Gifted Hands

02-04-2010

3.5

Gifted Hands (DVD)

Ben Carson (Cuba Gooding Jr.) is de meest vooraanstaande hersenchirurg ter wereld. Hij wordt gevraagd om in Duitsland een zaak te behandelen van een Siamese tweeling die met hun hoofden aan elkaar vast zitten. Het blijkt een uitdagende klus te zijn, zelfs voor de begaafde Carson. Al werkend aan de zaak, denkt hij terug aan zijn leven. De problemen in zijn jeugd lopen als een rode draad door zijn leven, maar dankzij zijn moeder wist hij vrijwel alle obstakels te overwinnen. Elke tegenslag maakte hem sterker en werd door hem gebruikt als motivatie om nog verder te komen in zijn leven. Uiteindelijk zou al het harde werken beloond worden, maar al terugkijkend komt hij erachter dat dit niet vanzelf gegaan is.

Gifted Hands is een voor televisie gemaakte speelfilm, die zijn première beleefde in 2009 op de Amerikaanse zender TNT. Het script is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van dokter Ben Carson. Hij zou uitgroeien tot één van de meest vooraanstaande hersenchirurgen ter wereld. Uiteraard ging dit alles niet zomaar, anders zou het een vrij saaie film opleveren. Zoals we al snel kunnen zien in de film, moest Ben Carson diverse obstakels overwinnen om te komen waar hij nu staat. Zo groeide hij op in een gescheiden gezin vol armoede en vooroordelen. Zonder vaderfiguur die hem aanzette tot grootse dingen, moest zijn moeder deze rol overnemen. Zijn slechte schoolresultaten wist hij om te zetten in goede, uiteindelijk zou hij zelfs gaan studeren aan één van de meest prestigieuze universiteiten van Amerika. Een mooi verhaal, dat misschien hier en daar wat geromantiseerd wordt weergegeven. Het geheel klinkt als een zoetsappige woensdagavondfilm van RTL 4 en dit is dan ook precies het geval. Je moet dan ook echt van dit soort films houden om Gifted Hands te kunnen waarderen. Het geheel is namelijk erg voorspelbaar en bovendien doordrenkt met drama. Het verhaal begint als Ben Carson al vrijwel alles bereikt heeft wat hij wilde bereiken. Hij kijkt vervolgens terug op zijn leven, dus echt verrassend zijn alle gebeurtenissen niet te noemen. We zien hem opgroeien, vanaf zijn jeugd tot aan zijn jaren op de universiteit. Dit alles wordt vrij snel gebracht, echt tijd om alles uit te werken is er niet. Regisseur Thomas Carter houdt het niet bij een simpele opsomming van feiten, maar gooit hier en daar wat goedkope pogingen tot drama op de kijker af. Dit werkt niet altijd even goed. Ook wil hij teveel vertellen in een te korte tijd. Toch is Gifted Hands wel een kijkbeurt waard voor mensen die houden van dit soort films. Dit is grotendeels te danken aan het optreden van de betrokken cast. Cuba Gooding Jr. speelt de hoofdrol en hij doet dit uitstekend. Hier laat hij weer eens zien waarom hij ooit een Oscar in ontvangst mocht nemen, in plaats van zijn talent te vergooien in infantiele films. De rol van zijn moeder wordt gespeeld door Kimberley Elise. Ook zij zet een goede rol neer, hoewel haar oudere versie niet echt overtuigend te noemen is. Zij is namelijk vrijwel even oud als Gooding, wiens moeder zij moet spelen. Samenvattend kunnen we dus zeggen dat deze film vooral een aanrader is voor mensen die houden van waargebeurde verhalen vol drama en emotie. Mensen die hier niks van moeten hebben, kunnen deze film beter links laten liggen.

Jaar: 2009
Speelduur: 86 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609590067

• Featurette
  • Behind the Scenes

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende, eigenlijk valt er weinig op aan te merken. Toch weet de transfer ook weer niet heel veel indruk te maken. Op alle fronten scoort het beeld prima, maar toch hebben we wel eens beter gezien. De presentatie oogt dan ook vrij vlak, zonder echte uitschieters. De scherpte is in orde en ook het detail is prima voor een uitgave op DVD. De kleuren komen natuurlijk over, maar toch ook wat ingetogen. Echt felle kleuren komen haast niet voor. Het contrast en schaduwdetail zorgen ervoor dat de donkere scènes goed te volgen zijn. Het zwartniveau had iets beter gemogen, soms neigt het zwart wat teveel naar grijs. Artefacten komen voor, maar niet in overheersende mate. Zo zien we soms wat beeldruis en aliasing voorbij komen. Beschadigingen zijn niet aanwezig.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken, de optionele ondertiteling staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD te vinden. Net als het beeld voldoet ook het geluid, maar weet de track ook weer niet veel indruk te maken. Dit is grotendeels toe te schrijven aan het karakter van de film. Deze bestaat voor het grootste deel uit dialoog, dat netjes door de centerspeaker wordt weergegeven. Alles is prima te volgen en de dialogen klinken dan ook mooi helder. De frontspeakers laten de overige geluiden en muziek horen. Het stereogeluid uit deze speakers klinkt ook prima, een echte scheiding van de kanalen is niet aanwezig. Het gebruik van de surrounds is minimaal. Soms zijn hier wat lichte omgevingsgeluiden te horen. Het LFE-kanaal wordt niet tot nauwelijks bij het geheel betrokken. De track klinkt verder helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, zonder achtergrondgeluid. Er zijn twee extra’s op de uitgave te vinden, die beide Nederlandse ondertiteling hebben.

Behind the Scenes of Gifted Hands (16 min.)
Een kijkje achter de schermen dat bestaat uit interviews met de cast en crew en beelden van tijdens de opnames. Ook zien we regelmatig beelden uit de film voorbij komen. Alle betrokkenen vertellen waarom ze de film wilden maken en wat ze vinden van de echte Ben Carson.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Triumph and Inspiration: The Journey of Dr. Ben Carson (7 min.)
Hier krijgen we te horen en te zien hoe Ben Carson is gekomen waar hij nu is. De cast en crew komen weer aan het woord, maar ook de echte Ben Carson.

Gifted Hands vertelt het verhaal van Dr. Ben Carson, één van de meest vooraanstaande hersenchirurgen ter wereld. De film laat zien hoe hij zover is gekomen en welke obstakels hij moest overwinnen. Het verhaal is wat sentimenteel van opzet, soms zelfs iets te sentimenteel. De prent is dan ook enkel aan te raden voor mensen die houden van waargebeurde verhalen met veel drama. Cuba Gooding Jr. speelt de hoofdrol en doet dit op uitstekende wijze. De DVD heeft een beeld- en geluidskwaliteit die voldoende zijn, maar weinig indruk weten te maken. Er zijn twee extra’s aanwezig, die iets vertellen over het maken van de film en de echte Ben Carson.