Hindsight

Henrieke van Assen
01-06-2010

3

Hindsight (DVD)

Mislukkelingen Dina (Miranda Bailey) en Ronnie (Waylon Payne) worden onverwachts geconfronteerd met een zwangerschap. Voor een paar dat leeft in hun auto en zichzelf door kleine criminaliteit in leven houdt is het behoorlijk schrikken. De optie abortus kost geld dat ze niet hebben. Ronnie probeert er een slaatje uit te slaan en via internet nemen ze contact op met verschillende kinderloze echtparen die veel geld bieden voor het ongeboren kind. Sommige paren zijn zo wanhopig dat zij bereid zijn om flinke bedragen vooruit te betalen. Het plan van Ronnie en Dina is om het geld aan te pakken en dan met de noorderzon te vertrekken. De hoogste bieders blijken Maria en Paul te zijn. Net als Dina en Ronnie hebben ook zij een verborgen agenda.

De uitgangspunten van de film zien er goed uit. Twee paren, veel geld en een alles overheersende babywens. Een goede scriptschrijver had er een maatschappijkritisch drama van kunnen maken waarin de rol van geld in onze samenleving aan de kaak wordt gesteld. Helaas raakte de scriptschrijfster Brooke Purdy de weg kwijt en besloot verschillende richtingen tegelijk in te slaan. Dat vraagt natuurlijk om problemen.
Onsuccesvol wordt er een combinatie gemaakt van roadmovie, psychologische thriller en een maatschappijkritisch drama. Door de keuze voor een hippe roadmovie wordt het verhaal aan een onschuldige passant verteld. De onschuldige passant staat voor de kijker van de film. Helaas wordt in de eerste scène de afloop van de film al uit de doeken gedaan. De poging om de film voor een psychologische thriller te laten doorgaan is een ongelukkige keuze. In een psychologische thriller wordt langzaam de spanning opgevoerd. Doordat deze film verschillende doelen wil dienen, is er geen tijd om de spanning op subtiele wijze op te bouwen. Daarbij wordt ook een verkeerde keuze gemaakt om een saai spelletje 'Picture It' te gebruiken om de spanning op te bouwen. Daarna is het van dik hout zaagt men planken en wordt gegrepen naar marteling met huishoudelijke apparatuur om de kijker aan de buis te kluisteren. Het is jammer dat de maatschappijkritische kant van deze film niet duidelijk in beeld gebracht wordt. Wat is de rol van geld als het gaat om een maatschappij waarin alles gekocht kan worden, ook kinderen. Het meest originele gegeven in deze film.
Daarnaast zijn de acteerprestaties van de acteurs niet om over naar huis te schrijven. De hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk onaangename personen waarvoor de kijker geen enkele greintje van sympathie op kan brengen. Het meest sympathieke is de man die een lifter oppikt. Hij verdient een lintje omdat hij zijn passagier niet uit de auto zet vanwege haar manier waarop ze zichzelf goedpraat. De acteurs zetten geen driedimensionale personen neer, maar karikaturen. In combinatie met het script waarin verschillende kanten tegelijkertijd wordt opgerend is het resultaat een film waar de kijker met een grote boog om heen moet lopen. Heel jammer want er had wel een beter resultaat aan de kijker kunnen worden gepresenteerd.

Hindsight is door BBI zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de DVD-uitgave. De bespreking van de BD kun je hier vinden.

Genre: Thriller
Speelduur: 90 min
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185534863

De DVD uitgave van Hindsight heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit varieert net als de Blu-ray Disc uitgave van uitstekend naar ondermaats en terug naar uitstekend. Wat opvalt is dat het beeld op de voorgrond er over het algemeen goed van scherpte is. Het achtergrondbeeld is duidelijk overbelicht en daardoor zijn er weinig details te zien. Dit kan ook een artistieke keuze zijn geweest van de regisseur. Net als in de BD-versie van de film variëren de lichaamstinten van uitstekend tot te rood. Ook het contrast, de detailweergave en de zwartweergave zijn in deze DVD-versie niet stabiel door de film heen. Daarnaast zijn verschillende keren beschadigingen te zien in het beeld. Omdat deze fouten ook in de BD-versie versie van de film werden geconstateerd is het waarschijnlijk dat het hier niet gaat om transferfouten, maar fouten in het bronbestand. De film is verdeeld in 10 hoofdstukken. Opvallend is dat op de Blu-ray disc de film is verdeeld in 20 hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling wordt op de juiste plek in het beeld geplaatst. De lettergrootte is uitstekend maar de letters zien er rafelig uit.

Op de DVD zijn drie geluidssporen te vinden: een Engelse DTS 5.1 track (754 kbit/s), een Engelse Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s). Bij het bekijken van de film is met name naar de DTS 5.1 track geluisterd.
De nadruk in de soundtrack ligt op de center- en frontspeakers. De dialogen worden goed in het midden van het beeld geplaatst. De stemmen zijn duidelijk te verstaan. De surroundspeakers laten vooral de sfeergeluiden en zo nu en dan wat geluidseffecten horen. De subwoofer voorziet het geheel van het nodige laag. In de actiescènes mag er echter wel wat minder bas klinken. De Dolby Digital 5.1 track klinkt minder gedetailleerd dan de DTS track. Dat is vooral te merken aan het gemis aan basweergave in de Dolby Digital 5.1 soundtrack. Er is ook nog even naar de Dolby Digital 2.0 track geluisterd. Opvallend is dat de levendigheid uit de dialogen wordt geslagen. De stemmen klinken doods en blikkerig. De DTS soundtrack is de beste van de drie bijgevoegde geluidssporen. De overige soundtracks zijn duidelijk minder van kwaliteit.

Zodra de DVD Disc in de speler is geladen kan uit de drie verschillende soundtracks worden gekozen. Het menu geeft de mogelijkheid om een hoofdstuk uit te kiezen en om van geluidstrack te veranderen. Op deze DVD zijn geen extra’s te vinden.

De uitgangspunten van de film Hindsight zijn veelbelovend. Twee paren, veel geld en een alles overheersende babywens. Het zou een juweel van een maatschappijkritisch drama over de rol van geld in het najagen van een kinderwens kunnen opleveren. Wat jammer dat het uiteindelijke resultaat door een belabberd script en slechte acteerprestaties zo beroerd is geworden. De beeldkwaliteit van de film varieert van uitstekend naar belabberd. De stabiliteit in de beeldkwaliteit is ver te zoeken. Omdat deze constateringen ook in de BD-versie werden gedaan is het waarschijnlijk dat de bron van beide transfers de nodige fouten bevat. De Engelse DTS 5.1 track klinkt verzorgd, wel jammer dat de subwoofer zo nu en dan wat overheersend wordt. De Dolby Digital 5.1 en 2.0 tracks klinken beduidend minder gedetailleerd. Op deze kale uitgave zijn verder geen extra’s te vinden. Kortom: de filmliefhebber kan deze film beter links laten liggen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.