This is It

01-04-2010

6

This is It (DVD)

In maart 2009 maakte Michael Jackson bekend dat hij een reeks optredens zou geven in de O2 Arena in Londen. Jackson zei erbij dat dit zijn laatste concerten ooit zouden worden. De kaartverkoop ging van start en al snel werden er ruim een miljoen kaarten verkocht. Dit zou betekenen dat Jackson vijftig optredens zou geven. Het eerste optreden stond gepland voor 13 juli 2009, maar helaas zou het nooit zo ver komen. Michael Jackson overleed namelijk op 25 juni 2009 op 50-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartstilstand. Miljoenen fans bleven verdrietig achter. In deze documentaire is te zien hoe Jackson zich voorbereidde op de concertreeks die nooit zou plaatsvinden.

Michael Joseph Jackson werd geboren op 29 augustus 1958 in het plaatsje Gary in de staat Indiana. Samen met zijn broers maakte hij deel uit van “The Jackson 5”, een gigantisch succesvolle groep die miljoenen platen wist te verkopen. Ook solo had Jackson succes, nog meer zelfs dan met zijn broers. Eigenhandig herschreef hij de muziekgeschiedenis, uitgroeiend tot de meest verkopende en succesvolste artiest aller tijden. In het begin van het jaar 2009 kondigde Jackson vrij verrassend een reeks optredens aan in Londen, die zijn laatste ooit zouden worden. Helaas mocht het nooit zover komen, aangezien hij kwam te overlijden voordat hij ook maar een noot gezongen had. Gelukkig voor alle fans zijn de repetities en voorbereidingen voor de optredens opgenomen en uitgebracht onder de naam This is it. De film is vrijwel geheel opgezet als documentaire. De camera’s volgen Jackson tijdens de voorbereidingen, audities en repetities van zijn concertreeks. Er is geen voice-over aanwezig, die zaken uitlegt of toelicht. We kijken als het ware mee over de schouders van Jackson en zijn team. Verder zijn er diverse nummers van Jackson te horen, uiteraard gezongen door de man in kwestie ie zich voorbereidt op de komende slopende reeks optredens. Iets wat al snel duidelijk wordt is dat de fans een unieke ervaring is onthouden. De show van Jackson zit uitstekend in elkaar, met enkele hoogstaande staaltjes van techniek, muziek en dans. Jackson lijkt ook bijzonder goed in vorm, dit na een reeks lichamelijke klachten in de voorgaande jaren. Het is jammer en schrijnend om te zien wat Jackson nog in petto had voor zijn fans. We kunnen dan ook slechts raden naar hoe de show geworden zou zijn. Het is namelijk duidelijk dat hij het rustig aan doet en zich nooit helemaal lijkt te geven. Dit is ook een manco van de documentaire, meer toelichting van de makers was wel op zijn plaats geweest. We zien nu een reeks nummers en dansen voorbij komen, zonder eigenlijk te weten hoe alles in elkaar zou vallen. Als kijker blijf je dan ook met enkele vragen zitten, die niet worden beantwoord. Dit in combinatie met het herhalende karakter van de film, verhindert een echte topperstatus. Misschien dat de tijdsdruk waarmee de makers van de documentaire werkten, een echte goede uitwerking in de weg stond. De film was namelijk al enkele maanden na de dood van Jackson in de bioscopen te zien. Voor de fans is dit echter verplichte kost. Dit zijn de laatste beelden van hun grote idool en het enige wat we ooit te zien zullen krijgen van de shows.

Sony heeft This is It op 1 disc DVD, 2 disc Special Edition DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Lees hier onze recensie van de BD-uitgave, hieronder volgt de bespreking van de 1 disc DVD.

