Robin Hood - The Legend Returns

19-09-2010

8

Robin Hood - The Legend Returns (DVD)

Robin of Locksley (Jonas Armstrong) en zijn vriend en ex-bediende Much (Sam Troughton) komen terug van de kruistochten waarbij ze Koning Richard hebben bijgestaan in de strijd tegen de ongelovige Saracenen. Terug bij zijn ouderlijk huis blijkt het landgoed van Locksley door de corrupte sheriff van Nottingham (Keith Allen) weggegeven te zijn aan diens rechterhand Sir Guy of Gisborne (Richard Armitage). De sheriff regeert met ijzeren hand, velen lijden onder de grote armoede en iedereen die tegen het regime is wordt een “outlaw” genoemd en moet zijn toevlucht zoeken in de bossen. Robin bindt de strijd aan tegen het regime van de sheriff en hij wordt bijgestaan door zijn trouwe helpers Much, Little John (Gordon Kennedy), Allan A Dale (Joe Armstrong) en Will Scarlet (Harry Lloyd). Hij hoopt ook weer in de gratie te komen bij zijn oude liefde Lady Marian (Lucy Griffiths), maar die is zijn abrupte vertrek van vijf jaar geleden niet zomaar vergeten.

We kennen ongetwijfeld allemaal wel de een of andere versie van Robin Hood. Hetzij de Walt Disney tekenfilmversie met de vos als Robin, of één van de vele films of televisieseries. De hier besproken Robin Hood DVD-box bevat de BBC-serie uit 2006. Foz Allan en Dominic Minghella hebben het leeuwendeel van de scripts geschreven. Ze hebben er een moderne versie van gemaakt, waarin in grote lijnen de bekende verhaallijn van Robin Hood wordt gevolgd. Robin komt terug uit het beloofde land, zijn vader is vermoord en zijn landgoed behoort aan een ander. Hij probeert dat terug te winnen en de strijd aan te gaan met de sheriff, die prins John steunt. Prins John probeert zijn broer, Koning Richard, uit het zadel te wippen. Lady Marian, de oude vlam van Robin, komt ook in het verhaal voor, net als in al die andere versies. Wat anders is aan deze serie is dat de verhaallijn voller is met meer personages, wat het verhaal zeker boeiender maakt. Bovendien is Lady Marian niet de nette jonkvrouw uit het verhaal, maar een stoere dame die goed kan vechten en al voor Robin de strijd is aangegaan met de gemene sheriff van Nottingham. Ook is er in deze serie erg veel ruimte voor de rechterhand van de sheriff, Sir Guy of Gisborne. Dat komt de serie zeker ten goede. Wat ook leuk is in deze serie zijn de Saraceense invloeden. Die eigenlijk heel logisch zijn als je bedenkt dat Robin Hood daar gevochten heeft. De eerste afleveringen is Armstrong nog een beetje irritant, hij is nogal vol van zichzelf, maar al snel wordt hij sympathiek en ga je meeleven met zijn strijd. Sommige afleveringen zijn een beetje suf en meer van hetzelfde, maar dan komen er ook ineens weer een paar tussen die heel spannend zijn, ontroerend of een leuke draai geven aan het verhaal. De acteerprestaties in deze serie zijn hoog. Jonas Armstrong als Robin wordt naarmate de serie vordert een sympathieke held, al blijven zijn heraldische toespraken lichtelijk overdreven en soms een beetje lachwekkend. Sam Troughton als zijn rechterhand Much is ronduit ontroerend. Hij blijft zich het vuur uit de sloffen lopen voor zijn ex-meester Robin, maar daar zit ook een enorme liefde en gedrevenheid achter. Eigenlijk is hij soms sympathieker dan Robin zelf. Lucy Griffiths, slechts 19 jaren jong, zet een prachtige, zelfbewuste vrouw neer die haar eigen boontjes kan doppen. De chemie tussen Armstrong en Griffiths is ook prima in orde. Zonder verder te veel van de inhoud te verklappen wil ik alleen nog even de prachtige prestatie van Keith Allen noemen. Hij speelt de door en door slechte sheriff, met een prachtig gevoel voor humor. Allen speelt de rol met zo'n overtuiging dat je ondanks zijn slechtheid toch van 'm geniet. Knap!
De regie van alle 39 afleveringen is door heel veel verschillende regisseurs verzorgd, maar dat is niet te zien. De locaties in Hongarije zijn prachtig gekozen en vooral fotografisch ziet deze serie er heel mooi uit. Er zitten prachtige natuurbeelden in die je doen verlangen naar de tijd dat er nog zulke bossen dichterbij huis te vinden waren. Kortom: deze serie is zeker een aanrader, al moet je waarschijnlijk niet meer dan 2 of 3 afleveringen achter elkaar kijken, anders wordt het een beetje teveel van hetzelfde. De hele box bevat 3 seizoenen, in totaal 39 afleveringen, en meer zullen er waarschijnlijk ook niet volgen. Deze serie is de moeite waard voor liefhebbers van Robin Hood-achtig spektakel met een moderne twist.

