Karate Kid, The I & II (C.E.)

01-09-2010

7.5

Karate Kid, The I & II (C.E.) (Blu-ray)

The Karate Kid (1984, 127 minuten)
Daniel Larusso (Ralph Macchio) verhuist samen met zijn moeder van de Oostkust van Amerika naar een klein plaatsje aan de Westkust. Zijn moeder heeft hier namelijk een baan gevonden en Daniel moet noodgedwongen alles achterlaten. De verhuizing is dan ook niet iets waar hij erg blij mee is. Toch probeert hij het beste ervan te maken en in contact te komen met de plaatselijke bewoners. Daniel maakt dan ook al snel kennis met de mooie Ali (Elisabeth Shue). Dit valt echter niet in goede aarde bij haar voormalige vriendje, die ook nog eens één van de beste leerlingen is van de lokale Karateschool. Daniel krijgt dan ook enkele rake klappen te verduren van ex-vriendje Johnny (William Zabka) en zijn vrienden. Hij wordt echter gered door de Japanse klusjesman Miyagi (Pat Morita), die laat zien dat je niet groot hoeft te zijn om jezelf te kunnen verdedigen. Hij leert Daniel de fijne kneepjes van het Karate, zodat hij deel kan nemen aan een groot toernooi en zo voor eens en altijd kan afrekenen met Johnny en zijn maten.

The Karate Kid II (1986, 113 minuten)
Het is kort na alle verwikkelingen van het Karatetoernooi, waaraan Daniel deelnam. Zijn leven staat andermaal op zijn kop. Het is uit met zijn vriendin en zijn moeder moet voor haar werk weer verhuizen naar een andere stad. Daniel is hier allerminst blij mee, maar gelukkig is daar Mr. Miyagi weer. Hij biedt aan om Daniel bij hem te laten wonen, een aanbod waarop de jonge knul graag ingaat. Dan ontvangt Mr. Miyagi bericht uit zijn thuisland dat zijn vader op sterven ligt. Het duo reist af naar Okinawa, waar het verleden van Mr. Miyagi hem weer achtervolgt. Hij komt namelijk oog in oog te staan met een oude rivaal, waarmee hij een conflict had over een meisje. Nu staan de twee mannen andermaal tegenover elkaar en moet Daniel zien op te boksen tegen de neef, die ook al niet al te aardig is.

In 1984 verscheen het eerste deel uit de Karate Kid reeks. De prent groeide uit tot een grote hit en is voor veel mensen een film waaraan ze met veel goede herinneringen terugdenken. The Karate Kid bevat dan ook alle ingrediënten voor een succesvolle en goede film. Dat zijn een pakkend en onderhoudend verhaal, karakters waar je mee meeleeft, een portie drama en romantiek, afgerond met wat humor en actie. Uiteraard heeft het geheel ook zijn minpunten, maar feit is gewoon dat de film goed is gemaakt en uitgewerkt. Het verhaal is eigenlijk vrij simpel. Een jongen verhuist uit zijn vertrouwde omgeving naar een vreemde plek, waar hij een aantal obstakels moet zien te overwinnen. Dit alles tegen de achtergrond van zijn wens om Karate te leren van een oude man, die hem uiteindelijk veel meer leert dan alleen goed vechten. Het geheel komt in eerste instantie vrij standaard over, maar het verhaal heeft wel degelijk meerdere lagen. Deze lagen zijn ook vandaag de dag nog steeds relevant, iets dat bewezen wordt met het feit dat er recent een soort remake is gemaakt van de film. Voor mensen die geen zin hebben om meerdere lagen in een verhaal te gaan ontleden, blijft er een leuke film over met enkele memorabele scènes. De kreet ‘wax on, wax off’ is bij iedereen wel bekend, evenals de pogingen van Mr. Miyagi om een vlieg te vangen met zijn eetstokjes. Dit karakter is ook gelijk één van de sterke punten van de film. De rol wordt zeer goed en natuurlijk neergezet door Pat Morita, die voor de rest van zijn leven verbonden bleef met zijn Mr. Miyagi. Hij verdiende met zijn rol dan ook een Oscarnominatie. Het karakter is verder goed uitgewerkt, zeker bij nadere bestudering. Ralph Macchio weet een voldoende te scoren voor zijn rol van Daniel, maar hij kan niet op tegen de prestatie van Morita. Verder zien we nog Elisabeth Shue als de vriendin van Daniel en Martin Kove en William Zabka als de typische jaren ’80 schurken van het plot.
Het succes van de film vroeg uiteraard om een vervolg en dit was in 1986 dan ook een feit. De twee hoofdrolspelers keerden terug voor hun rol, maar het verhaal werd deze keer verplaatst naar Japan. Ook richt het geheel zich meer op het leven en de persoon van Mr. Miyagi. Dit is een pluspunt, aangezien dit karakter één van de sterke punten was van het origineel. Toch kan het vervolg niet op tegen zijn voorganger. De diepere lagen van het verhaal zijn hier minder duidelijk aanwezig en het geheel is gewoon minder onderhoudend. Ondanks de verplaatsing van het verhaal naar een andere locatie lijkt de basis toch nog teveel op die van het eerste deel. Het is dan ook niet vernieuwend genoeg en bovendien allemaal wel heel erg voorspelbaar deze keer. Het tweede deel weet desondanks toch redelijk te vermaken en er kan dan ook van een aardig vervolg gesproken worden.

