Silent Hill

14-04-2010

5.1

Silent Hill (Blu-ray)

De dochter van Rose (Radha Mitchell) en Christopher (Sean Bean) lijdt al enige tijd aan een ernstige vorm van slaapwandelen. Regelmatig verlaat Sharon (Jodelle Ferland) al slapend het huis waarna ze wordt gevonden door haar ouders aan de rand van een afgrond. Met de grootste moeite krijgen ze haar wakker, terwijl het meisje maar steeds de naam "Silent Hill" blijft roepen. Silent Hill blijkt een stad te zijn en Rose besluit dat ze hier met haar dochter heen moet om erachter te komen wat er aan de hand is. Onder protest van haar man rijdt ze met haar dochter naar Silent Hill, maar onderweg worden ze aangehouden door een politieagente. Rose gaat er vandoor met de agente in haar kielzog. Beiden raken echter betrokken bij een ongeval en wanneer Rose wakker wordt is Sharon verdwenen. Rose gaat alleen het spookachtige stadje in op zoek naar haar dochter. Ze weet echter niet van de dodelijke wezens en vreemde creaturen die hier rondlopen, maar hier zal ze snel genoeg achter komen.

De laatste jaren worden we overspoeld door verfilmingen van allerlei spellen, dit met wisselende resultaten. De spellen van de laatste tijd gaan dan ook steeds meer de filmische kant op en daardoor lenen ze zich prima voor een vertaling naar het witte doek. Populaire games als Tomb Raider en Resident Evil kregen een redelijk geslaagde verfilming maar er waren er ook genoeg die niet zo goed uit de bus kwamen. Zoals Alone in the Dark en House of the Dead, overigens beide van game-naar-film-verkrachter Uwe Boll. Toen er een verfilming werd aangekondigd van de populaire survivalhorror-game Silent Hill, werd er met groot gejuich gereageerd toen bekend werd dat Boll niets met de verfilming te maken zou hebben. Dit levert uiteraard niet meteen een goede film op, maar nog altijd meer kans dan met Boll aan het roer. Nu de film in de bioscopen te zien is geweest en op DVD en Blu-ray Disc te koop is, kunnen we zeggen dat de vertaling van Silent Hill geslaagd genoemd kan worden. Echt een meesterwerk is het niet, maar nog altijd beter dan veel films in dit genre. Ten eerste is het een groot pluspunt dat de sfeer van het spel goed vertaald is naar het grote scherm. Het spel moest het niet hebben van veel actie, maar van een goed neergezet psychologisch sfeertje en die is ook terug te vinden in deze prent. Het stadje ziet er erg goed uit en de vele creaturen lijken zo te zijn weggelopen uit het spel. Echt heel eng wordt het nergens, maar de constante creepy sfeer heeft duidelijk invloed op de kijker. De effecten zien er doorgaans prima uit, al is hier en daar overduidelijk dat het allemaal uit de computer afkomstig is. Naast deze zaken is ook het verhaal redelijk geslaagd, hoewel hier wel wat minpunten aan te vinden zijn. Zo is de reden van het vertrek van moeder en dochter naar een stadje wat vreemd en is het einde wat langdradig. De film duurt ook vrij lang, ruim twee uur, en sommige zaken hadden best weggelaten kunnen worden. De makers hebben ervoor gekozen elementen te gebruiken uit diverse games in de Silent Hill-reeks, iets wat voor de fans van de spellen veel bekende momenten oplevert. Naast het verhaal en de sfeer zijn uiteraard ook de acteurs van groot belang en ook hiermee zit het wel goed. Hoofdrolspeelster Radha Mitchell zet een goede rol neer en weet zich goed staande te houden. Ook de overige rollen worden goed neergezet, alleen Sean Bean loopt een beetje verloren rond. Het eerste script bevatte geen mannelijke personages en op last van de studio werd de rol van Sean Bean erin geschreven. Een personage dat dus niet echt veel invloed heeft op het verhaal en daarom makkelijk weggelaten had kunnen worden. Na de release kon de film rekenen op gemengde kritieken. De één vond het een fantastische film, de ander een aardig tussendoortje dat misschien wat te lang doorgaat. De fans van de games lijken hier in elk geval in het voordeel aangezien zij voornamelijk tot de groep behoren die de film wel zien zitten. Boven alles is Silent Hill een geslaagde verfilming van een populair spel. De film is dan ook – voor fans van het genre, maar ook voor horrorfans in het algemeen – prima geschikt voor een avondje griezelen.

