The Haunting in Connecticut

27-02-2010

5.1

The Haunting in Connecticut (Blu-ray)

Het is 1987. Tiener Matt Campbell (Kyle Gallner) lijdt aan een agressieve vorm van kanker. Gelukkig kan hij rekenen op veel steun van zijn moeder Sara (Virginia Madsen), die regelmatig met hem op en neer rijdt naar het ziekenhuis. Omdat deze lange rit niet bepaald prettig is voor de doodzieke Matt, besluit Sara om dichtbij het ziekenhuis een huis te huren. Ook de rest van het gezin huist over. Maar dan blijkt Matt allerlei griezelige verschijningen te zien. In eerste instantie vermoedt hij dat dit bijwerkingen zijn van zijn behandeling. Als echter ook de rest van het gezin te maken krijgt met geestverschijningen, kunnen ze er niet meer onderuit: ze wonen in een spookhuis. Wat is er gebeurd in het huis? Matt gaat op onderzoek uit. Daarbij krijgt hij onder meer hulp van een lotgenoot, geestelijke Popescu (Elias Koteas).

Als het gaat om het bedenken van filmtitels, dan zal dat bij The Haunting in Connecticut niet veel tijd gekost hebben. De film gaat over een huis geplaagd door geestverschijningen ("haunting") en speelt zich af in - je raadt het al - Connecticut. Het fantasieloze van de titel past eigenlijk perfect bij de rest van de prent. The Haunting in Connecticut, het filmdebuut van regisseur Peter Cornwell, is namelijk een standaard horrorfilm zoals je die vele malen vaker hebt gezien. Het feit dat de film (zeer losjes) gebaseerd is op ware gebeurtenissen verandert daar weinig aan. De opzet is als volgt. Een gezin krijgt in hun nieuwe huis te maken met allerlei griezelige verschijningen. Gaandeweg komt men erachter dat zich in het verleden iets vreselijks heeft afgespeeld in het huis. Uiteindelijk slaagt men erin om de zaken uit het verleden recht te trekken en daarna kunnen de spoken weer fijn gaan slapen. Eind goed, al goed. Een dergelijke opzet is natuurlijk totaal niet nieuw, en wordt gebruikt in talloze genregenoten. The Haunting in Connecticut begint desondanks vrij aardig, en slaagt aanvankelijk prima in het neerzetten van een creepy sfeertje. Echter, als de toon eenmaal is gezet en gaandeweg duidelijk wordt waar het allemaal naartoe gaat, verliest de film behoorlijk wat van zijn kracht. Daar komt nog bij dat er eigenlijk weinig spectaculairs gebeurt. Weliswaar bevat de film voldoende schrikeffecten en enge verschijningen (gedaantes die ineens zichtbaar worden in spiegels of schaduwen, je kent het wel), maar een echte dreiging daarbij ontbreekt. Het takenpakket van de geestverschijningen lijkt namelijk vooral te bestaan uit "het eng aankijken van de bewoners". Niet erg indrukwekkend dus. Dan is er nog het "waargebeurde" aspect van de film. Tussen aanhalingstekens, want een groot deel van het verhaal – zo niet alles – is verzonnen. Basis van het verhaal is de bewering van de Amerikaanse familie Snedeker dat ze geesten en andersoortige vreemde verschijningen zagen in hun nieuwe huis. Sceptici zetten grote vraagtekens bij het waarheidsgehalte van deze beweringen, maar dat heeft de makers van de film er niet van weerhouden om het getoonde als op waarheid berust te verkopen. Maar goed, horrorliefhebbers zullen inmiddels wel gewend zijn om dergelijke claims met een korreltje zout te nemen (denk bijvoorbeeld aan The Texas Chainsaw Massacre). Dit alles wil overigens niet zeggen dat The Haunting in Connecticut compleet mislukt is. Het acteerwerk is namelijk dik in orde en ook de effecten weten meestal wel te overtuigen. En zoals gezegd, je zult regelmatig schrikken, al zie je de momenten vaak wel aankomen. Er zijn dus zeker positieve zaken te melden, maar die veranderen helaas niks aan het dertien-in-een-dozijn karakter van het geheel.

The Haunting in Connecticut is door DFW uitgegeven op zowel DVD (als 2-disc Special Edition) en op Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave, die verpakt is in een keepcase met daaromheen een kartonnen slipcase.