Regisseur

Kenny Ortega

Acteurs

Genre: Documentaire, Muziek
Jaar: 2009
Speelduur: 107 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, En vele andere
EAN: 8712609589573

• Featurettes
  • Auditions
  • Rehearsals

De beelden van This it It zijn afkomstig van diverse bronnen. Standaard geschoten beeldmateriaal wordt afgewisseld met beelden die geschoten zijn in HD. Het DVD formaat kan uiteraard weinig met deze beelden, maar het is wel duidelijk te zien wanneer we te maken hebben met SD- of HD-materiaal. De scherpte van het 1.78:1 anamorfe beeld is over de gehele linie ruim voldoende. De HD-beelden komen iets scherper over, ook laten ze iets meer detail zien. De documentaire bestaat uit veel donkere scènes, die opgenomen zijn in een donkere hal. Contrast en schaduwdetail zijn dik in orde, dus alles is goed te volgen. De kleuren ogen goed verzadigd. Door de belichting zien de huidtinten er soms wat onnatuurlijk uit. De transfer bevat hier en daar wat beeldruis. Ook is er wat lichte aliasing aanwezig. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Het beeld oogt verder mooi helder. Een prima beeldkwaliteit, zeker voor een uitgave zoals deze.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken, de optionele ondertiteling staat op een goede hoogte in het beeld.

Op de DVD is één audiotrack te vinden en wel een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). De track is in de originele Engelse taal. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen. De zang en dialogen komen uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek horen. De scheiding van de twee kanalen is hier uitstekend. De achterkanalen worden gebruikt om het gevoel te versterken dat alles zich in een lege, grote hal afspeelt. De muziek en zaalgeluiden worden hier dan ook lichtjes weergegeven. Dit effect werkt prima en je hebt echt het idee dat je als kijkers in de zaal aanwezig bent. Tijdens enkele scènes, waarbij gebruik wordt gemaakt van films op een groot scherm, zijn er wat effecten te horen. De subwoofer ondersteunt de muziek met een goed gedoseerd laag. De drums en bas hebben nu meer impact. De track klinkt mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een prima track die goed de intimiteit van een documentaire weergeeft, maar ook dynamisch weet te klinken tijdens de muziekscènes.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s). Alle aanwezige extra’s hebben een 1.78:1 beeldformaat, met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid en Nederlandse ondertiteling.

Staging the Return (39 min.)
Deze extra bestaat uit twee onderdelen, namelijk The Adventure Begins en Beyond the Show. Beide onderdelen zijn apart te bekijken of achter elkaar. In het eerste onderdeel zien we diverse mensen aan het woord die meegewerkt hebben aan de shows van Jackson. Ze vertellen iets over hoe het was om met hem samen te werken en welke unieke dingen de fans te zien zouden krijgen. Het tweede onderdeel is meer een soort eerbetoon aan Michael Jackson, als artiest, collega en vriend van de mensen die betrokken waren bij de shows.

The Gloved One (14 min.)
Hier krijgen we te zien welke kleding Jackson zou dragen tijdens de shows. De ontwerper van de kleding komt aan het woord en hij doorloopt netjes alle kleding. Ook wordt Jackson weer geroemd om zijn modekennis.

Memories of Michael (15 min.)
De titel zegt het al, hier worden herinneringen opgehaald aan Michael Jackson door de mensen die meewerkten aan de shows.

Auditions: Searching for the World’s Best Dancers (9 min.)
Een kijkje in het auditieproces voor de dansers van de show. Vele honderden mensen deden auditie, waarna er een aantal werden uitgekozen. De Nederlandse danser Timor Steffens was één van de gelukkigen.

The Unfinished Rehearsels (9 min.)
De shows van This is It zaten vol met technische snufjes en baanbrekende effecten, zoals een immens 3D scherm en grote decorstukken. Voor twee nummers, Dirty Diana en Smooth Criminal, waren de sets nog niet af. Daarom werden de nummers nooit helemaal gerepeteerd. Hier krijgen we te zien wat de bedoelingen waren tijdens deze nummers.

Theatrical Trailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de film.

Hoewel de extra Trailers heet, dus meervoud, is er slechts één trailer te bekijken. Het betreft een trailer van de animatiefilm Cloudy with a Chance of Meatballs.

This is it is een documentaire over de totstandkoming van een reeks optredens die de laatste ooit zouden worden voor Michael Jackson. Helaas mocht het er nooit van komen, aangezien Jackson kwam te overlijden voor hij ook maar één noot gezongen had. Van de repetities zijn vele uren aan materiaal geschoten, dat hier is samengevoegd tot een interessante documentaire. We kijken als het ware mee in het proces dat moest leiden tot een reeks spetterend shows. Voor de fans is dit verplichte kost, maar ook andere muziekliefhebbers zullen kunnen genieten van deze laatste beelden van Michael Jackson. De DVD heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn diverse extra’s aanwezig, die ons een korte blik gunnen achter de schermen.