Did You Hear About the Morgans?

22-06-2010

2.9

Did You Hear About the Morgans? (Blu-ray)

Paul (Hugh Grant) en Meryl Morgan (Sarah Jessica Parker) zijn succesvolle New Yorkers. Ze zijn ook gescheiden. Formeel nog niet, maar Meryl heeft sterke twijfels over de relatie nadat Paul tijdens een zakenreis een buitenechtelijk uitstapje heeft gemaakt. Ze hebben net een avond samen gegeten om de zaken proberen uit te praten, maar dan gebeurt er iets geheel onverwachts. Ze zijn getuige van een moord en nu zit de moordenaar ook achter hen aan. Volgens de politie is getuigenbescherming de enige optie om ze in veiligheid te stellen totdat de dader is gepakt. Ze zullen echter samen moeten leven tot er voor beiden een afzonderlijk onderkomen is gevonden. Ze komen terecht in het kleine gehucht Ray in de staat Wyoming. Ze worden daar ondergebracht bij Sheriff Clay Weeler (Sam Elliot) en zijn vrouw Emma (Mary Steenburgen). De Morgans zijn geboren stadsmensen en de nieuwe omgeving vereist nogal wat gewenning. Ondertussen worstelen ze verder met hun relatie. Weten ze in veiligheid te blijven of zal de dader hen zelfs hier weten te traceren? En is deze nieuwe situatie funest voor hun relatie of wordt deze juist nieuw leven ingeblazen?

Elk jaar verschijnt er een aanzienlijk aantal romantische komedies. Het is bij uitstek een genre waarin veel filmmakers worstelen met het presenteren van een enigszins origineel resultaat. Helaas zijn schrijver/regisseur Marc Lawrence en zijn kornuiten hier ditmaal niet in geslaagd. Een van de problemen ligt bij de casting. Hoewel Hugh Grant en Sarah Jessica Parker hun strepen wel verdiend hebben binnen het genre, komt dat hier totaal niet uit de verf. Er is totaal geen chemie tussen het koppel en het lijkt zelfs alsof beide acteurs niet echt betrokken zijn bij hetgeen ze aan het doen zijn. Jammer genoeg houden de problemen hier niet op. Het script is werkelijk totaal, maar dan ook totaal voorspelbaar van de eerste tot de laatste minuut. Ook dit hoeft nog niet zo rampzalig te zijn, ware het niet dat de humor, die ons er dan doorheen moet slepen, van een bedenkelijk niveau is. De plattelandsbewoners worden stereotiep neergezet als onnozel, wereldvreemd en dol op wapens. De Morgans daarentegen halen hun neus op voor deze levensstijl en laten geen mogelijkheid onbenut voor het maken van vervelende grappen. Ja, zelfs 'het is hier zo stil dat ik niet kan slapen' komt voorbij. Het camerawerk en de muziek zijn al even generiek als de inhoud en doen je hopen op een spoedig einde aan deze film. Toch is er nog enig respijt. Sam Elliot en Mary Steenburgen zetten namelijk een aandoenlijk en geloofwaardig koppel neer en zijn daarmee, in hun niet al te grote bijrollen, interessanter dan de hoofdrolspelers. De verwachtingen bij een romantische komedie hoeven niet altijd even hoog te liggen. Als kijker verwacht je geen geheel nieuw concept. Wel hoop je op leuke humor, gecombineerd met drama, romantiek en bovenal chemie. Dat het dan weer 'eind goed, al goed' is, doet er niet zoveel toe. Helaas voldoet Did You Hear About the Morgans aan geen enkele van bovenstaande kenmerken en is het vooral een oninteressante en pijnlijk ongrappige film geworden. Alleen voor de echte fans.

Sony heeft Did You Hear About the Morgans op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Lees hier onze recensie van de DVD, hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Komedie, Romantiek
Jaar: 2009
Speelduur: 103 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609662740

• Outtakes
  • BD-Live
  • Movie IQ
  • Location, location, location!
  • Park Avenue Meet the Prairie
  • A Bear of a Scene
  • International Special

