Losers, The

Rene Cloosterman
12-10-2010

7.2

Losers, The (DVD)

"The Losers" is een Special Forces team in dienst van de Amerikaanse CIA en heeft als opdracht om een nederzetting van een wapensmokkelaar en drugsbaron met de grond gelijk te maken. Echter op het laatste moment wordt deze door de teamleider Clay (Jeffrey Dean Morgan) afgeblazen omdat er plotseling kinderen in het kamp aanwezig blijken te zijn. Tot ene “Max” de operatie overneemt en ondanks de aanwezigheid van de kinderen toch het dorp wil opblazen. Het lukt ze de kinderen uit het dorp te halen, maar dan blijkt het team zelf ineens doelwit te zijn en wordt hun helikopter op commando van Max neergeschoten. Het team weet deze aanslag te overleven en besluit het spel mee te spelen en dus voor dood achter te blijven in Bolivia. Na een tijd een ondergedoken leven te leiden ontmoeten ze Aisha (Zoë Saldana). Zij doet een voorstel om de geheimzinnige Max te ontmaskeren, waarmee de teamleden hun eigen leven in Amerika weer terug zullen krijgen. Max verblijft echter nooit lang op een plaats en is bovendien altijd goed bewaakt. Daarnaast heeft Max een eigen duistere agenda...

"The Losers" bestaat al wat langer dan vandaag. In de jaren zestig zijn de personages verzonnen door "comicbookschrijver", "Robert Kanigher" Wiki. Toen nog voor DC Comics' “The Fighting Forces”. Er was toen nog geen sprake van een groep, maar ieder personage had toen nog zijn eigen verhaal in deze reeks. Pas in 1970 kwamen alle personen als groep in een verhaal bij elkaar. Dit eerste verhaal heette dan ook “The Losers” en bleef een terugkerend element in de serie “The Fighting Forces”. Deze verhalen speelden zich voornamelijk af tijdens de Tweede Wereldoorlog. The Losers werd neergezet als een totaal losgeslagen, maar altijd overwinnend super team van soldaten. Onder de naam van Vertigo (ook van DC Comics) is in 2003 het verhaal weer opgepakt en heeft men tevens een aantal stevige veranderingen en moderniseringen doorgevoerd. Pas nu komen de namen Clay, Jensen, Pooch, Rogue en Cougar tot stand. De verhalen spelen zich ook niet meer af in het verleden, maar in de huidige tijd en met moderne middelen. Aan de opzet van een stelletje opgeblazen commando’s die steeds het onmogelijke lijken te verrichten, heeft men gelukkig niets veranderd. De verfilming van de comic, eveneens getiteld "The Losers", is geregisseerd door de redelijke nieuwkomer Sylvain White. White heeft nog maar weinig filmervaring en we kennen hem eigenlijk alleen van de niet echt bekende DVD film I'll Always Know What You Did Last Summer en de succesvolle dansfilm Stomp The Yard. Met een budget van 23 miljoen dollar heeft The Losers slechts 29 miljoen weten op te halen. Een redelijke teleurstelling, maar niet zo zeer vanwege de kwaliteit van de film. De verfilmingen van de wat minder bekende comics worden in Europa niet of nauwelijks opgenomen in het bioscoopprogramma. En dat is erg jammer, want deze film had een mooie aanvulling kunnen zijn op de toch al wat magere filmzomer van 2010. Het team bestaat uit vijf leden. Jensen (Chris Evans), Pooch (Columbus Short), Cougar (Óscar Jaenada), Rogue (Idris Elba) en Clay (Jeffrey Dean Morgan). Ze hebben ieder hun eigen specialiteiten en wapens. En net zoals in de comics heeft ieder zijn eigen karakteristieke manier om zaken aan te pakken en op te lossen. Dit zooitje ongeregeld wordt in toom gehouden door de exentrieke colonel Clay. Clay is het brein van de bende en doet zijn uiterste best om een goede vader te zijn voor zijn jongens. Eigenlijk had dit team ook gewoon "The A-Team" kunnen heten. Want het lijkt allemaal wel heel erg veel op de gelijknamige serie en film. Het verhaal van The Losers komt direct op gang en heeft van het begin tot het einde een behoorlijk snel tempo. De actie is al direct ruimschoots aanwezig en dit blijft zo tot aan het einde van de film. Natuurlijk zit er ook een flinke dosis humor in verwerkt. Meestal in de vorm van clichématige one-liners en krankzinnige personages. Het verhaal is niet een van de sterkste punten van The Losers. Het verhaal is dunnetjes en er zitten flink wat gaten in. Wat de reden is dat het team tot zwijgen moet worden gebracht is totaal onduidelijk. Er is gefilmd in Puerto Rico en Miami, hierdoor zien alle scènes er heerlijk warm en tropisch uit. De sets en locaties zien er prima verzorgd uit en zijn goed gekozen. Deze benadrukken de avontuurlijke, maar toch ontspannen sfeer. Een ander sterk punt van deze film zijn de volop aanwezige stunts. Met de ervaren Garret Warren als stuntcoördinator, kun je bijna ook niet anders verwachten. Alle stunts zijn een beetje overdreven uitgevoerd, maar dat past dan weer prima bij de comic achtergrond van deze film. Deze comic stijl komt ook een beetje terug door het gebruik van een zeer hoog contrast en fors aangedikte kleuren. Uiteindelijk is er een prima film overgebleven. Mede doordat de chemie tussen de teamleden goed zichtbaar is en er dus echt sprake is van een teamverband. En de keuze van Jeffrey Dean Morgan als Clay is gewoon perfect. En ook de keuze van de andere acteurs voor de rollen van Jensen, Pooch, Cougar en Rogue is subliem en komen helemaal overeen met de "Vertigo comics". Ook de zeer overdreven rol van Max (Jason Patrick) komt volledig overeen met een standaard bad-guy uit de "Vertigo-reeks". Verwacht geen hoogstaand acteerwerk of waanzinnige special effects. The Losers is een no-nonsense actiefilm met degelijk acteerwerk en een redelijke verhaallijn. Een heerlijke no-brainer.

