TinkerBell - De Verloren Schat

Henrieke van Assen
13-05-2010

4

TinkerBell - De Verloren Schat (Blu-ray)

Het is herfst in Pixie Hollow, de elfjes zijn druk in de weer om de boel aan de kant te maken voor de komst van een zeldzame volle maan. De maanstralen van deze maan laden de maansteen op, deze bijzondere steen werkt als een soort kunstmest om de elfenstofboom veel elfenstof te laten produceren. Tinkerbell/Tinkelbel (Mea Whitman/Angela Schijf) krijgt van elfenkoningin Clarion (Anjelica Huston/Anne Mie Gills) de maansteen om een speciale staf te maken waarin de maansteen wordt gelegd. Voor het maken van deze bijzondere staf krijgt Tinkerbell ongevraagde hulp van haar beste vriend Terrence/Timo (Jesse McCartney/Jonas van Geel). Deze goedbedoelde hulp van Terrence werkt Tinkerbell op de zenuwen en in al haar klunzigheid laat ze de maansteen in tig stukken vallen. Tinkerbell zet hiermee niet alleen de vriendschap met Terrence op spel, maar ook het voortbestaan van Pixie Hollow hangt aan een zijden draadje. Tinkerbell laat alles en iedereen achter om haar fouten te herstellen.

Tinkerbell - De Verloren Schat is de tweede film in de serie van vier films rondom het elfje. Elk van de films is gewijd aan één van de seizoenen. In het eerste deel Tinkerbell staat de lente centraal. In het tweede deel speelt het verhaal zich af in de herfst. In de volgende film Tinkerbell and the Great Fairy Rescue staat de zomer centraal. Elfje Tinkerbell betrad in 1953 het filmdoek in de Walt Disney film Peter Pan. Ondanks haar kleine rol, groeit Tinkerbell na 1953 uit tot de onofficiële mascotte van de Walt Disney Company. Na heel wat jaren trouwe dienst met cameo-optredens in diverse Disney films kreeg Tinkerbell in 2008 haar eigen filmserie.
Nadat Tinkerbell de maansteen heeft laten vallen verlaat ze Pixie Hollow om op zoek te gaan naar een scheepswrak waarin een magische spiegel zou liggen. Tinkerbell wil de magische spiegel vragen om een nieuwe maansteen tevoorschijn te toveren. Tijdens haar zoektocht wordt zij bijgestaan door het grappige vuurvliegje Blaze (Eliza Pollack Zebert). De Tinkerbell films zijn direct-op-video uitgaven. Disney heeft in het verleden via de direct-op-video film methode heel wat succesnummers weten uit te melken. Voorbeelden hiervan zijn Belle en het Beest - Een Betoverend Kerstfeest en The Little Mermaid: Ariel, Hoe het begon/Ariel’s Beginning. In 2006 neemt Pixar’s John Lasseter het roer over bij Disney en hij besluit om de kwaliteit van de direct-op-video films te verbeteren. De inspanningen van Lasseter zijn in dit tweede deel echt te merken. De beeld- en geluidskwaliteit zijn uitstekend. Deze film komt qua beeld en geluid in de buurt van de producties die uit de Pixar studio komen. Jammer genoeg gaat dat niet op voor het verhaal. Echt spannend wil het maar niet worden, zodra de kijker naar het puntje van de stoel schuift, is het moment vol spanning weer voorbij. Het script zit zeer simpel in elkaar, is voorspelbaar en mist de diepgang van de Pixar meesterwerken. Het meest storende aan de film Tinkerbell - De Verloren Schat is de onsubtiele wijze waarin het belang van vriendschap bij de kijkers wordt ingehamerd. De jeugdige kijkers onder ons zullen zich hier niet echt aan storen. Voor de oudere kijkers zijn er er enkele leuke vondsten in de film te zien. Als Tinkerbell het scheepswrak binnengaat, wordt er een knipoog gemaakt naar Tinkerbell’s eerste filmoptreden, zij heeft namelijk een groen Peter Pan pak aangetrokken.

Genre: Animatie
Jaar: 2009
Speelduur: 81 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418233037

• Magische Gids naar de Elfenvallei
  • De Elfenvallei komt naar Walt Disney World
  • Scènes die je niet zag
  • Muziekvideo -‘The Gift of a Friend’ van Demi Lovato

De Blu-ray Disc uitgave van Tinkerbell - De Verloren Schat heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Op de slipcase wordt foutief gemeld dat het gaat om 1.85:1 beeldformaat gaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disk.

