Ugly Truth, The

24-03-2010

4

Ugly Truth, The (DVD)

Het leven van Abby (Katherine Heigl) loopt niet zoals ze het zou willen. Haar liefdesleven verloopt niet al te soepel en ook op haar werk wil het maar niet vlotten. Ze werkt als producent voor een ochtendprogramma op televisie, maar de kijkcijfers zijn niet al te best. Dan neemt haar baas de grillige en bovendien geen blad voor de mond nemende Mike Chadway (Gerard Butler) in dienst. Deze Mike is de presentator van een succesvolle show, genaamd “The Ugly Truth”. In deze show geeft Mike advies aan vrouwen op het gebied van liefde. Hij doet dit op nietsverhullende wijze, iets dat tegen de borst stuit van de brave Abby. Nu denkt haar baas dat Mike de sleutel kan zijn voor succes van de ochtendshow en daarom krijgt hij dagelijks een paar minuten om zijn kunstje te laten zien. Abby wordt nu gedwongen samen te werken met deze man, maar wanneer hij haar advies geeft op het gebied van liefde besluit ze zijn tips toch te uit te proberen.

Gerard Butler is op weg één van de grootste sterren van Hollywood te worden. Hij is jaarlijks in diverse films te zien, in allerlei genres. Als gewild acteur heb je namelijk de rollen voor het uitkiezen. Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, kiezen deze acteurs vaak voor rollen in romantische komedies. De vrouwen aan je binden schijnt namelijk goed voor je carrière te zijn. Het genre van de romantische komedie is echter één van de meest uitgekauwde genres. Ook The Ugly Truth biedt helaas weinig verrassingen. Het verhaal van twee tegenpolen die de hele film om elkaar heen draaien en aan het einde elkaar lijken te vinden, hebben we namelijk al vele malen eerder gezien. De reden dat deze prent toch een nipte voldoende scoort is te danken aan de optredens van de hoofdrolspelers en de aardig gevonden komische momenten. Gerard Butler zet een goede rol neer, zeker gezien het materiaal waarmee hij moet werken. De chemie met tegenspeelster Katherine Heigl is aanwezig, ook zij zet een goede rol neer. Ook de rest van de cast brengt het er goed vanaf. Zij ondersteunen de twee hoofdrolspelers goed en echt zwakke optredens zijn niet aanwezig. Zoals gezegd is het verhaal niet echt origineel te noemen. Slechts de setting verandert van film tot film in dit genre. De komische momenten zorgen echter voor de nodige verlichting, zeker in het tweede deel van de film. De botsingen tussen de harde Mike en de brave Abby zijn leuk gevonden. Vooral zijn tips aan het brave meisje zorgen voor enkele leuke momenten. Dankzij de soms wat harde humor valt er ook voor mannen het een en ander te genieten. Dit blijft echter een prent die vooral vrouwen aan zal spreken. Echt blijven hangen zal het dus allemaal niet, de film kan daarom vooral dienen als luchtig tussendoortje. De prent zit verder vakkundig in elkaar, met een goede productie en sets. Leuk om een keer te zien dus en om samen op de bank onderuitgezakt te kijken.

Sony heeft The Ugly Truth op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de DVD.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2009
Speelduur: 92 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Spaans
EAN: 8712609661743

• Alternate Endings
  • Featurettes
  • Gag Reel
  • Deleted & Extended Scenes
  • Selected Scenes Commentary

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 2.40:1. De transfer laat een goede beeldkwaliteit zien, met vooral een natuurlijke uitstraling. Het beeld oogt wat soft hier en daar, maar de scherpte is over de gehele linie voldoende. Het detail is ook toereikend, maar we hebben wel eens DVD’s gezien waarbij dit beter verzorgd was. De kleuren ogen goed verzadigd en lekker fel. Huidtinten komen natuurlijk over. Ook op het gebied van contrast en schaduwdetail valt er weinig aan te merken op deze uitgave. Er zijn niet veel donkere scènes aanwezig, maar degene die voorbij komen zijn goed te volgen. Het zwartniveau is verder ook dik in orde, de verschillende tinten zwart komen goed over. Artefacten zijn aanwezig, maar niet in overheersende mate. Zo zien we hier en daar wat edge enhancement opduiken. Ook beeldruis is aanwezig en wat korte momenten van aliasing. Een goede transfer die weet te overtuigen en over de gehele linie een nette voldoende scoort.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken, de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. Net als het beeld is ook het geluid goed verzorgd. Het karakter van de film is vrij ingetogen, met weinig momenten voor de track om echt te schitteren. Zo is het gebruik van de surrounds minimaal te noemen. Slechts af en toe zijn hier wat omgevingsgeluiden te horen. Ook de subwoofer heeft niet veel te doen tijdens deze film. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Hier is een mooi stereogeluid te horen. De track klinkt verder mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Veel meer valt er eigenlijk niet te vertellen over deze track. Het geluid voldoet dan ook voor een film zoals deze, maar door de aard van de film zijn er weinig momenten om echt te imponeren.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Alle extra’s hebben 2.40:1 anamorf beeld, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid en Nederlandse ondertiteling. Tenzij anders aangegeven.