Graduate, The

07-09-2007

6.1

Graduate, The (DVD)

De 20-jarige Benjamin Braddock (Dustin Hoffman) is net afgestudeerd en zijn ouders geven ter ere van hem een feestje. Hij heeft helemaal geen zin in zo’n feest en is dan ook gaarne bereid om Mrs. Robinson (Anne Bancroft) een lift naar huis te geven in zijn splinternieuwe sportauto. Mrs. Robinson nodigt Benjamin nog even binnen uit voor een drankje. Benjamin voelt zich niet op z’n gemak als blijkt dat Mrs. Robinson bezig is om hem te verleiden. Maar hij vindt het wel spannend, totdat Mr. Robinson thuis komt. Enige tijd later nodigt Benjamin Mrs. Robinson uit voor een avontuurtje in een hotel en zij gaat daar gretig op in, wat tot het begin van een amoureuze relatie leidt. De problemen voor Benjamin beginnen te komen als hij een oogje krijgt op Elaine (Katharine Ross), de dochter van Mrs. Robinson. Terwijl hij haar net had beloofd om Elaine nooit mee uit te vragen.

Regisseur Mike Nichols debuteerde met de klassieker Who’s Afraid of Virginia Woolf. Slechts een jaar later komt hij alweer met z’n tweede film op de proppen, die net zo’n klassieker wordt. The Graduate is ook de doorbraak voor Dustin Hoffman, die op dan 29-jarige leeftijd met overtuiging een 20 jarige student speelt. Het is het begin van een lange en succesvolle carrière. Saillant detail is dat Anne Bancroft ten tijde van de opnames pas 36 jaar was en Katharine Ross, die haar dochter speelt, 25 jaar. De in werkelijkheid geringe leeftijdsverschillen zijn in de film totaal niet terug te vinden. Mike Nichols weet met deze film de juiste snaar te raken. De kracht van de film zit ‘m in de afwisseling tussen komedie en drama. Het is een film vol broeierige spanning met een vleugje erotiek. Het zweet spat soms van het scherm. Tel daarbij op de erg goede acteerprestaties van de hoofdrolspelers en een klassieker is geboren. Het is de tijd van de flower power, maar in de film zie je daar weinig van terug. Het is de jetset van die tijd die we te zien krijgen. Of meer de middle class, die zichzelf graag bij de jetset ziet, maar er net niet bij hoort. Aan de aankleding en invulling van de film is de jaren ’60 periode duidelijk herkenbaar. Plastic wordt gebracht als een nieuw revolutionair produkt. Maar het thema van de film is tegenwoordig ook nog van toepassing. Een jonge tiener wordt ten aanzien van iedereen die het horen wil opgehemeld door zijn ouders en ze zien een succesvolle toekomst voor hem. Maar hijzelf wil eerst van het leven genieten en wil weinig aannemen van zijn ouders. Hij wordt rebels en waagt zich daarom aan iets waarvoor hij normaal gesproken het lef niet zou hebben gehad. De film is ondertussen bijna 40 jaar oud maar heeft nog maar weinig aan kracht ingeboet. Naar huidige maatstaven is het tempo mogelijk wat aan de lage kant, maar daar heeft de film weinig onder te lijden. De film heeft ondertussen zo’n status opgebouwd dat er regelmatig in andere films uit wordt geciteerd.
De film werd genomineerd voor maar liefst zeven Oscars (waaronder voor Dustin Hoffman), maar won er uiteindelijk maar één, voor Beste Regie van Mike Nichols.

Deze release van Universal is al de derde uitgave van deze film die op de markt is verschenen. In de beginperiode van de DVD was er een uitgave van Bridge Entertainment en in 2004 was er ook nog een door DVD.nl eerder besproken uitgave van RCV. Deze oude versies zijn niet meer verkrijgbaar in de winkel, dus zich vergissen bij aankoop zou in principe niet mogelijk moeten zijn.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1967
Speelduur: 101 min
EAN: 5050582497854

• Fotogalerie
  • filmografieën
  • Awards
  • Charles Webb: Ontmoeting met een schrijver
  • Terugkijkend
  • 25 jarig jubileum
  • Internationale posters

