Bulletproof Monk

22-04-2010

3.6

Bulletproof Monk (Blu-ray)

Chow Yun-Fat speelt een naamloze monnik die woont in een klooster in Tibet halverwege de jaren ’40. In het klooster wordt een mysterieus stuk perkament bewaard met bijzondere krachten. De bewaker van het perkament zal namelijk nooit ouder of ziek worden. De monnik is zojuist verkozen door zijn meester om de nieuwe bewaker te worden. Dan staat er ineens een groep Nazi’s voor de deur die graag het perkament zouden willen hebben. Hun commandant heeft wel oren naar een lang leven zonder ziekte, zodat hij zijn Nazi ideeën ten uitvoer kan brengen. De monnik weet echter te ontsnappen. Zestig jaar later duikt de monnik ineens op in Amerika. Hij wordt nog steeds achtervolgd door de groep Nazi’s, met de sterk verouderde leider nog steeds aan het roer. Bij toeval ontmoet de monnik de jonge zakkenroller Kar (Seann William Scott) en ze worden vrienden. De monnik ziet namelijk in hem zijn opvolger. Samen gaan ze de strijd aan met de Nazi’s.

Voor een film met een budget van 52 miljoen dollar mogen we zeggen dat Bulletproof Monk redelijk geflopt is, met een opbrengst van 23 miljoen dollar in Amerika. Het is ook niet echt een bijzondere film, maar meer één die we al eens gezien hebben in een andere vorm. Denk dan aan het samenbrengen van twee personen met verschillende culturen en de hieruit ontstaande vriendschap. Deze opzet hebben we al eens eerder gezien en bovendien veel beter. Er zijn talloze films gemaakt die uitgaan van dit gegeven. Dit is dan ook één van de grote struikelblokken van de prent. Het verhaal is te standaard om echt te overtuigen. De prent is geregisseerd door Paul Hunter die hiervoor alleen actief was met het maken van videoclips. Dit was ook gelijk zijn enige film in Hollywood tot nu toe, want hierna ging hij weer vrolijk verder met het maken van clips. Misschien viel de ervaring van het maken van een bioscoopfilm tegen of komt hij gewoon nergens meer aan de bak. Het zegt in ieder geval wel iets over de kwaliteit van Bulletproof Monk. De hoofdrol wordt gespeeld door Chow Yun-Fat. Hij speelt zijn rol redelijk, waarbij het opvalt hoe goed hij de Engelse taal beheerst. Zeker als je bedenkt dat dit pas zijn vierde westerse film is. Toch kan zijn optreden ook weer niet echt overtuigen en staat zijn rol nog niet eens in de schaduw van zijn werk in Hong Kong. Sean William Scott speelt de andere hoofdrol en hem zien we nu eens in een wat serieuzere rol. Dit na zijn vooral komische rollen in bijvoorbeeld American Pie. Toch brengt hij ook hier weer de komische noot in de film. De vechtscènes zijn voor kenners ronduit knullig gedaan. Het is duidelijk te zien dat de acteurs rondspringen terwijl zij vastzitten aan draden. Verder is Chow ook niet de meest begaafde vechtkunstenaar van de Aziatische acteurs. Alles bij elkaar is Bulletproof Monk een film die leuk is om een keer te kijken, maar meer ook echt niet. De prent blijft ook niet echt hangen en zal vooral de wat jongere kijker aanspreken.

E1 Entertainment heeft Bulletproof Monk eerder op DVD uitgebracht. Lees hier onze recensie van deze uitgave, hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 2003
Speelduur: 103 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045220884

De Blu-ray Disc uitgave van Bulletproof Monk heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De kwaliteit van de transfer van deze uitgave is erg wisselend te noemen. De scènes die zich overdag afspelen zien er goed uit, met een scherpte en detail dat voldoende is voor dit medium. Echt heel goed is het ook weer niet te noemen, maar toch nog altijd voldoende. Dit is anders bij de momenten die donker van karakter zijn. Dit zijn er nogal wat, de film heeft namelijk een donkere sfeer. Het schaduwdetail is onvoldoende, veel zaken en details vallen in de achtergrond weg. Ook is hier de scherpte vaak minder en heeft het beeld een versmeerd uiterlijk. Op dit gebied schiet de uitgave tekort en is de verbetering ten opzichte van de DVD niet aanwezig. Dit is goed zichtbaar in het eerste screenshot van beide recensies. De kleuren ogen natuurlijk, maar hadden wel iets feller gemogen. Ook het zwartniveau is niet altijd even goed te noemen, ook hier geldt dat de kwaliteit wisselend van niveau is. Het beeld bevat vrij veel filmgrain, maar niet genoeg om af te leiden. Verder zien we nog regelmatig wat edge enhancement en aliasing opduiken. Dit zijn zaken die we uiteraard liever niet zien. Een erg wisselende transfer dus, die over de gehele linie dan ook onvoldoende te noemen is.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid wordt verzorgd door een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De track weet vooral te overtuigen tijdens de actiescènes, die gelukkig ruimschoots aanwezig zijn. Hier worden alle kanalen goed benut, de surrounds geven effecten en omgevingsgeluiden in split-surround weer. Het LFE-kanaal ondersteunt het geheel met een diepgaand laag, dat de actiescènes wat meer impact geeft. De dialogen komen netjes uit het midden, de frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Hier is voldoende detail te horen. Dit geldt eigenlijk voor de gehele track. Er zijn geen beschadigingen of ruis te horen. De track klinkt verder mooi helder. Een prima geluid dat een verbetering is ten opzichte van de DVD. Vooral op het gebied van dynamiek en detail is er flinke vooruitgang te horen.

Na het opstarten van de schijf volgen er enkele trailers van andere E1 Entertainment BD-uitgaven. Hierna wordt direct met de film begonnen. Er is geen menu aanwezig, zelfs geen pop-up menu dat is op te roepen tijdens het afspelen van de film. De uitgave bevat net als de DVD geen extra’s.

Bulletproof Monk vertelt het verhaal van een monnik, die belast wordt met de taak om een stuk perkament te bewaken. Dit stuk papier heeft bijzondere krachten en de bewaker ervan zal nooit ouder of ziek worden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het perkament begeerd door een Duitse soldaat die wel oren heeft naar een lang leven. De monnik weet echter te ontsnappen, maar 60 jaar later heeft hij nog steeds de soldaat achter zich aan. De film is leuk om een keer te zien, maar meer ook niet. Het verhaal is vrij standaard en weinig verrassend. De actiescènes zijn redelijk gemaakt, maar soms wel erg knullig. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een prima geluidskwaliteit, maar op het gebied van het beeld was er meer mogelijk geweest. De uitgave bevat geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.