Zwart Water

05-09-2010

6.5

Zwart Water (DVD)

Modeontwerpster Christine (Hadewych Minis) en haar man Paul (Barry Atsma) krijgen te horen dat Christines moeder - waarmee ze weinig tot geen contact had - is overleden. Christine erft het huis van haar moeder, een groot landhuis in België. Verhuizen lijkt een grote stap, maar het gezin waagt het er toch op. Aldus trekken Christine, Paul en hun dochtertje Lisa (Isabelle Stokkel) in het huis. Alles lijkt goed te gaan, Christine vindt een nieuwe baan en Lisa gaat in België naar school. Maar dan begin Lisa vreemd gedrag te vertonen. Ze beweert dat er een kind in de kelder zit, die haar aanzet tot haar vreemde gedrag en nare dingen zegt over Christine. Christine en Paul denken echter dat ze zich dit maar inbeeldt. Maar is dit wel zo? En welk geheim verbergt Christine?

Bovennatuurlijke thriller/horrorfilms; de Amerikaanse en Oosterse cinema staan er bol van, maar bij Nederlandse filmmakers is het niet echt een populair genre. Maar nu is er Zwart Water, het speelfilmdebuut van Elbert van Strien, waarbij de makers duidelijk goed hebben gekeken naar buitenlandse genregenoten. Het verhaal leest dan ook als dat van de zoveelste dertien-in-een-dozijn-thriller: een jong gezin trekt in een spookachtig huis, waarna het dochtertje enge verschijningen begint te zien. Rara, wat is er aan de hand? Het antwoord op deze vraag komt – uiteraard – aan het einde van de film, met de obligate verrassende wending. De weg er naartoe is bezaaid met de clichés van het genre. Zoals het handjevol schrikmomenten, die hier lang niet altijd kunnen overtuigen, de sfeerverhogend bedoelde, maar overdreven orkestmuziek en personages zo dun dat je er de krant doorheen kunt lezen. Verrassend is Zwart Water dus niet te noemen, maar ook een formulefilm kan prima te pruimen zijn. Hetgeen dat Zwart Water van een onvoldoende redt is het feit dat je toch wel benieuwd bent hoe het afloopt. Je weet namelijk dat er vroeg of laat een wending zal komen, daar staat het genre immers om bekend. In het geval van Zwart Water is de twist te typeren als aardig, maar niet verrassend genoeg om je achterover van je stoel te doen vallen. Het is dan ook geen afloop waar je lang over na zult praten, doch voldoende om je de film uit te doen zitten. Dan moet je overigens niet allergisch zijn voor zwakke, overbodige dialogen, want die komen wel eens voorbij. Over het visuele aspect valt daarentegen niets te klagen, de film heeft een grauw uiterlijk en sombere uitstraling die perfect aansluiten bij het genre. Hetzelfde geldt voor de cinematografie, vol herkenbare thrillershots. Dan is er nog het acteerwerk. Hoofdrolspelers Barry Atsma (Komt een Vrouw bij de Dokter) en Hadewich Minis (Phileine Zegt Sorry) zetten aardige rollen neer, ondanks de beperkte diepgang en soms zwakke dialogen. Isabelle Stokkel, die het dochtertje van de twee speelt, kan nog niet profiteren van jarenlange ervaring of een gedegen toneelopleiding, maar brengt het er toch goed vanaf. Zwart Water heeft dus zwakke en sterke punten: het magere verhaal, de voorspelbare structuur en de niet altijd geslaagde schrikeffecten worden onder meer (deels) gecompenseerd door het bovengemiddelde acteerwerk, solide uiterlijk en passende sfeerbeeld. Daarmee is Zwart Water een onmemorabele, maar acceptabele poging om een Nederlandse bovennatuurlijke thriller af te leveren. Hopelijk zullen verdere pogingen leiden tot een film die zich wél kan meten met de betere buitenlandse genregenoten.

