Dead Snow

Wilbert Rietman
12-01-2010

5.2

Dead Snow (DVD)

Een groepje van zeven studenten geneeskunde is op weg naar een hut, hoog in de Noorse bergen. Hier hebben zij afgesproken met een vriendin van hun, de eigenaresse van het huisje. Aangekomen in niemandsland, komen ze er achter dat de vriendin er nog niet is. Ze besluiten er het beste van te maken, al wachtend op haar komst. Al gelijk de eerste nacht krijgen ze bezoek van een vreemdeling. Deze man vertelt dat het niet echt pluis is in het gebied. Zo is er een grote groep nazi’s omgekomen in de Tweede Wereldoorlog. Volgens de legende is dit peloton omgekomen, maar leven hun lichamen nog voort als zombies. De groep slaat dit af als onzin en gaat verder met vakantie vieren. Als hun vriendin de volgende dag nog niet is gearriveerd, raakt een van hen ongerust. Hij besluit op zoek te gaan. Hij vindt de schuilplaats van de nazi’s. Ondertussen hebben de zombies de rest van de groep gevonden. Op twee plekken in de Noorse bergen ontstaat er nu een bloederige strijd tussen de ondoden en de jongeren. Wie zal het overleven en wat zal er van hem of haar overblijven?

Arme jongeren, met name groepjes die naar afgelegen gebieden gaan om eens de beest uit te hangen. Hoe vaak zijn zij wel niet het slachtoffer geworden van een psychopaat (Friday the 13th), een dodelijk virus (Cabin Fever), het bovennatuurlijke (Reeker) of een heleboel andere nare zaken gedurende hun korte reis of vakantie? Ook in Død snø (internationale titel Dead Snow) is het weer raak. Deze keer krijgt een clubje jonge vrienden te maken met nazi zombies in het hooggebergte van Noorwegen. Aardig gegeven is het feit dat de Duitsers indertijd behoorlijk klop hebben gekregen in deze bergen van de Noren. Vanuit dit punt moeten de makers hebben gedacht dat hier een onderhoudende horrorfilm uit zou moeten vloeien. Nazi zombies in de sneeuw die in een bloederige strijd raken met een groepje jongeren, veel bloed en de tagline is “Eins, zwei, die”, daar kan toch weinig misgaan? Het moge duidelijk zijn, regisseur en schrijver Tommy Wirkola en schrijver Stig Frode Henriksen (ook terug te vinden in de cast) hadden een film voor ogen met veel bloed en ingewanden, maar ook een dikke laag zwarte humor. Dit laatste komt nogal geforceerd over. Hier en daar probeert men wel wat, maar de doorgewinterde kijker heeft het meeste al wel eens gezien of op zijn minst tien keer beter. Allerlei bekende scènes komen voorbij. Zo zien we een stukje uit het eerder genoemde Friday the 13th, wordt er obligaat geciteerd uit The Evil Dead en zien we zelfs een stukje uit First Blood voorbijkomen. Het moge duidelijk zijn, op het gebied van humor en de bloederige moorden winnen de makers absoluut geen originaliteitprijs. De charme van deze prent zit hem voornamelijk in de locatie, het basisgegeven, het redelijke (doch soms ongeloofwaardige) acteerwerk van de jonge cast en de liefde die alle betrokkenen duidelijk in de productie hebben gestoken. Alles ademt respect en liefde uit voor horrorfilms en het Noorse landschap. Het blijft ook een moeilijke film om te beoordelen op zijn inhoud. Er schijnt bijna geen gulden middenweg te zijn voor deze vertelling. Aardige film om een keer gezien te hebben, het liefste tijdens een horrorfilmmarathon. Daarvoor zitten er namelijk genoeg gruwelijke scènes met darmen en kettingzagen in, evenals een vlot verteld verhaal met humor en het hart op de (nu nog) juiste plaats.

Dead Snow is door Splendid Film zowel op DVD als op Blu-ray uitgebracht. Hieronder de bespreking van de DVD-uitgave. De DVD zit verpakt in een fragiel ogende metalpak, wat de uitgave wel een luxe uitstraling geeft.

Genre: Horror
Jaar: 2009
Speelduur: 88 min
Verpakking: Star Metalpak
  • Dolby Digital 5.1 - Noors
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549373920

Het oorspronkelijke bioscoopformaat van 1.85:1 is anamorf behouden voor deze DVD-uitgave. Het allereerste wat opvalt aan het beeld is de enorme hoeveelheid grain die het vertoonde kent. Dit werkt behoorlijk storend en geeft het allemaal een onscherpe indruk en (wellicht bewust) grof uiterlijk. In de scènes die zich in het hele donkere afspelen, wordt het hierdoor lastig het een en ander te onderscheiden. Door de grote hoeveelheid sneeuw komen de buiten gefilmde gedeelten overbelicht over. Ook is er een lichte mate van artefacting als edge enhancement en incidenteel interlacing waar te nemen. Kleuren ogen vaak nogal flets en hierdoor onnatuurlijk. Wel mooi is dan weer het dieprode bloed op de altijd maagdelijk witte sneeuw. Het lage budget heeft dus duidelijk zijn sporen achtergelaten in de kwaliteit van het beeld. De film is verdeeld in 12 hoofdstukken. Er is een Nederlands ondertitelspoor aanwezig en deze staat op een redelijke hoogte in het beeld.

Er zijn een tweetal geluidssporen aanwezig en dat zijn zowel een origineel Noors gesproken als een Duits nagesynchroniseerde Dolby Digital 5.1 track (beide 384 kbit/s). Voor deze bespreking richten wij ons op het Noorse spoor. De dialogen komen netjes en verstaanbaar, doch vaak blikkerig uit de centerspeaker. De fronts worden fraai gebruikt voor de filmgeluiden en de heftige gitaarmuziek. De achterkanalen laten nogal zacht van zich spreken met het ondersteunen van de filmgeluiden ten behoeve van het ruimtelijke gevoel. Het LFE-kanaal doet een flinke duit in de zak door middel van een goed gedoseerd laag. Over het algemeen klinkt de track echter nogal vlak. Dat wil zeggen dat alles ten opzichte van de muziek iets te zacht klinkt en weinig spectaculair. Met name de actievolle scènes hadden flink opgepimpt kunnen worden met een lekker agressief geluid. Je hoort bijvoorbeeld wel kettingzagen, maar ze gaan niet daadwerkelijk ergens doorheen qua sound. Nu worden de beelden slechts ondersteund door een goed te volgen geluid zonder meerwaarde.

Deze titel heeft een geanimeerd menuscherm in de verhouding 1.78:1 anamorf. Op de achtergrond horen we een nogal schreeuwerige rocksong van een Noorse band in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Het menu belooft ons toegang tot de originele en de Duitse trailer van de film. Deze opties geven echter allebei toegang tot een menu met promotionele trailers van andere uitgaven van Splendid Film.

Het aantal horrorfilms waarbij jongeren het aan de stok krijgen met een bovennatuurlijk kwaad zijn op oneindig veel vingers te tellen. Dead Snow doet aan als een clichématige zoveelste vertelling in die reeks, maar heeft het hart op de juiste plek. Door de (helaas soms geforceerde) humor en vertelsnelheid is een vermakelijke prent ontstaan waar liefhebbers minimaal één keer plezier aan kunnen beleven. Het lage budget uit zich in de kwaliteit van het beeld en in mindere mate ook in dat van het geluid. Helaas ontbreken er extra’s ondanks het chique uiterlijk van de uitgave. Een aanrader voor diegene die een horrorfilmmarathon wil plannen of gewoon iets tussendoor wil kijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Splendid Film.