Elk seizoen van deze serie is ook afzonderlijk uitgebracht op DVD. De hier besproken uitgave is een verzamelbox van alle drie de seizoenen.

Genre: Avontuur, TV
Speelduur: 1712 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8717344741088

• Personages
  • A New Look
  • The Legend Reborn
  • Trebuchet: Creating Chaos
  • Archer's Diary
  • Isabella's Diary

De TV-serie van Robin Hood - The Legend Returns heeft een anamorf beeldformaat van 1.78:1, wat gebruikelijk is voor moderne televisieseries. In beeldkwaliteit zit er niet veel verschil tussen de drie seizoenen, het is redelijk goed verzorgd. De scherpte is over het algemeen vrij matig, wat vooral veroorzaakt wordt door een vrij lage resolutie van het bronmateriaal. Dat zie je voornamelijk in de wat wijdere shots, die nauwelijks detail hebben. De close-ups vallen heel erg mee qua scherpte. Het beeld kent een vrij hoog contrast bij een redelijk goed zwartniveau. Soms is het beeld wel wat donker. De kleuren zijn vrij flets, maar huidtinten komen nog redelijk goed over. Er is bijna altijd wel in meer of mindere mate beeldruis aanwezig. Een beeldkwaliteit met kanttekeningen, maar die ruim voldoende is voor een dergelijke televisieserie.

Voor het geluid van Robin Hood hebben we de beschikking over een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. De kwaliteit is over de seizoenen genomen nogal wisselend. Vooral bij seizoen 1 is het geluid niet zo goed. Daar is de balans vaak zoek. De muziek staat hier snoeihard en dialogen zijn soms niet te volgen. Vooral bij interieurscènes in het kasteel is de galm dusdanig veel dat dialogen hierin verzuipen. Daar is ondertiteling noodzakelijk om te kunnen blijven volgen wat er gezegd wordt. Bij seizoen 2 en 3 is de balans gelukkig een stuk beter en klinkt het allemaal duidelijk verstaanbaar. De aandacht ligt op de voorste kanalen, waarbij de surroundkanalen gebruikt worden voor omgevingsgeluiden en muziek. Dialogen komen uit alle voorste kanalen, inclusief de frontspeakers. Dat zorgt voor een breed geluid, wat niet geheel natuurlijk overkomt. Aktiescènes zijn soms lekker vet aangezet met effecten en dat werkt wel bij deze serie.

De DVD's hebben geanimeerde menu's, die van seizoen 2 en 3 zijn wat uitgebreider dan van seizoen 1. Alle hebben ze het thema uit de filmmuziek als achtergrondgeluid, een thema dat je nog dagen blijft meeneuriën.
De extra's van deze uitgave bevinden zich allemaal op de laatste disc van seizoen 3, de laatste disc van de box. De extra's zijn vooral gericht op het derde seizoen.

Personages (22 min)
De karakters van Kate, Tuck, Isabella, Archer en Prince John (allen karakters uit seizoen 3) worden in korte items voorgesteld door de acteurs en een producer, waarna we een paar fragmenten van hen zien.

A New Look (8 min)
Kostuumontwerper Howard Burden leidt ons rond langs de verschillende kostuums van de hoofdrolspelers. Ze zijn allemaal speciaal gemaakt en zeggen iets over het karakter.

Trebuchet: Creating Chaos (2 min)
Decorontwerper Stephen Campbell geeft tekst en uitleg over de "blijden", twee Middeleeuwse katapulten, die gebruikt werden bij de bestorming van burchten en kastelen. In de laatste aflevering van de serie worden deze gebruikt.

Archer's Diary (11 min)
Clive Standen, die de rol van Archer speelt, laat hier zijn videodagboek zien van een dag op de set van Robin Hood, seizoen 3. Die begint in de vroege ochtend, als Clive opstaat. Hij laat zien waar ze verblijven, waar ze eten en natuurlijk de set waar de opnames plaatsvinden.

Isabella's Diary (7½ min)
Ook Lara Pulver, die Isabella speelt, heeft een videodagboek gemaakt, waarin ze opnames van haar werkomgeving laat zien. Ze gaat repeteren voor een belangrijke gevechtsscène, waar ook stuntmannen voor nodig zijn.

The Legend Reborn (33 min)
Een making of van de serie, met veel interviews en tussendoor fragmenten uit de serie.

Robin Hood komt terug in Engeland na Koning Richard te hebben gesteund tijdens de kruistochten. Hij moet de strijd aanbinden met de corrupte en door en door slechte sheriff van Nottingham. Robin Hood – The Legend Returns is een 39-delige televisieserie van de BBC over Robin Hood met een moderne twist. Het verhaal speelt zich af in de Middeleeuwen, maar de makers schromen niet om moderne thema's aan bod te laten komen. Het is een avontuurlijke serie vol spanning en aktie en een vleugje romantiek. Deze uitgave bevat alle drie de seizoenen, die ook afzonderlijk reeds op DVD te koop zijn. De beeld- en geluidskwaliteit zijn ruim voldoende, zodat het hele gezin heerlijk kan genieten. Voor de liefhebbers staan er ook een paar extra's op.