Warner heeft Zwart Water uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 107 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Ondertiteling: Geen
EAN: 5051888056547

• Making Of
  • promo

Zwart Water is anamorf op DVD gezet, waarbij de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 behouden is gebleven. Gezien de toon en het onderwerp van de film is het geen verrassing dat het beeld een sombere, grauwe uitstraling heeft. Felle kleuren ontbreken, grijs- en bruintinten hebben de overhand. De transfer weet dit zonder problemen naar het scherm te vertalen. De scherpte van het beeld is ruim voldoende, zonder het gebruik van hinderlijke edge enhancement. Wel valt op dat goedverlichte shots gedetailleerder ogen dan donkere. De komt mede door een variërende mate van grain, die het geheel weliswaar een mooi filmische look geeft, maar hier en daar tevens voor lichte compressieartefacting zorgt. Gelukkig is dit meestal niet erg storend. Wat betreft schaduwdetail en zwartniveau kan de transfer door de beugel; beide zijn niet spectaculair, maar wel acceptabel. Al met al dus een transfer met wat kleine verbeterpuntjes. Desondanks is een dikke voldoende zeker op zijn plaats.

De DVD-uitgave van Zwart Water bevat een enkele track, namelijk een Nederlandstalig 5.1-spoor in Dolby Digital-formaat (448kbit/s). Bij een bovennatuurlijke thriller hoort een sfeerverhogend geluid en de DVD van Zwart Water voorziet hierin met een lekker stevige weergave van muziek en effecten. Het muziekgebruik is weliswaar vrij overdreven - elke zucht of wind wordt vergezeld door de bombastische score, wat op den duur averechts werkt - maar dat de muziek helder en dynamisch klinkt staat buiten kijf. Bovendien heeft het spoor een goede ruimtelijkheid, de surrounds worden gebruikt voor zowel muziek, ambiance en effecten. De track zet eveneens een mooi strak laag neer, waar nodig ondersteund door het LFE-kanaal. Dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit het midden, maar staan soms net wat te veel op de voorgrond. Maar dat doet weinig af aan de kwaliteiten van de track.

De thuisuitgave van Zwart Water bevat een klein aantal extra’s. Deze hebben een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid. Er is geen ondertiteling aanwezig, alle extra’s zijn Nederlands gesproken.

Promo (6 min)
Een korte promotionele featurette, waarin regisseur en castleden iets vertellen over de personages, het verhaal, de locaties en de opnames. Ook vertelt de regisseur iets over de toekomst van de thriller/horrorfilm in de Nederlandse cinema.

Making Of (21 min)
Hier krijg je interviews met cast en crew te zien en kijk je mee bij de opnames van de film. Je komt onder meer te weten dat het huis waarin de film zich afspeelt geen set is, maar een bestaand huis. Verder zie je hoe men een onderwaterscène op het droge opneemt; computers doen de rest. Interessant om te zien. Minder interessant is de informatie over het verhaal en personages.

Trailer
De bioscooptrailer van de film.

Dat een Nederlandse filmmaker zich aan een bovennatuurlijke thriller waagt, dat zien we niet vaak. Elbert van Strien probeert het met Zwart Water, over een gezin dat in een oud huis trekt, alwaar het dochtertje vreemde verschijningen begint te zien. Los van het feit dat het om een Nederlandse productie gaat is er weinig bijzonders aan Zwart Water. De film volgt namelijk de gebaande paden van het genre, resulterend in een dertien-in-een-dozijn-thriller met een voorspelbare structuur. Toch ben je wel benieuwd hoe het allemaal af zal lopen. Dit zorgt ervoor, samen met het aardige acteerwerk en de vakkundige cinematografie, dat de film een magere voldoende scoort. De DVD-uitgave levert op audiovisueel gebied prima prestaties, maar valt qua extra’s tegen. Een klein half uurtje aan achter-de-schermen-materiaal, daar zul je het mee moeten doen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.