het hoofdmenu heeft achtergrondgeluid en dat is een fragment uit de filmmuziek. De DVD heeft naast een aantal promotietrailers alleen een trailer als extra.

Trailer (2 min)
Een vrij traag gemonteerde, maar heel sfeervolle trailer van de film. Het geluid staat hierbij erg hard.
Het beeld is 1.85:1 letterbox. Er is Nederlandse ondertiteling aanwezig.

Maria Larsson wint een fotocamera, maar gebruikt deze niet. Als ze hem wil verkopen haalt de fotograaf haar over om 'm eerst zelf te proberen. Dat doet ze en wordt een bevlogen fotografe.
Everlasting Moments is een prachtig tijdsdocument van Zweden in het begin van de 20e eeuw. Uitstekend acteerspel en een mooie vormgeving maken dit een boeiend portret van een vrouw met een bijzondere passie. Het beeld van de DVD heeft erg veel last van filmgrain, waardoor ook de scherpte vrij matig is. Het geluid is sfeervol en detailrijk en klinkt prima. Als extra vinden we alleen een trailer op deze DVD.