The Losers wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc. De DVD-versie is hier besproken.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 2010
Speelduur: 97 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 5051888057742

• Zoe and The Losers

The Losers is geschoten op 35mm film met het beeldformaat 2.40:1 en is na een digitaal transferproces in zijn oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. Het beeld (met name de kleuren) knallen letterlijk van het scherm af. De kleurverzadiging is maximaal, evenals het contrast. Bladeren ogen gifgroen en straatlantaarns lijken soms wel op een soort neonverlichting. Door het enorme contrast zijn de zwartwaarden heerlijk diepzwart, maar heeft wel tot gevolg dat de details hierin wat verdrinken. Dit is helemaal niet erg en komt de comic-look ten goede. Het beeld blijft de gehele presentatie haarscherp en alleen in een aantal close-ups van Zoë lijkt er soms een beetje noisereduction te zijn toegepast. Ook is er in een aantal scènes wat lichte edge enhancing zichtbaar. De vele kleurenfilters en de stilistische aanpassingen van het beeld maken The Losers tot een waar feest voor de ogen. Op de beeldkwaliteit is dan ook weinig aan te merken.

De DVD is voorzien van een Engelse Dolby Digital 5.1 soundtrack (348 kbit/s). Evenals het beeld is ook aan de soundtrack veel aandacht besteed. De effecten en omgevingsgeluiden worden goed driedimendionaal weergegeven in de surrounds. Helikopters, explosies en raketten zijn zelfs met de ogen dicht prima te volgen en maken daarmee de actie nog intenser. Ook zijn de omgevingsgeluiden uitzonderlijk gedetailleerd en zitten vol verborgen leven. De subwoofer doet overal goed mee en is zeker tijdens actiescènes nadrukkelijk aanwezig. De aanwezige muziek is voornamelijk in de stereokanalen te vinden, terwijl de dialogen netjes van het centerkanaal gebruik maken. Deze dialogen zijn over het algemeen erg goed verstaanbaar, maar tijdens de wat zachtere (fluister) scènes verdwijnen ze wel een beetje in de rumoer van de achtergrondgeluiden. De gehele soundtrack klinkt van het begin tot het einde helder en dynamisch. Een genot om naar te luisteren.

Op de DVD is slechts één extra's aanwezig. Deze is niet anamorf en is voorzien van Dolby Digital 2.0-geluid. Nederlandse ondertitels zijn optioneel.

Zoë and the Losers (6 min)
Een featurette rondom Zoë Saldana met een kijkje op de sets en een aantal kleine interviews met de cast en crew.

Nadat het special forces team "The Losers" voor dood wordt achtergelaten door een zekere Max, is het team ondergedoken in Bolivia. Na een ontmoeting met Aisha (die ook nog een appeltje te schillen heeft met Max) is het tijd voor wraak en eerherstel. Dit gaat echter niet zomaar, want Max is altijd erg lastig te vinden en is nooit lang op een plaats. Daarnaast heeft Max nog hele andere duistere plannen in petto. Gebaseerd op de "Vertigo-comic" The Losers lijkt deze film veel op de originele comic. Niet zozeer het uiterlijk, maar de personages en hun stijl komen erg goed overeen. Het beeld heeft een aantal forse stilistische nabewerkingen ondergaan en ziet er daardoor heerlijk uit. Ook op het geluid is helemaal niets aan te merken en is een genot om naar te luisteren. Al met al een meer dan goede presentatie. Hou je van The A-Team? Dan gaat deze film je zeker bevallen! Jammer van de wat schaarse extra’s.