Death Sentence

16-04-2010

5.4

Death Sentence (Blu-ray)

Nick Hume (Kevin Bacon) is een hardwerkende man die samenleeft met zijn vrouw Helen (Kelly Preston) en twee zoons Lucas (Jordan Garrett) en Brendan (Stuart Lafferty). Op een avond zijn Nick en Brendan op weg naar huis, nadat ze een ijshockeywedstrijd hebben bezocht. De twee stoppen bij een tankstation, maar de zaak wordt beroofd door een bende opgeschoten jongeren. De winkelbediende moet het ontgelden en ook Brendan wordt aangevallen door de groep. Brendan is zwaargewond en wordt naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later komt te overlijden. Nick, zijn vrouw en zoon zijn verslagen door verdriet, maar het wordt allemaal nog erger als blijkt dat de dader maar een korte tijd achter de tralies door zal brengen. Nick verandert zijn verklaring, ervoor zorgend dat de moordenaar gelijk weer op straat komt te staan. Nick heeft namelijk zo zijn eigen gedachten bij gerechtigheid en hij is van plan dit toe te passen. Voor hij het weet is hij betrokken bij een oorlog tussen hem en de resterende bendeleden en moet hij flink aan de slag om deze oorlog te winnen.

Death Sentence is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Brian Garfield, ook verantwoordelijk voor het boek waarop de film Death Wish met Charles Bronson gebaseerd is. Zoals we al van de titel kunnen verwachten, is wraak wederom het onderwerp van deze film. Vaak is het verhaal achter dit soort films vrij voorspelbaar en dat is ook hier het geval. Toch weet de prent voldoende te boeien en stijgt het geheel boven middelmatig uit door de vakkundige regie en acteerprestaties. De film is geregisseerd door James Wan, eerder verantwoordelijk voor de regie van de eerste Saw film. Wan bleek bij deze prent al een vakkundig filmmaker en ook hier laat hij dit weer zien. Een echte topper is het niet, hiervoor is het materiaal te voorspelbaar en te cliché. Wan weet de spanning er goed in te houden en ons enkele harde scènes voor te schotelen. De transformatie van de hoofdpersoon verloopt wat snel, maar in film heb je nu eenmaal niet de tijd om hier al te lang over uit te wijden. Grootste minpunt is de manier waarop de bendeleden worden neergezet. Met de acteerprestaties is weinig mis, maar de manier waarop de karakters geschreven zijn is erg standaard. De bende bestaat uit enkele leden, allemaal voorzien van typische bendekleding, haardracht en bijbehorende tatoeages. In het echte leven zouden deze types behoorlijk opvallen en echt realistisch is dit dan ook niet te noemen. De leider van de bende wordt neergezet door Garrett Hedlund, bekend van films als Eragon, Four Brothers en Troy. Hij is redelijk onherkenbaar met zijn kaalgeschoren hoofd en zet een prima rol neer. De echte hoofdrol wordt gespeeld door Kevin Bacon (Hollow Man, Mystic River) die de rol van Nick Hume speelt. Bacon weet met zijn optreden de film nog iets meer boven gemiddeld uit te trekken en zijn rol is intens en realistisch. Verder zien we nog bekende namen als John Goodman en Kelly Preston in ondersteunende rollen. Death Sentence is een vermakelijke film die leuk is om een keer te kijken. Het voorspelbare script en de stereotype karakters zorgen ervoor dat de prent geen echte topper genoemd kan worden. De manier waarop regisseur James Wan de film geschoten heeft is prima en hij weet de spanning goed vast te houden. Een leuke aanrader en een film die zeker een kans verdient.

E1 Entertainment heeft Death Sentence eerder op DVD uitgebracht. Lees hier onze recensie van deze uitgave, hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 101 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045221713

Het High Definition (HD) beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec. De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. Het beeld op deze uitgave is dus niet 1080p. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD transfer van de film, net als bij de standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is dus net als bij de PAL DVD uitgave 101 minuten. De toegepaste versnelling heeft geen gevolgen voor de beeldkwaliteit, maar is wel merkbaar bij het geluid. Zie hiervoor onder Geluidskwaliteit. De toepassing van het interlaced beeld betekent dat de uiteindelijke beeldkwaliteit ook afhankelijk is van de kwaliteit van de de-interlacer in je BD-speler of weergavescherm.

