American Psycho

29-03-2010

6.6

American Psycho (Blu-ray)

Het verhaal speelt zich af op het hoogtepunt van het yuppietijdperk in de jaren tachtig. Geld speelt absoluut geen rol voor de yuppies van Wall Street, het financiële centrum van New York. Het leven bestaat uit niets dan oppervlakkigheid, glimmende schoenen, dure maatpakken, glanzende visitekaartjes en exclusieve restaurants, waarin vriendschap een onbekend begrip is geworden. In dat leven maken we kennis met een aantal rijke jonge mensen voor wie het uiterlijk vertoon het meest belangrijk is. Hoofdpersoon is de 27-jarige Patrick Bateman (Christian Bale), het prototype van de Amerikaanse yup. Patrick heeft het helemaal gemaakt. Zijn uiterlijk voorkomen is tot in het extreme geperfectioneerd en zo op het oog is Patrick een perfecte jongeman. Echter, er is iets goed mis met Patrick want zijn gedrag is in het geheel niet voorspelbaar waardoor hij mensen, en meestal zonder reden, vermoordt. Bateman is een monster dat zijn slachtoffers bij voorkeur in zijn eigen appartement afslacht terwijl hij filosofeert over de popmuziek die hij tijdens zijn moordpartijen afspeelt. De "ik" maatschappij lijkt er niet mee te zitten waardoor hij steeds weer in staat wordt gesteld om een nieuwe moord te begaan. De enige bemoeienis die hij ondervindt is een lastige privédetective...

Het door Mary Harron geregisseerde American Psycho is gebaseerd op het gelijknamige boek van Bret Easton Ellis. Het boek verscheen al in 1991, maar het zou nog bijna tien jaar duren voor iemand zich aan een verfilming waagde. Dat had er onder meer mee te maken dat het boek erg veel geweld en seks bevat, waarmee het in het toch wel vrij preutse Hollywood als “onverfilmbaar” werd bestempeld. In april 2000 was het dan toch zover, en verscheen de filmversie van American Psycho in de bioscopen. Na een eerdere verdeelde ontvangst op het Sundance Film Festival waren bij de bioscooprelease de meeste recensenten erg positief. Geheel terecht, want Harron heeft een uitstekende film (en verfilming) afgeleverd. En inderdaad, ook in de film bevat het verhaal over Patrick “yuppie on the outside, killer on the inside” Bateman behoorlijk wat seks en geweld. Het wordt echter allemaal dermate over-the-top gebracht dat het eerder komisch dan aanstootgevend is. Bijvoorbeeld de scène waarin Bateman een dronken, arrogante collega op zijn bank heeft zitten; Bateman rakelt allerlei feitjes over de muziek van “Huey Lewis and the News” op, loopt ondertussen naar een ander vertrek, trekt daar zijn plastic overjas aan, pakt zijn bijl, loopt terug, doet – nog steeds pratend over Huey Lewis – een dansje en slaat vervolgens de collega het hoofd in. Het lijkt gruwelijk, en dat is het natuurlijk ook, maar de setting en aanloop zijn dusdanig dat je niet anders kunt dan glimlachen. En zo zijn er nog tal van voorbeelden meer. Een film als American Psycho staat of valt met het acteerwerk. De prent draait immers volledig om Patrick Bateman. Gelukkig wordt de rol op perfecte wijze neergezet door Christian Bale (The Dark Knight, Terminator Salvation). Na het eindresultaat gezien te hebben is het ondenkbaar dat men eigenlijk Leonardo DiCaprio voor de rol in gedachte had. Bale weet namelijk veel indruk te maken door zowel de donkere kant als de meer excentrieke, zwart-komische kant van Bateman goed neer te zetten. Dit alles zonder ongeloofwaardig of karikaturaal te worden. Een prestatie van formaat, die terecht beloond werd met verschillende prijzen en nominaties. Door het voortreffelijke spel van Bale, maar ook door het goede script en de boeiende combinatie van extreem geweld en zwarte humor/satire, is American Psycho zeker het bekijken waard. Al is het wel een film in de categorie “je moet er van houden”; mensen die vlug van slag zijn en niet tegen een spatje bloed kunnen, doen er het best aan de prent te mijden.

American Psycho is al lange tijd op DVD verkrijgbaar, lees hier onze recensie. Onlangs heeft E1 Entertainment de film ook in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc. De BD-uitgave bevat de Uncut Version van de film, waarin een enkele scène – die waarin Bateman een trio heeft met twee prostituees – iets langer duurt.

Genre: Horror, Komedie, Thriller
Jaar: 2000
Speelduur: 102 min
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045221683

De Blu-ray Disc uitgave van American Psycho heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De resulterende HD-transfer kan aan het begin van de film slechts weinig indruk maken. Het beeld oogt dan namelijk vrij soft, heeft een fluctuerende helderheid en bevat bovendien diverse vuiltjes en krasjes. Dit verbetert echter al snel. Met name de scherpte is de rest van de film ruim voldoende en een nette verbetering van de DVD-transfer. De vuiltjes en beschadigingen op de print blijven echter continu opduiken, in variërende mate. Een ander minpunt is het overmatige gebruik van edge enhancement, evenals de licht uitgesmeerde uitstraling van het geheel. Positief zijn – naast de nette scherpte – het zwartniveau en de kleurweergave, en het feit dat storende ruis ontbreekt. Desondanks is dit een transfer met de nodige ruimte voor verbetering. De prestaties zijn echter goed genoeg voor een voldoende.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van American Psycho staat, zoals je dat bij een BD-uitgave mag verwachten, als lossless track op het schijfje. Het DTS-HD Master Audio 5.1-spoor (16bit/48kHz) levert op de meeste fronten prima prestaties. Zo heeft het geluid een overwegend goede klank, slechts hier en daar een tikje schel, en een nette detaillering. De ruimtelijkheid van de track is niet heel spectaculair, maar toch zijn er een aantal scènes (bijvoorbeeld die in de club) waarin de achterluidsprekers volop meedoen. Op de overige momenten is het surroundgebruik erg subtiel, of compleet afwezig. Dialogen komen netjes uit het midden en klinken kraakhelder. Niet onbelangrijk voor een film als deze. Het LFE-kanaal levert slechts een beperkte bijdrage aan het geheel, maar dat ligt in de lijn der verwachting. Al met al een prima track.

De Amerikaanse BD-uitgave van American Psycho bevat onder meer twee commentaartracks, interviews, verwijderde scènes en een featurette over de jaren ’80. Van dit alles vinden we helaas niks terug op deze uitgave van E1 Entertainment. Die is namelijk zo kaal als maar zijn kan, zelfs een menu ontbreekt.

Boekverfilming American Psycho gaat over Patrick Bateman (uitstekend vertolkt door Christian Bale), een yup met een niet te onderdrukken moordlust. De film zit vol seks en geweld, maar door de zwart-komische/satirische insteek is het minder schokkend dan verwacht. Het resultaat is boeiend en vermakelijk, al is het zeker geen film voor iedereen. Kijken we naar de BD-uitgave, dan hebben we qua beeld wel eens betere uitgaven gezien. Desondanks zet de transfer een acceptabel HD-plaatje neer dat een nette verbetering van de DVD is. Wat geluid betreft valt er weinig te klagen, maar qua extra’s schiet de uitgave duidelijk tekort. In tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave heeft de uitgave van E1 namelijk geen extra’s te bieden. Daarmee is het niet de goed gevulde uitgave die de film verdient.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.