9 (Nine) (Limited Edition)

09-02-2010

7.8

9 (Nine) (Limited Edition) (DVD)

De aarde is veranderd in een verlaten en vernietigd niemandsland. Na een oorlog tussen de mensen en machines hebben de mensen het onderspit moeten delven. In deze wereld komt de lappenpop 9 (Elijah Wood) tot leven. Hij gaat op pad en komt al snel anderen van zijn soort tegen. Hij wordt meegenomen naar een kleine gemeenschap van poppen, die zich verbergen voor de machines. Deze willen alle poppen vernietigen en ze struinen daarom constant over het landschap. 9 ziet al snel in dat verstoppen geen zin heeft. Hij probeert daarom de anderen ervan te overtuigen zich te verzetten tegen de machines. De laffe leider van de groep wil hier echter niets van weten. De tijd gaat dringen voor de poppen, lukt het 9 om zijn soortgenoten te beschermen?

In 2005 maakte regisseur Shane Acker de korte animatiefilm 9. Deze bijna elf minuten durende short werd goed ontvangen en zelfs genomineerd voor een Oscar in de categorie ‘Best Short Film, Animated’. Hierna besloot hij een lange versie te maken van zijn verhaal rond lappenpop 9. In 2009 verscheen deze film, waarna de prent gemengde kritieken ontving. Vrijwel iedereen was lovend over de gebruikte animatie. Deze was goed gedaan en bovendien verfrissend en anders. Hier kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Vooral de lappenpoppen weten te overtuigen, hoe simpel zij ook in elkaar zitten. Op geen enkel moment heb je het idee naar een ding te kijken, maar naar verschillende levende voorwerpen met emoties. De poppen lijken erg op elkaar, maar de makers hebben de verschillende karakters toch een eigen identiteit weten mee te geven. Dit is heel knap gedaan. Ook de omgevingen zien er fraai uit. Het verhaal viel bij veel mensen echter minder goed. Hier zijn we het gedeeltelijk mee eens. Het verhaal is op sommige momenten namelijk wat langdradig en een echte richting lijkt te ontbreken. Het gegeven is verder ook iets te simpel en niet echt origineel. Vooral het einde is wat tegenvallend. De film eindigt dan ook in een soort anticlimax en dat is zeker jammer. Toch bevat de film genoeg momenten die weten te overtuigen. Dit zijn vooral de actiescènes, die goed gemaakt zijn en lekker spannend. De stemmencast bestaat vrijwel alleen uit bekenden. Mensen als Elijah Wood, Jennifer Connelly, John C. Reilly, Christopher Plummer en Martin Landau zijn toch niet de minsten. Zij hebben allemaal een eigen stemgeluid, iets dat de karakters meer eigenzinnig en uniek maakt. Shane Acker lijkt dus wat moeite te hebben gehad om zijn visie te vertalen naar een avondvullend geheel, ook al duurt de prent nog geen 80 minuten. Vooral op het gebied van karakterontwikkeling en uitleg over de wereld uit het verhaal had er meer gezeten in dit project. Toch is de film leuk om te bekijken en zullen zowel kinderen als volwassenen zich wel vermaken met deze prent. Vooral op het gebied van actie biedt het geheel genoeg vermaak. Ook de animatie is uitstekend gedaan en voegt echt iets toe aan het verhaal.

A-Film heeft 9 op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt de bespreking van de DVD. Lees hier onze recensie van de BD-uitgave.