Sony heeft in deze uitgave de eerste twee Karate Kid films gebundeld. Er werd in 1989 ook nog een derde deel gemaakt rond de avonturen van Daniel en Mr. Miyagi, maar dit vervolg is om onduidelijke redenen niet aanwezig. Ook kwam in 1994 The Next Karate Kid uit, waarin Mr. Miyagi een meisje, gespeeld door Hilary Swank, helpt bij haar problemen.

Genre: Actie, Drama, Romantiek
Jaar: 1984
Speelduur: 240 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609665277

• BD-Live
  • Blu-pop
  • The Way of the Karate Kid
  • Beyond the Form
  • Life of Bonsai
  • The Sequel

Beide films hebben de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Sony staat inmiddels bekend om hun doorgaans uitstekende transfers, die mooi filmisch overkomen en recht doen aan het originele materiaal. Dit is gelukkig ook het geval bij de beide Karate Kid films op deze uitgave. Het beeld is niet te vergelijken met een recente bioscoopfilm, maar zo goed als hier hebben de films er nog niet uitgezien. De transfers van de films zijn nagenoeg gelijk van kwaliteit, met slechts enkele kleine verschillen. De typische jaren ’80 sfeer komt goed naar voren, waar detail en diepte ruim voldoende zijn. Ook de scherpte scoort een nette voldoende, hoewel er wel enkele softe momenten te zien zijn. De kleuren komen natuurlijk en goed verzadigd over. Mooi voorbeeld zijn de buitenscènes, waar de lucht mooi blauw is. Ook de scènes die zich binnen afspelen laten felle kleuren zien in de kleding en sets. De donkere momenten zijn goed te volgen, dankzij een prima schaduwdetail. Het tweede deel presteert op dit vlak iets minder, maar nog altijd ruim voldoende. Ook het zwartniveau is iets minder constant bij het vervolg, maar deze film is dan ook donkerder van karakter, dus hier valt het ook meer op. Beide films hebben een constante laag filmgrain, die overigens niet afleidend werkt. De grain is namelijk constant en past goed bij het filmische karakter van het beeld. Er zijn verder enkele korte momenten waar er wat spetters zichtbaar zijn, maar dit blijft beperkt tot een minimum. Een prima beeldkwaliteit voor beide films en twee transfers die recht doen aan het originele filmmateriaal. Weer een goede backcatalog titel van Sony.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid bij de films wordt verzorgd door een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De tracks van beide films presteren nagenoeg gelijk en laten een op de voorste kanalen gericht geluidsbeeld horen. Hier komen dialogen netjes uit de centerspeaker en deze zijn prima te volgen. De frontspeakers laten verrassend veel scheiding horen, waarbij geluiden natuurlijk over beide kanalen bewegen. De surrounds worden niet veel bij het geheel betrokken. Slechts af en toe zijn er omgevingsgeluiden te horen, zoals vogels en het ruisen van de zee. Bij het eerste deel laten de scènes van het toernooi op het einde van de film de meeste activiteit horen in de surrounds. Hier zijn dan de geluiden van het aanwezige publiek te horen. Het tweede deel bevat een scène waarin een grote storm het dorp van Mr. Miyagi teistert en ook hier worden de achterste kanalen wat meer bij het geluidsbeeld betrokken. Het LFE-kanaal heeft ook een rustige avond, slechts op een paar momenten is er wat lichte bas te horen. Dit is ook te wijten aan de film zelf, aangezien er weinig momenten zijn waar de subwoofer wat zou kunnen toevoegen. De muziek klinkt prima, soms ietwat schel en weinig dynamisch. Het niveau van detail is voldoende, maar uiteraard niet te vergelijken met recente films. Alles bij elkaar presteren de tracks naar behoren en gezien de leeftijd van de films heeft Sony prima werk afgeleverd.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Ook is er een pop-up menu aanwezig, dat tijdens het afspelen van de film is op te roepen en over het actieve beeld wordt weergegeven. Alle extra’s hebben 480p/i beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid. De meeste extra’s zijn te vinden op de schijf van het eerste deel. Het vervolg moet het doen met slechts twee extra’s, wat uiteraard erg jammer is.

