Looking for Eric

03-04-2010

4.9

Looking for Eric (DVD)

Eric Bishop (Steve Evets) zit de laatste tijd niet lekker in z'n vel. Hij heeft een gebrek aan zelfrespect en heeft nog steeds moeite met de scheiding van zijn eerste vrouw Lily (Stephanie Bishop). Uit een ander huwelijk heeft hij ook nog de zorg over twee stiefzonen, die echter ieder hun eigen gang gaan en zich niets aantrekken van wat Eric wil. Hij is een groot fan van Manchester United, maar door gebrek aan geld kan hij de wedstrijden niet meer bezoeken. Hij is ten einde raad en zou graag hulp willen. Die krijgt hij uit heel onverwachte hoek, namelijk van oud United speler Eric Cantona. Die probeert door middel van gesprekken met Eric diens leven weer een beetje op de rails te krijgen. Als stiefzoon Ryan (Gerard Kearns) meer en meer onder de plak van een plaatselijke crimineel komt te zitten, wordt het voor Eric ook steeds moeilijker om de orde in huis te handhaven.

Een aantal jaren geleden liep voetballer Eric Cantona, oud-speler van onder meer Manchester United en het Franse nationale elftal, met het idee om een film over hemzelf en zijn relatie met de fans te maken. Cantona benaderde de Britse regisseur Ken Loach om deze gedachte vorm te geven. Scenarioschrijver Paul Laverty heeft een aantal dagen opgetrokken en gepraat met Eric Cantona, met als gevolg het verhaal voor Looking for Eric. Cantona speelt eigenlijk zichzelf, maar in een heel bijzondere rol, namelijk een ingebeelde geest voor Eric Bishop, een postbode die aan de rand van een zenuwinzinking staat. Bishop is een groot fan van Cantona en roept diens hulp aan via een levensgrote poster in zijn kamer. Cantona geeft daaraan gehoor en probeert Bishop er weer bovenop te helpen. Het bijzondere aan deze ontmoeting is dat acteur Steve Evets, die Eric Bishop speelt, geheel niet op de hoogte was dat Eric Cantona zelf mee zou spelen in de film. Hun ontmoeting in de film is ook hun eerste ontmoeting in het echte leven. De reactie van Steve Evets/Eric Bishop is dan ook geheel oprecht en eerlijk. Ken Loach heeft vaak de manier van werken dat acteurs niet het gehele scenario te lezen krijgen. Daardoor blijven de acteurs fris en puur en kunnen op deze manier veel natuurlijker reageren op gebeurtenissen. Zo bleef het dus voor Steve Evets onduidelijk of Cantona zelf mee zou spelen in de film.
Zoals gezegd is Ken Loach de regisseur van Looking for Eric. Loach staat al jaren bekend als een van de beste regisseurs van sociaal-realistisch drama. Veel van zijn films hebben sociaal gerelateerde onderwerpen zoals werkloosheid, kindermishandeling of relatieproblemen. Of een combinatie hiervan. Films als Raining Stones, Ladybird Ladybird, Ae Fond Kiss of The Wind That Shakes the Barley genieten veel aanzien. Looking for Eric zal niet direct in dat rijtje terechtkomen. Daarvoor is de film iets te oppervlakkig. Het heeft zeker z'n aangrijpende momenten, maar een aantal scènes lijken er toch een beetje met de haren bijgesleept te zijn. De spaarzame momenten met doelpunten van Eric Cantona zijn weer een lust voor het oog. In deze film wordt nogmaals duidelijk dat Cantona, naast een enfant terrible, een weergaloos voetballer was. Zijn rol in de film is niet al te groot en een briljant acteur is hij zeker niet, maar hij weet zich danig te redden binnen de context van de film. Steve Evets speelt de rol van Eric Bishop erg goed en je hebt regelmatig met hem te doen als zijn stiefkinderen zich weer niks van hem aantrekken. Je gunt het de man om gelukkiger te worden. Het is Ken Loach wel toevertrouwd om daar op een evenwichtige manier vorm aan te geven. Wie zijn werk een beetje kent weet wat hij kan verwachten en je wordt dan ook niet teleurgesteld. Ook al is het niet zijn beste film, er valt nog voldoende te genieten.