Tijdens het bekijken van de uitgave vallen er twee zaken direct op. De eerste is de hierboven beschreven resolutie van 1080/50i, de tweede dat deze Blu-ray Disc uitgave niet het correcte beeldformaat heeft. Het originele formaat is 2.35:1. Op deze schijf is het beeld 1.78:1, dat op een breedbeeld weergever beeldvullend wordt weergegeven. Het betreft hier een Pan & Scan transfer, waarbij minder beeldinformatie te zien is vergeleken met het originele formaat. Men schuift als het ware met een 1.78:1 venster over het 2.35:1 origineel, zodat in de 1.78:1 weergave aan de linker- en/of rechterkant delen van het originele beeld ontbreken. De eerder verschenen DVD van Death Sentence heeft wel het juiste beeldformaat. De verandering van het beeldformaat en de resolutie van 1080/50i doen vermoeden dat E1 Entertainment een transfer heeft gebruikt die is bedoeld voor uitzending op televisie in HD. Hiervoor worden vaak dit soort transfers gebruikt. Voor een uitgave op Blu-ray Disc voldoen deze aanpassingen niet en het beeld scoort dan ook een onvoldoende. Dit is echter niet de enige reden waarom deze uitgave een onvoldoende scoort op dit gebied. De kwaliteit van de transfer is ook nog eens onder de maat. Het beeld oogt wel scherper en gedetailleerder dan de DVD, maar te weinig voor een uitgave op dit medium. De stijlkeuzen van de regisseur maken het allemaal nog erger, door een hoog contrast en veel grain. De kleuren ogen uitgewassen, dit om een rauwe, realistische sfeer neer te zetten. Schaduwdetail en zwartniveau zijn voldoende. Een zeer tegenvallende transfer die echt filmpuristen beter links kunnen laten liggen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de uitgave is één audiotrack te vinden, te weten een DTS-HD Master Audio 5.1 track (48kHz/16bit) in de originele Engelse taal. Het geluid is gelukkig beter verzorgd dan het beeld, maar echt een topper kan de track ook weer niet genoemd worden. Veel is toe te schrijven aan de manier waarop het geluid gemixt is. De makers betrekken alle kanalen bij het geluidsbeeld, waar subtiliteit soms ver te zoeken is. Het geluid is dan ook te omschrijven als hard en lawaaiig. Dit was ook al een probleem bij de DVD. Qua detail, ruimtelijkheid en dynamiek scoort de track een voldoende. Er is een verbetering hoorbaar ten opzichte van de DVD, vooral op het gebied van detail. Dit had meer kunnen zijn als de makers niet hadden gekozen voor een lawaaiig geluidsbeeld, waarbij onderlinge details soms moeilijk te onderscheiden zijn. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. De surrounds worden veelvuldig bij het geheel betrokken. Soms klinkt het allemaal wat onnatuurlijk, omdat er geluiden te horen zijn die eigenlijk van achteren horen te komen. Het LFE-kanaal laat een diep laag horen dat soms vrij dominant aanwezig is. Zoals bij het onderdeel Beeldkwaliteit al is opgemerkt, is dit een uitgave waarbij WEL een vier procent versnelling is toegepast. Dit heeft invloed op de geluidskwaliteit. De DTS-HD track zou nog voller en dynamischer klinken als de 4% versnelling achterwege was gebleven. Dit is een redelijk klinkende soundtrack, maar bij Blu-ray Disc uitgaven leggen we de beoordelingslat een stukje hoger en trekken daarom één punt van de score af.

Na het opstarten van de schijf volgen er enkele trailers van andere E1 Entertainment BD-uitgaven. Hierna wordt direct met de film begonnen. Er is geen menu aanwezig, zelfs geen pop-up menu dat is op te roepen tijdens het afspelen van de film. De uitgave bevat net als de DVD geen extra’s.

Het leven van Nick Hume wordt op zijn kop gezet als zijn oudste zoon om het leven komt bij een aanval door bendeleden. De dader wordt gepakt, maar krijgt slechts een korte straf. De stoppen slaan door bij Nick en hij besluit het recht in eigen hand te nemen. Hiermee komt hij op voet van oorlog te staan met de overige bendeleden, iets dat meer vraagt van Nick dan hij graag had gezien. Death Sentence is een film met een standaard verhaal dat vrij cliché oogt. Regisseur James Wan heeft echter een film gemaakt die leuk is om een keer te kijken. Het geheel ziet er goed uit en de spanning blijft goed aanwezig. Ook de acteurs doen hun best en daarmee is de film het waard een kans te geven. Deze BD-uitgave van de prent heeft een zeer matige beeldkwaliteit. Het beeld is 1080/50i en het formaat is aangepast naar 1.78:1. Het geluid doet het beter, maar heeft ook te lijden onder de 4% versnelling. Net als op de DVD zijn ook hier geen extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.