Ballistica

25-06-2010

1.5

Ballistica (Blu-ray)

Damian (Paul Logan) is binnen de CIA opgeleid in 'Ballistica', een dodelijke vorm van handgevechten in combinatie met ballistiek en vuurwapens. Een dodelijke organisatie bekend als de 'Hand of Truth' heeft een experimentele bom ontwikkeld die het leven van miljoenen mensen bedreigt. Samen met zijn operationele commandant, Riley (Martin Kove), moet Damian beginnen aan een internationale klopjacht op de Micro-Pulse Bomb en de man die deze bom in handen heeft; zijn aartsvijand Dragomir (Andrew Divoff). Het probleem is dat iedereen die in staat is de bom te ontmantelen reeds gedood is, met uitzondering van dr. Alexa Tanner (CB Spencer). Damian moet Alexa beschermen en leert haar ook de techniek van Ballistica. Samen gaan ze op zoek naar de bom, maar het terroristische netwerk is groter dan men denkt en ook van binnen de organisatie krijgen Damian en Riley niet alle medewerking die ze verwachten. Is de Ballistica-techniek dan het laatste redmiddel?

Scenarioschrijver Sean Rourke schrijft vol trots op zijn blog dat het scenario van Ballistica zijn tweede is dat hij aan de man heeft weten te brengen. Of hij daar werkelijk trots op moet zijn is echter nog de vraag, want het script rammelt aan alle kanten. Het hangt van alle clichés die je kunt bedenken aan elkaar. Ballistica is simpelweg een hele slechte film. Maar het zou gemakkelijk zijn om alle schuld aan Rourke toe te schrijven. Het is één van de elementen die zorgt dat de film niet goed is, maar hetzelfde kan gezegd worden over het acteren, de regie, het camerawerk en de muziek. Het ziet er allemaal zo amateuristisch uit dat je je afvraagt wat de bedoeling was van deze film. Toch kost deze prent nog zo'n slordige 2 miljoen dollar. Daar had heel wat mooiers mee gemaakt kunnen worden, als je het mij vraagt. Het meest treurige zijn nog de scènes waaraan de film z'n naam ontleent; de Ballistica schietmethode. Het is een soort Kung-fu met pistolen, maar dan in zo'n traag tempo dat deze scènes totaal ongeloofwaardig zijn. Ze proberen de 'gun-kata' uit de film Equilibrium te imiteren, maar ze falen jammerlijk. Op de hoes staat geschreven: "Een keiharde actiefilm in de stijl van Die Hard, Commando en 12 Rounds". Ze pretenderen veel, maar kunnen het absoluut niet waarmaken. Wat nou aktie? Als er iets ontbreekt in de film dan is het juist de aktie, iets wat broodnodig is om dit soort films nog enigszins aan de man te kunnen brengen. De cast bestaat voornamelijk uit acteurs die nooit de top hebben bereikt, maar wel eens in een blockbuster mee hebben mogen spelen, zoals Martin Kove en Robert Davi. De held van de film is echter Paul Logan, een spierbundel die alleen maar in dit soort pulpfilms speelt die meestal rechtstreeks op video of DVD verschijnen. Er is niets in deze film wat maar enigszins als positief bestempeld kan worden, helaas. Ballistica is typisch zo'n film die zich in de onderste regionen van het B-film segment bevindt. Wie echt niets anders meer kan verzinnen zou zich een keer aan deze film kunnen wagen, maar ieder ander moet deze film helemaal links laten liggen.

BBI-Films heeft Ballistica uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de BD.

Jaar: 16
Speelduur: 91 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185535785

Het beeld van deze Blu-ray Disc is in het originele 1.78:1 beeldformaat. Voor de transfer is een 25GB enkellaags disc gebruikt, waarvan 22 GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 videocodering.

Ballistica wordt op een behoorlijk goede manier overgezet naar Blu-ray Disc. Het probleem is alleen dat het er filmisch niet zo geweldig uitziet, maar dat kun je de transfer niet aanrekenen. De film zelf ziet er heel video-achtig en plat uit. De belichting is niet mooi en daardoor zien sommige nachtscènes er erg groezelig uit. Daar is ook de aanwezige beeldruis het meest zichtbaar. De scherpte is over het algemeen uitstekend, behalve bij de nachtscènes met beeldruis. Opvallend is dat er in de achtergrond regelmatig kleine compressiefoutjes te zien zijn. Het contrast en schaduwdetail zijn bij deze film redelijk in orde, maar het beeld heeft niet de dieptewerking die we van een Blu-ray Disc inmiddels gewend zijn. Maar dat heeft dus meer met de opnames dan met de transfer zelf te maken. Het is dus geen mooi beeld, maar het is wel goed overgezet naar HD-formaat.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Voor het geluid zijn er een DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) en een Dolby Digital 5.1 (640 kb/s) track beschikbaar. Het verschil tussen beide is niet zo heel erg groot. Het DTS-HD MA geluid heeft iets meer detail, maar heel bijzonder is het niet wat ons ter ore komt. Voor het geluid geldt wat ook voor het beeld geldt, het is op zich goed overgezet naar Blu-ray Disc, maar de bron is niet zo spectaculair. De geluiden van de actiescènes zijn behoorlijk clichématig. Vooral de schoten van de mitrailleurs klinken erg nep. De dialogen komen voor het grootste gedeelte van de setopnames, maar klinken niet echt helder en crispy. Ze zijn iets te ruimtelijk opgenomen, waardoor het vrij afstandelijk klinkt. Alleen de nagesynchroniseerde scènes hebben heldere dialogen. Ze komen, net als een groot deel van het geluid, uitsluitend uit het centerkanaal. In de front- en surroundkanalen horen we alleen maar omgevingsgeluiden en muziek. Het LFE-kanaal wordt slechts spaarzaam aangesproken en het laag gaat zelden echt de diepte in. De muziek is over het algemeen zeer clichématig en geeft nauwelijks extra sfeer aan de film. Integendeel, bij de beginscène wordt de spanning juist teniet gedaan door de verkeerde muziekkeuze.

De film start direct na het invoeren van het schijfje. Er is geen menuscherm en er zijn ook geen extra's voorhanden. Via een pop-up menu zijn de instellingen voor het geluid te selecteren.

CIA-agent Damian moet een gevaarlijke bom zien te vinden en onschadelijk maken. Hij krijgt hiervoor hulp van bomexpert dr. Alexa Tanner. Damian beheerst als geen ander de Ballistica schiettechniek. Ballistica is een bedroevend slechte film, waarbij aan alle facetten wel iets mankeert. Het script, acteren, camerawerk of de regie, het rammelt aan alle kanten. Het is een typische B-film, waarbij tot overmaat van ramp ook nog eens de broodnodige aktie ontbreekt. Het beeld en geluid zijn redelijk overgezet naar Blu-ray Disc, maar dat levert nog geen prettige kijkervaring op. Extra's zijn niet aanwezig op deze uitgave. Je merkt het al, er is alle reden om deze release aan je voorbij te laten gaan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.