Genre: Animatie, Avontuur, Drama
Jaar: 2009
Speelduur: 76 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777929360

• 9 - The Long and the Short of It
  • The Look of 9
  • Acting Out
  • The Original Short

De DVD van 9 bevat een anamorfe transfer van de film in het originele 1.85:1 formaat. De kwaliteit van deze transfer is prima. Het beeld oogt hier en daar wat soft, zeker voor een film die direct is overgezet van de digitale bron. Ook valt het detail soms wat tegen, maar de donkere en sombere wereld is met opzet zo neergezet. Dit komt ook tot uitdrukking in de kleuren, die voornamelijk uit donkere tinten bestaan. Bruine kleuren overheersen, samen met veel zwarte achtergronden en landschappen. Het zwartniveau is uitstekend, ook het schaduwdetail en contrast zijn ruim voldoende. Beeldruis is aanwezig, maar niet in storend mate. Verder zijn er wat korte momenten van aliasing te zien en zelfs wat compressieblokken. Deze momenten zijn echter van korte duur en nauwelijks merkbaar. Alles bij elkaar een prima transfer die goed past bij de sfeer die de makers neer willen zetten.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen.

Er zijn twee audiotracks op de uitgave te vinden, namelijk een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal en een Franse Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Zoals te zien is heeft de Franse track een hogere bitrate dan de originele Engelse track. Een vreemde beslissing die kleine gevolgen heeft voor de kwaliteit van het geluid. Zo laat de Franse track iets meer detail horen, hoewel het verschil erg klein is. Ondanks dit feit zou de originele track altijd beter moeten zijn dan de nasynchronisatie. De Engelse track is verder van goede kwaliteit. De dialogen zijn goed te volgen, ook tussen al het overige geluid tijdens de actiescènes. Tijdens deze actie worden de surrounds goed bij het geluidsbeeld betrokken. In split-surround worden de effecten prima weergegeven, wat een ruimtelijk en open geluid tot gevolg heeft. Het LFE-kanaal is duidelijk aanwezig tijdens de actie, maar niet overheersend. De frontspeakers geven de muziek weer, die goed past bij de sfeer van de film. De track klinkt verder mooi helder, zonder beschadigingen of ruis. Een prima track die ingehouden blijft als het moet, maar ook dynamisch en ruimtelijk klinkt tijdens de vele momenten met actie.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Alle extra’s hebben 1.78:1 anamorf beeld met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Deleted Scenes (7 min.)
Vijf verwijderde scènes die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar. Het betreft hier niet afgemaakte scènes met dus alleen penstrepen en soms wat kleur.

9 - The Long and Short of It (16 min.)
De makers komen aan het woord over het verhaal en de ontwikkeling van korte film naar avondvullend.

The Look of 9 (13 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden, een kijkje naar het uiterlijk van de film en de sfeer die de makers wilden neerzetten.

Acting Out (4 min.)
Hier komen de animators aan het woord over de moeilijke taak die zij hadden met het uitwerken van de verschillende personages.

9 - The Original Short (10 min.)
De korte film die de aanleiding was voor het maken van de hier besproken avondvullende prent. Deze gelauwerde film is te bekijken met of zonder commentaar van regisseur Shane Acker en animator Joe Ksander. De film bevat geen dialoog en is qua opzet minder groots dan zijn grotere broer, maar nog altijd uitstekend gemaakt. Op veel vlakken zelfs beter dan de langere film.

Regisseur en schrijver Shane Acker, animator Joe Ksander, 'Head of Story' Ryan O'Laughlin en editor Nick Kenway leveren commentaar tijdens de film. De groep kletst er lekker op los, veel informatie gevend over de prent en de ontwikkeling ervan. Het gehele commentaar is leuk en informatief en zeker een aanrader voor liefhebbers van de film.

De lappenpop 9 wordt wakker in een verlaten en verwoeste wereld. De mensheid is uitgeroeid na een oorlog met de machines. 9 komt al snel enkele soortgenoten tegen, die in angst leven voor de mechanische monsters. Dekking zoeken is wat zij doen, maar 9 denkt dat het beter zou zijn de confrontatie aan te gaan. De leider van de poppen is het hier echter niet mee eens. De animatiefilm 9 schetst een somber beeld van de toekomstige wereld. De film is gebaseerd op een korte animatiefilm met dezelfde titel. Het verhaal is soms wat langdradig, maar de animatie is goed gedaan. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook zijn er enkele extra’s aanwezig, die helaas wel wat kort duren.