Genre: Horror
Jaar: 2009
Speelduur: 103 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
  • DTS-HD 5.1 - Engels
EAN: 8715664073193

• Behind the Scenes
  • Interviews Cast & Crew
  • Two Dead Boys: The Making Of The Haunting in Connecticut
  • The Fear is Real: Reinvestigating the Haunting
  • Anatomy of a Haunting
  • Memento Mori: The History of Post-Mortem Photography

De Blu-ray Disc uitgave van The Haunting in Connecticut heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Dit is een HD-transfer die een erg onevenwichtige indruk maakt. Op zijn best ziet het beeld van The Haunting in Connecticut er uitstekend uit, met een prima scherpte, goede helderheid en zonder verdere verstoringen. Dit geldt met name voor de beter verlichte scènes. De donkerdere opnames – en dat zijn er nogal wat – komen er minder goed vanaf. Deze zijn namelijk minder scherp en bevatten redelijk wat beeldruis. Bovendien is een bovenmatige hoeveelheid compressieartefacting aanwezig, die soms hinderlijke proporties aanneemt. Een transfer met ups en downs dus, maar desondanks is de beeldkwaliteit gemiddeld gezien wel voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het Engelstalige geluid van The Haunting in Connecticut is in twee vormen op de BD aanwezig: als Dolby Digital 5.1 track (640kbit/s) en als lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Voor de recensie beluisterden we laatstgenoemde track. "Effectief" en "spanningsverhogend" zijn twee woorden die van toepassing zijn op het lossless spoor. De track slaagt namelijk uitstekend in het neerzetten van een griezelig sfeertje. Het ruimtelijke geluidsbeeld zit vol piepende deuren, krakende vloeren en andersoortige enge geluidjes. Hierdoor zit je als kijker als het ware middenin het spookhuis, wat de spanning uiteraard ten goede komt. De klank van het geluid is bovendien prima, met een mooi strak en dreigend laag en een goede dynamiek en detaillering. Ook over de dialogen valt niks te klagen; ze komen netjes uit het midden en zijn altijd goed verstaanbaar. Een uitstekende track dus, die laat horen hoe belangrijk goed geluid is bij het creëren van een creepy sfeertje.

De BD-uitgave van The Haunting in Connecticut bevat een ruime hoeveelheid extra’s. Het materiaal heeft een resolutie van 576i en DD 2.0-geluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

De commentaartrack, die te vinden is in het setup-menu, bevat een gesproken toelichting van regisseur Peter Cornwell en castleden Virginia Madsen en Kyle Gallner. Het commentaar biedt een goede mix tussen serieuze info en luchtige anekdotes. Het resultaat is leuk om een keer te luisteren.

Two Dead Boys: The Making Of The Haunting in Connecticut (14 min)
Een standaard Making Of, waarin cast- en crewleden praten over de geschiedenis van het project, het verhaal en de rol van het huis in het geheel. Uiteraard komt ook het waargebeurde karakter van de film aan bod.

The Fear is Real: Reinvestigating the Haunting (40 min)
Deze documentaire, die in tweeën is opgedeeld, behandelt het verhaal van de familie Snedeker dat als basis voor de film diende. Verschillende familieleden praten over wat ze mee hebben gemaakt: vreemde stemmen, geestverschijningen, fruit dat in twintig minuten wegrotte, plotselinge kou en andere bizarre zaken. Ze vertellen ook hoe ze hiermee omgingen. Interessant voor degenen die geïnteresseerd zijn in het verhaal achter de film.

Interviews Cast & Crew (28 min)
Korte, weinigzeggende interviews met de cast en crew. Je krijgt eerst de vraag op het scherm te zien en daarna geeft de betreffende persoon antwoord. De interviews zijn afzonderlijk te bekijken, maar een ‘play all’-optie is eveneens aanwezig.

Anatomy of a Haunting (12 min)
In deze extra wordt dieper ingegaan op paranormale fenomenen, zoals geestverschijningen. Deskundigen geven diverse voorbeelden (inclusief beeldmateriaal) en proberen te verklaren waardoor ze veroorzaakt worden. Het geheel heeft een eenzijdige pseudo-wetenschappelijke insteek, sceptici komen niet aan het woord.

Deleted Scenes (8 min)
Hier kun je een aaneenschakeling van verwijderde scènes bekijken, desgewenst met commentaar van de regisseur.

Behind the Scenes (6 min)
Een aantal minuten aan B-roll materiaal, waarin je meekijkt bij de opnames van een aantal scènes.

Memento Mori: The History of Post-Mortem Photography (11 min)
In deze featurette geeft een expert op het gebied van “post-mortale fotografie” meer informatie over het fotograferen van de doden. Hij praat vooral over de geschiedenis van het fenomeen en welk doel men ermee voor ogen had. Deze extra heeft niet enorm veel met de film te maken, maar is toch wel interessant.

Voorproefjes op andere uitgaven van DFW.

In The Haunting in Connecticut zie je hoe een gezin na een verhuizing te maken krijgt met allerlei enge geestverschijningen. Vooral de doodzieke zoon ziet allerlei onverklaarbare zaken. Hij gaat op onderzoek uit naar de oorzaak van de verschijningen. Klinkt als een standaard horrorplot en dat is het ook. Dit is ook direct het grootste minpunt van de film, dat deze bol staat van clichés en op geen enkel vlak weet te verrassen. Desondanks bevat de film voldoende schrikeffecten en is ook het acteerwerk in orde, zodat sommigen zich misschien toch wel zullen vermaken met de prent. De BD-uitgave heeft uitstekend lossless geluid en een ruime hoeveelheid redelijk interessante extra’s. De kwaliteit van het HD-beeld had beter gekund, maar desondanks is het – ook gezien de matigheid van de film zelf – een meer dan acceptabele uitgave.