Deze release heeft het originele 2.35:1 beeldformaat in anamorfe vorm op de DVD. Dit in tegenstelling tot de eerste release van Bridge Entertainment, die wel 2.35:1 beeldformaat had, maar niet anamorf. De versie van RCV is wel anamorf. De kwaliteit van deze nieuwe versie is stukken beter dan die van Bridge Entertainment en net iets beter dan die van RCV. Helemaal schadevrij is de film nog niet. Hier een daar komen nog kleine beschadigingen en spettertjes voor. De helderheid en de kleuren zijn nu prima in orde, waarbij de kleuren mooi verzadigd zijn. De film heeft last van filmgrain, vooral in de donkere delen, wat een minimale invloed heeft op de scherpte. Het contrast is soms wat aan de hoge kant en daardoor is de detaillering, wederom in de donkere delen, wat minder. Het zwartniveau is prima in orde en beter dan bij de RCV versie. Vergeleken met de eerste release is deze transfer een grote vooruitgang, ten opzichte van de RCV uitvoering is het verschil minimaal, maar het is wel beter. Helemaal perfect is het echter nog niet.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken. De laagwisseling is nauwelijks zichtbaar en de optionele Nederlandse ondertiteling is goed te volgen, maar had een regel lager kunnen staan. Nu staan beide regels in het beeldgedeelte.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack. Het originele geluid is een 4 track stereo opname en deze komt redelijk goed over op de DVD. Dat wil zeggen dat de dialoog meegaat met de richting van de persoon die door het beeld beweegt. Gaat deze naar rechts, dan gaat het geluid keurig mee naar rechts. Vanwege kleine fasefoutjes ‘zweeft’ het geluid soms een beetje van links naar rechts. Verder is het geluid redelijk gedateerd. Het klinkt vrij nasaal en het ontbreekt aan voldoende laag en dynamiek. Qua invulling is het een beetje aan de kale kant. Alleen de hoogst noodzakelijke geluiden zijn aanwezig. Af en toe is er lichte ruis hoorbaar en een enkele keer lopen het beeld en geluid niet synchroon. Erg herkenbaar zijn de mooie liedjes van Simon & Garfunkel die regelmatig tijdens de film opduiken, waaronder Sound of Silence en Mrs Robinson.

De DVD heeft een mooi en stijlvol menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De achtergrondmuziek is een fragment uit de filmmuziek in Dolby Digital 2.0 geluid. In tegenstelling tot de eerdere versies bevat deze DVD een flink aantal extra’s. De met een * aangegeven extra’s staan ook op de versie van RCV.

Charles Webb: Ontmoeting met een Schrijver (20 min.)
Charles Webb is de schrijver van het boek The Graduate. In dit recente interview kijkt hij terug op z’n eigen leven en op de verfilming van het boek, waar hijzelf verder weinig mee van doen heeft gehad. Aan het einde geeft hij een aantal korte antwoorden op enkele statements. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is DD 2.0. Het interview is Nederlands ondertiteld.

Terugkijkend (13 min.)
Michael Muszlak, een regisseur en schrijver, geeft zijn visie op de tijdsperiode waarin The Graduate uitkwam in de bioscoop. Het waren roerige tijden en de jeugd kon zich heel goed identificeren met het karakter van Benjamin Braddock. Het beeld is 2.35:1 niet anamorf en het geluid is DD 2.0. Er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar.

Fotogalerie
20 kleuren- en zwart-witfoto’s uit de film. Je moet handmatig doorklikken, het is geen diashow. Er zit geen achtergrondgeluid bij.

25 jarig jubileum * (22 min.)
In 1992 was The Graduate 25 jaar oud. Ter gelegenheid daarvan is er een documentaire gemaakt waarbij cast en crew vertellen over de film en hun herinneringen tijdens de opnames. Tussen de interviews door zijn er veel fragmenten uit de film te zien. Deze documentaire is Nederlands ondertiteld en heeft een 1.33:1 beeldformaat en DD 2.0 geluid.

Trailer * (3½ min.)
De trailer van de film is van een zeer matige beeld- en geluidskwaliteit, maar geeft wel een (te) goed beeld van waar de film over gaat. De trailer heeft een 1.85:1 niet anamorf beeldformaat en DD 2.0 mono geluid.

Internationale posters
11 filmposters van de film, waaronder de Belgische, die de titel De Laureaat had. Er zit geen geluid bij.

Filmografieën
Van Mike Nichols, Dustin Hoffman, Anne Bancroft en Katharine Ross zijn de desbetreffende filmografieën te bekijken op statische pagina’s zonder geluid.

Awards
Drie pagina’s zonder geluid waarop de gewonnen Oscar, Golden Globes, Grammy Awards en Bafta’s staan vermeld. In totaal zijn er 12 van deze prijzen, waaronder dus 1 Oscar.

Benjamin Braddock is net afgestudeerd en zijn ouders hebben grote plannen met hem. Benjamin wil echter z’n eigen plan trekken en begint een amoureuze relatie met Mrs. Robinson. Als hij een date heeft gemaakt met Elaine, de dochter van Mrs. Robinson, valt hij als een blok voor haar. Mrs. Robinson is daar niet blij mee.
The Graduate is te bestempelen als een filmklassieker, die na 40 jaar nog weinig aan kracht heeft ingeboet. Het spel van Dustin Hoffman en Anne Bancroft is erg goed en zorgt door een sensuele spanning in de film. Deze uitgave van Universal is al de derde versie van The Graduate op DVD en heeft een net iets betere beeldkwaliteit dan de versie van RCV. Daarnaast biedt deze versie meer (en interessante) extra’s. Wie de versie van Bridge Entertainment nog heeft hoeft niet te twijfelen en kan meteen upgraden. Wie de versie van RCV heeft en meer extra’s wil kan ook een upgrade overwegen.