Zoals van een recente animatiefilm verwacht mag worden is de beeldkwaliteit van de Blu-ray Disc uitstekend. Doordat de bron volledig digitaal is, wordt de film in de hoogst mogelijke kwaliteit overgezet naar BD en DVD. Daardoor is er geen sprake van beschadigingen, vuil en ruis op het beeld. Tinkerbell - De Verloren Schat oogt superscherp, de kleuren zijn lekker verzadigd en is voorzien van een uitstekend zwartniveau. De herfstkleuren zien er uitstekend uit, de Pixie-dust wordt sprankelend en magisch in beeld gebracht. In de scènes in het scheepswrak wordt gebruik gemaakt van een veel donkere en sombere kleuren. Ook hier is te zien dat het om een Blu-ray Disc met uitstekende beeldkwaliteit gaat. Het schaduwdetail is bijzonder goed. De film is verdeeld in twaalf hoofdstukken. De ondertiteling staat op de juiste hoogte en wordt duidelijk leesbaar in beeld gebracht.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je wel screenshots zien in Full HD resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de Blu-ray Disc zijn drie geluidssporen te vinden: een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 track (24 bit/48 kHz), een Nederlandstalige DTS 5.1 track (1536 kb/s) en een Franstalige DTS 5.1 track (1536 kb/s). Op de slipcase staat opnieuw fout dat de Nederlandse en Franse geluidstrack in Dolby Digital 5.1 formaat op de BD staan. Tijdens het bekijken van de film is vooral geluisterd naar het originele Engelse DTS-HD Master geluid en het Nederlandstalige DTS 5.1 geluidsspoor. Het originele geluidsspoor is uitstekend verzorgd. De originele track laat een lossless geluid horen van referentiekwaliteit. Het geluid klinkt dynamisch, ruimtelijk en zit vol details. De stemmen worden voornamelijk via de center- en frontspeakers weergegeven. De surroundspeakers worden vooral gebruikt voor de ruimtelijke effecten en het creëren van een ruimtelijk beeld waarin alles klopt. De subwoofer voorziet het geheel van een lekker stevig laag, zonder opdringerig te worden. Ook het Nederlandse geluid is goed verzorgd. De Nederlandse track is voorzien van een goede ruimtelijkheid, detaillering en dynamiek. Het verschil tussen het DTS-HD Master Audio 5.1 en DTS 5.1. geluidsspoor is te beluisteren tijdens de openingssong. De verstaanbaarheid van de achtergrondstemmen die via de surroundspeakers te horen zijn, is duidelijk minder in de Nederlandse track dan in de Engelse track.

Het menu verschijnt automatisch zodra de disc wordt gestart. Er zijn verschillende extra’s te vinden op deze BD. Deze extra’s zijn allemaal voorzien van 1080p HD beeld, Nederlandse ondertiteling en Engelstalig Dolby Digital 5.1 geluid.

Magische Gids Naar De Elfenvallei (4 min.)
Tinkerbell en Terrence nemen de kijker mee voor een rondleiding van Pixie Hollow. Deze extra is niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

De Elfenvallei Komt Naar Walt Disney World (8 min.)
Deze extra laat zien wat voor tijd en aandacht is gestoken in de aanleg van de Pixie Hollow tuin voor het Epcot International Flower & Garden Festival in de Amerikaanse staat Florida.

Scènes Die Je Niet Zag (4 min.)
Speciaal geanimeerde bloopers. Er zitten enkele hilarische scènes bij.

Muziekvideo ‘The Gift Of A Friend’ (3 min.)
Disney heeft een video toegevoegd van haar protegé Demi Lovato.

Deleted Scenes (16 min.)
Regisseur Klay Hall en producer Sean Lurie geven uitleg bij 7 deleted scenes die de film niet hebben gehaald. Deze extra is niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Er zijn diverse trailers van Disney films te zien.

In Tinkerbell - De Verloren Schat komt elfje Tinkerbell erachter wat de werkelijke waarde van vriendschap is.
De Blu-ray Disc is voorzien van een uitstekend HD-beeld vol prachtig en praal. Daarnaast is de film voorzien van onder andere een Engelse (DTS-HD MA 5.1) en Nederlandse (DTS 5.1) geluidstrack. Beide tracks klinken uitstekend en laten een verzorgd geluidsbeeld horen waarin alles klopt. De extra’s voegen niet veel toe aan de film, wel is het onderdeel 'Nog nooit vertoonde scènes' de moeite van het bekijken waard. Deze film mag geroemd worden vanwege de geboden beeld- en geluidskwaliteit. Zeker voor een direct-to-video film is dat een grote prestatie. Jammer genoeg is het matige verhaal de achilleshiel van deze Blu-ray Disc. De komst van Pixar’s John Lasseter naar Disney heeft zeker voor een verbetering in geluids- en beeldkwaliteit gezorgd. Het is te hopen dat in de volgende twee delen het geluid en beeld op dit niveau blijven en dat er een aantrekkelijker verhaal wordt bedacht rondom Tinkerbell.