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De transfer van deze uitgave is te omschrijven als één die varieert van prima tot matig. Zo fluctueert de scherpte behoorlijk en wisselen haarscherpe momenten zich af met momenten die soft overkomen. Vooral de wijdere shots die buiten opgenomen zijn lijden hier aan. Hier valt ook de diepte in het beeld tegen, evenals het detail. Dit is jammer want er zitten enkele fraaie vergezichten in de prent. De close-ups en shots die dichterbij geschoten zijn, komen beter uit de verf. Zo vallen bijvoorbeeld de details in de kleding van de dorpbewoners goed op. Ook de kleuren zien er hier fraai uit, vooral ook in de kleding en sets. Huidtinten neigen soms naar oververzadigd en de gezichten van de acteurs komen hier en daar iets te oranje over. Het zwartniveau is tijdens de donkere scènes ook erg wisselvallig. De ene keer zit je te kijken naar een mooi diep zwart, de andere keer naar een naar grijs neigend geheel. Schaduwdetail en contrast zijn ruim voldoende, waardoor de donkere scènes goed te volgen zijn. Artefacten zijn niet aanwezig.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De originele Engelstalige soundtrack staat in DTS-HD Master Audio 5.1 formaat (24bit/48khz) op de schijf. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, waar een mooi, open geluidsbeeld is te horen. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen. Hier is prima scheiding van de kanalen hoorbaar, meer dan je zou verwachten van een film zoals deze. De geluiden bewegen zich natuurlijk over de twee kanalen, waarbij je vooral moet denken aan straatgeluiden. De surrounds worden ook regelmatig bij het geheel betrokken en ook hier geldt dat dit meer is dan je zou verwachten bij een romantische komedie. Het geluid bestaat hier uit omgevingsgeluiden en kleine effecten, zoals enkele scènes waarin geschoten wordt. Het LFE-kanaal heeft niet veel te doen, maar dit was ook niet te verwachten gezien de aard van de film. De track klinkt mooi helder en bevat geen ruis of beschadigingen. Het niveau van detail is uitstekend te noemen. Alles bij elkaar een prima geluid, dat zeker weet te verrassen. Het geheel klinkt dan misschien niet erg ruimtelijk en dynamisch, maar wel natuurlijk en goed gebalanceerd.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid, de ondertiteling en de extra’s. Ook is een pop-up menu aanwezig dat over het actieve beeld weergegeven wordt, zonder de film te onderbreken. Alle aanwezige extra’s hebben 1080p beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. Alle extra’s bevatten Nederlandse ondertiteling.

MovieIQ
De film is te bekijken met de zogenaamde MovieIQ optie. Hierbij krijg je tijdens het kijken naar de film informatie via het internet over de cast, productie en andere facetten van de film. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Regisseur Marc Lawrence en hoofdrolspelers Hugh Grant en Sarah Jessica Parker zijn allemaal van de partij in dit commentaar. Inhoudelijk even luchtig als de film zelf, met af en toe wat echte inzichten. De zelfspot zo nu en dan tijdens de abominabel slechte scènes is bewonderenswaardig.

Location, location, location! (18 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier over de locaties en dan voornamelijk het verschil tussen de scènes die in New York gefilmd zijn en die in New-Mexico. Maar ook de casting komt hier even kort aan bod.

Cowboys and Cosmopolitans (8 min.)
Een vervelende extra aangezien er hier letterlijk niets anders gebeurt dan complimenten over en weer tussen Hugh Grant, Sarah Jessica Parker, Sam Elliot en Mary Steenburgen.

Park Avenue Meet the Prairie (5 min.)
In deze korte featurette komt de kleding aan bod en ook weer het verschil tussen de kleding in de stad en op het platteland in Wyoming.

A Bear of a Scene (5 min.)
Een kijkje achter de schermen bij het filmen van de scène met een echte beer.

Deleted Scenes (4 min.)
Een tweetal verwijderde scènes, waarvan duidelijk is waarom ze verwijderd zijn.

Outtakes (6 min.)
Een aantal minuten joligheid op de set. Leuk voor de liefhebbers daarvan. Misschien zelfs wel leuker dan de film zelf...

International Special (14 min.)
Een standaard making of met veel fragmenten die duidelijk is gemaakt om uit te zenden op TV voor promotiedoeleinden. Dit voegt weinig toe aan de eerdere extra's. Sterker nog, af en toe worden interviewfragmenten hier gewoon weer herhaald.

Drie trailers van recente producties van Sony Pictures.

BD-Live
Na het activeren van deze extra wordt je naar de pagina van Sony gebracht, waar diverse trailers te bekijken zijn. Op het moment van schrijven waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Het echtpaar Morgan is even uit elkaar maar wordt gedwongen weer samen te zijn wanneer ze, na getuige te zijn geweest van een moord, ondergebracht worden in een getuigenbeschermingsprogramma. De geboren stadsmensen moeten zien te overleven op het platteland in het mid-westen van Amerika. Dit staat vast garant voor hilarische situaties? Helaas niet. Did You Hear About the Morgans is pijnlijk ongrappig en de chemie tussen de hoofdrolspelers ontbreekt geheel. Deze BD-uitgave heeft een wisselende beeldkwaliteit, die toch een nette voldoende oplevert. Het geluid weet te verrassen,zeker voor een film zoals deze. De extra’s zijn erg standaard te noemen en bovendien niet erg uitgebreid.