Silent Hill is al lange tijd verkrijgbaar op DVD, lees hier onze recensie. Onlangs heeft E1 Entertainment de film ook op Blu-ray Disc uitgebracht. Deze uitgave wordt hieronder besproken.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 125 min
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045221706

De Blu-ray Disc uitgave van Silent Hill heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Vergelijken we de resulterende HD-transfer met die van de DVD-uitgave, dan valt direct één ding op (naast het verschil in resolutie). En wel de weergave van de kleuren. In vergelijking met de DVD-transfer zijn de kleuren namelijk een stuk grauwer. Het beeld is tevens ietsje donkerder, wat uiteraard ook een invloed heeft op de kleuren. Dit verschil met de DVD stoort echter niet, de minder verzadigde kleuren passen namelijk prima bij de sombere sfeer van de film. Iets wat wel vrij verstorend werkt is dat het zwartniveau en schaduwdetail aan de matige kant zijn. Hier hebben vooral de donkere scènes in de film – en dat zijn er nogal wat – onder te lijden. Op de overige fronten valt er gelukkig minder te klagen. Het HD-beeld heeft namelijk een mooi filmische scherpte en is erg schoon. Ook de afwezigheid van storende artefacting mag genoemd worden. Weliswaar zijn af en toe wat lichte aliasing en posterisatie te zien, maar echt hinderlijk zijn deze niet te noemen. Samengevat is dit geen enorm indrukwekkende transfer, maar een nette voldoende is toch wel op zijn plaats.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op audiogebied heeft de BD-uitgave van Silent Hill een enkele track te bieden. Deze is (uiteraard) in de oorspronkelijke Engelse taal en heeft een DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz). De track slaagt goed in het neerzetten van een dreigende sfeer. Zaken als het alarm dat afgaat wanneer de duisternis zich aandient en het gekreun en gebrul van de diverse monsterachtige wezens komen zeer agressief en met veel richting uit de aanwezige kanalen. Maar ook de meer subtiele effecten weten te overtuigen. De detaillering van muziek en effecten is eveneens uitstekend. Bovendien zorgt het LFE-kanaal voor goede ondersteuning, middels een diepe en krachtige laagweergave. De agressiviteit van het geluidsbeeld heeft wel als nadeel dat de dialogen, die vrij zacht in de mix zijn opgenomen, de neiging hebben om onder te sneeuwen. Maar afgezien daarvan valt er niks te klagen en krijg je als kijker een gepast agressieve/creepy audiotrack voor de kiezen.

De buitenlandse BD-uitgave van Silent Hill (van Sony) bevat geen extra’s, en dat is op deze uitgave van E1 niet anders. De eerdere DVD-uitgave bevatte overigens ook geen extra’s.

De dochter van Rose lijdt aan een ernstige vorm van slaapwandelen. Ze verlaat steeds het huis en roept de naam van een stadje, Silent Hill. Rose besluit naar het stadje af te reizen, dit tegen de zin van haar man. Al snel wordt Rose van haar dochter gescheiden en moet ze alleen de stad in. De stad lijkt verlaten, maar al snel komt Rose erachter dat dit niet het geval is en er allerlei enge wezens rondwaren. Silent Hill is gebaseerd op de gelijknamige survivalhorror game-reeks. Films gebaseerd op spellen verschillen vaak in kwaliteit, maar gelukkig pakt deze verfilming goed uit. De sfeer van de game wordt goed neergezet en het verhaal is lekker creepy. De BD-uitgave heeft een bovengemiddelde beeldkwaliteit en prima geluid. Extra’s zijn niet aanwezig. Daarmee is het geen echte topuitgave, maar de film zelf is – zowel voor fans van de games als liefhebbers van psychologische horror in het algemeen – wel het bekijken waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.