Jaar: 2009
Speelduur: 112 min
Uitgever: Twin Pics
EAN: 5414939011689

• Documentaire
  • Interview
  • Promotietrailer

Op de DVD staat een anamorfe transfer in het originele 1.85:1 beeldformaat. De kwaliteit is grofweg onder te verdelen in twee categorieën: binnen- en buitenscènes. Buitenscènes ogen over het algemeen vrij aardig, maar de binnenscènes zien er heel groezelig uit en hebben een gebrek aan contrast. Ook het zwartniveau is daar te laag, waarbij zwart niet meer is dan een donkergrijs. Een ander verschijnsel bij binnenscènes is de beeldruis. De buitenscènes daarentegen zien er stukken beter uit. Vooral het contrast is hier veel beter en ook de hoeveelheid beeldruis is stukken minder. Het zwartniveau is hier ook niet helemaal goed. De kleuren zien er wat flets uit, maar dit lijkt op een bewuste keuze van de makers. Een nogal wisselende beeldkwaliteit dus.

Voor het geluid is er een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack voorhanden in de oorspronkelijke Engelse taal. Daarnaast is er een gedubde Franse versie beschikbaar, welke we hier even buiten beschouwing laten. De DVD heeft een mooi ruimtelijk klinkende geluidstrack. Het is geen spektakelfilm, dus verwacht ook geen geluid van die omvang. Maar het geheel zit goed in elkaar met duidelijk te volgen dialogen, die toch heel naturel en puur klinken. Dialogen komen keurig uit het centerkanaal. De frontkanalen worden ingevuld door geluidseffecten, sfeergeluiden en muziek, waarbij de surroundkanalen gebruikt worden voor muziek en sfeergeluiden. Het LFE-kanaal komt in het geluid niet zo veel aan bod, behalve bij de stadiongeluiden tijdens wedstrijdbeelden van Cantona.

De DVD heeft een geanimeerd menuscherm in 1.78:1 anamorf beeldformaat, met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Om in voetbalsferen te blijven worden de extra's hier "verlengingen" genoemd. Alle verlengingen zijn Nederlands ondertiteld.

United we Stand – Documentaire (28½ min)
De documentaire begint met de beleving van (Engels) voetbal, gezien vanuit de supporter. Zowel de trainers (onder andere Alex Ferguson van Manchester United) als de echte fans komen aan het woord. Ook regisseur Ken Loach is een trouw supporter van zijn voetbalclub en bezoekt regelmatig wedstrijden. Daarna wordt de documentaire een making of over Looking for Eric, waarin de betrokkenen vertellen over het verhaal en het maken van de film.

Het 'Eén-Tweetje' – een Interview met Ken Loach en Eric Cantona (11 min)
Twee afzonderlijke interviews met beide heren waarin ze vertellen hoe ze met elkaar in contact zijn gekomen om deze film te maken. Eric Cantona wordt in het Frans geïnterviewd, Ken Loach in het Engels.

Trailer (1 min)
Een korte trailer van de film in 1.33:1 beeldformaat.

Postbode Eric Bishop zit niet lekker in z'n vel en weet niet hoe hij verder moet met zijn leven. Hulp komt uit een heel onverwachte hoek, namelijk van Eric Cantona, oud-speler van Erics favoriete voetbalclub Manchester United. Looking for Eric is een film van Ken Loach en kenners weten dan dat het hier om sociaal-realistisch drama gaat. Dit is niet Loach z'n sterkste film, maar heeft nog altijd genoeg inhoud om er af en toe stil bij te staan. De DVD heeft een wisselende beeldkwaliteit. Er zit een groot verschil tussen binnen- en buitenscènes. Het geluid is prima in orde en klinkt heel natuurlijk. Deze uitgave heeft een paar leuke extra's, waar vooral het begin van de documentaire het leukst is. De film zelf is voor zowel fans van voetbal als van realistisch drama de moeite waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.