The Karate Kid

Blu-pop
Na het activeren van deze extra verschijnen er regelmatig wolkjes in beeld waarin allerlei trivia over de film en de cast te lezen zijn. Ook verschijnen acteurs Ralph Macchio en William Zabka in beeld en zij vertellen iets over het maken van de film, bepaalde momenten en hoe zij alles beleefd hebben. Een heel erg leuke extra die fans van de film zeker zal bevallen.

Een standaard audiocommentaar van regisseur John G. Avildsen, schrijver Robert Mark Kamen en acteurs Ralph Macchio en Pat Morita. Dit is een commentaar dat al eerder voor een DVD-release is opgenomen, aangezien Pat Morita in 2005 is overleden. De betrokkenen leveren een informatief en onderhoudend commentaar af en ze kijken duidelijk met veel plezier terug op het maken van de film. Diverse feitjes komen voorbij en ook persoonlijke anekdotes.

The Way of the Karate Kid (45 min.)
Op de uitgave is deze extra in twee delen verdeeld, maar het is feitelijk één lange documentaire over het maken van de film. De cast en crew komen aan het woord, afgewisseld met beelden uit de film en van achter de schermen. Vrijwel alle aspecten van het maken van de prent komen aan bod, zoals het verhaal, de karakters, het opnemen van diverse scènes, de gevechten en het werken op locatie. Ook vertellen de betrokkenen veel over hoe zij alles beleefd hebben en wat voor invloed de film had op de rest van hun leven en carrière. Een erg interessant geheel, zeker voor fans van de film.

Beyond the Form (13 min.)
Hier wordt de kunst van het Karate besproken. Expert en choreograaf van de film Pat E. Johnson komt aan het woord over het schieten van de vechtscènes en wat voor invloed de film had op deze krijgskunst. We zien veel foto’s van de cast aan het werk op de set en beelden uit de film.

East Meets West: A Composer’s Notebook (8 min.)
Componist van de muziek van de film, Bill Conti, vertelt over zijn inspiraties voor het maken van deze muziek en welke uitdagingen hierbij kwamen kijken.

Life of Bonsai (10 min.)
Ben Oki is een expert in het verzorgen en snoeien van de bonsaiboom, die een belangrijke rol speelt in de film. Hij vertelt verschillende zaken over deze plant.

Drie trailers van Sony uitgaven.

BD-Live
Na het activeren van deze extra wordt je naar de pagina van Sony gebracht, waar diverse trailers te bekijken zijn. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

The Karate Kid II

Blu-pop
Ook het tweede deel is te bekijken met deze optie, waar wederom allerlei trivia de revue passeren. Deze keer zijn er geen leden van de cast of crew aanwezig die wat vertellen over het maken van de film. Het blijft deze keer dus alleen bij tekst.

Original Featurette: “The Sequel” (6 min.)
Een korte blik achter de schermen die is gemaakt ten tijde van de film. We zien leden van de cast en crew aan het werk op de set, interviews met de betrokkenen en beelden uit de film.

Twee trailers van Sony uitgaven.

BD-Live
Ook hier de BD-Live optie die gelijk is aan die op de schijf van het eerste deel.

Deze BD-uitgave bevat de eerste twee delen uit de Karate Kid reeks. Deze films concentreren zich op de jonge Daniel die bij toeval in contact komt met de Japanse Miyagi. Deze helpt hem bij diverse zaken in zijn leven, maar hij leert ook Karate van de oude man. In het eerste deel moet hij dit gebruiken om enkele belagers een lesje te leren op een groot toernooi. Het tweede verhuist de setting naar Japan, waar we meer te weten komen over het leven en verleden van Mr. Miyagi. Het eerste deel is duidelijk de betere van de twee en deze film roept bij veel mensen nostalgische gevoelens op. Het thema en de meerdere lagen van het verhaal zijn echter ook vandaag de dag nog relevant. Het tweede deel kan zich dus niet meten met het origineel, maar is nog altijd een aardig vervolg. De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave is ruim voldoende. Vooral de beeldkwaliteit is goed te noemen. Het eerste deel heeft enkele interessante extra’s, maar het vervolg moet het helaas met veel minder features doen.