Cop Out

Rene Cloosterman
21-10-2010

5.4

Cop Out (DVD)

Politiemaatjes Jimmy Monroe (Bruce Willis) en Paul Hodges (Tracy Morgan) zijn al negen jaar elkaars partner en hebben al menig crimineel achter de tralies gezet. Helaas gaat er tijdens de laatste zaak het een en ander goed mis en verprutsen ze een undercover operatie van de DEA. Jimmy en Paul worden direct voor een maand geschorst. Dit komt Jimmy echter erg slecht uit, zijn dochter gaat namelijk trouwen en dit kost zeker 48.000 dollar. De rijke stiefvader van de dochter wil het feest maar al te graag betalen, maar Jimmy’s ego kan daar niet tegen en hij wil het absoluut zelf betalen. Het geld heeft Jimmy niet, maar wel een honkbalkaartje van Andy Palko dat zeker 80.000 dollar waard kan zijn. Tijdens het verkopen van het kaartje wordt deze kaart echter gestolen en zullen Jimmy en Paul heel wat moeten doen om deze weer terug te krijgen. Tijdens deze jacht raken ze in allerlei hachelijke situaties verwikkeld en komen ze ook nog eens midden in een gangsteroorlog terecht.

Cop Out werd in de trailers neergezet als een mix van Beverly Hills Cop en Lethal Weapon. De verwachtingen van de critici waren dan ook erg hoog gespannen. Wellicht iets te hooggespannen, want een echt succes is deze film niet geworden. Met een budget van 30 miljoen dollar wist deze film een schamele 50 miljoen dollar op te brengen. Vooral buiten Amerika deed deze film het uitermate slecht. De regie lag in handen van duizendpoot Kevin Smith. Smith is acteur, comic schrijver, screen writer, producer en nog veel meer. Regisseren is daar ook één van en we kennen hem voornamelijk van de film Dogma. Met Bruce Willis voor de actie en Tracy Morgan voor de humor zou het eigenlijk wel goed moeten komen met Cop Out, maar niets is minder waar. Deze actiekomedie mist namelijk het een en ander. De humor van Morgan is veel te overdreven en komt nergens geloofwaardig over. Sterker nog, op een gegeven moment wordt zijn “humor” zelfs een beetje irritant. En als je naar Bruce Willis kijkt zit je onbewust te wachten op een "Yippee-ki-yay-moment", welke helaas nooit komt. Dit ligt niet alleen aan de verwachtingen van de kijker, maar ook aan het gebruikte script. Er zijn diverse scènes met Willis die zo in een Die Hard-film gebruikt kunnen worden, maar de verwachte climax blijft steeds uit. De chemie tussen Willis en Morgan is totaal afwezig en ook de humor tussen beiden en de medespelers komt nergens op gang. Zelfs de keuze van Seann William Scott (American Pie) als de gestoorde overvaller Dave heeft maar een kleine glimlach tot gevolg. Laten we eerlijk zijn, Bruce Willis in een komedie is niet het eerste wat in je opkomt, maar ondanks dat had het toch prima kunnen werken. Mel Gibson en Danny Glover hebben dat immers al bewezen in de Lethal Weapon reeks. Tracy Morgan kennen we natuurlijk al van 30 Rock en The Tracy Morgan Show. En voor hem zou een komische rol geen probleem moeten zijn. En dat blijkt dan ook, maar in combinatie met Willis blijft er helaas weinig van deze humor over. Om de vergelijking met Beverly Hills Cop te accentueren heeft men ervoor gekozen om onder andere Harold Faltenmeyer de muziek te laten verzorgen. En inderdaad, de tachtiger jaren tunes zijn weer volop aanwezig. Wel is deze muziek op de meest vreemde momenten hoorbaar. In sommige scènes hoor je muziek die totaal niet bij het beeldplaatje past. Slechts in enkele gevallen (bijvoorbeeld in de actiescènes) lukt het gelukkig wel en dat maakt het weer een klein beetje goed. Het verhaal van Cop Out is simpel en toegankelijk gehouden, maar is wel erg voorspelbaar. Er is duidelijk te hard geprobeerd om de film te laten lijken op een Berverly Hills Cop of Lethal Weapon. En is dit geval heeft dat niet zo best uitgepakt. Wat niet wil zeggen dat de film nu echt slecht is, maar er had gewoon zoveel meer in kunnen zitten.

Cop Out wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc. De DVD-versie is hier besproken.

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2010
Speelduur: 103 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
EAN: 5051888057780

Cop Out is geschoten op 35mm film met het beeldformaat 2.40:1 en is na een digitaal transferproces in zijn oorspronkelijke beeldformaat anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit varieert nogal en wisselt tussen goed en dramatisch slecht. Er is in de bron enorme veel filmgrain aanwezig. Sterker nog, er zijn maar weinig scènes te vinden die geen last hebben van deze grain. Vooral in de wat schermerachtige scènes is dit goed zichtbaar. De compressie heeft hier duidelijk erg veel problemen mee, want er zijn enorm veel compressiefoutjes te zien. Voornaamste ergernis is de posterisatie. Soms denk je te maken te hebben met een DVD uit de jaren 90. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door de filmgrain, maar ook door de erg lage bitrate van gemiddeld 5,4 Mbps. Het kleurgebruik en scherpte zijn gelukkig wel prima in orde. De beeldkwaliteit van deze DVD is behoorlijk onder de maat en is niet meer van deze tijd.

De DVD is voorzien van een Engelse Dolby Digital 5.1 soundtrack (348 kbit/s). Daarnaast zijn er ook nog een Engelse commentaartrack voor blinden (EAD) in Dolby Digital 2.0-formaat (192 kbit/s) en een Italiaanse Dolby Digital 5.1-track (448 kbit/s) beschikbaar. Het geluid van Cop Out klinkt over het algemeen goed. De dialogen klinken helder en blijven ook tijdens de actiescènes goed verstaanbaar. De omgevingsgeluiden en effecten klinken eveneens helder en realistisch. Ook de subwoofer doet prima mee en is tijdens de actiescènes merkbaar aanwezig. De muziek en effecten worden in de stereokanalen weergegeven terwijl de spraak netjes in het middenkanaal is te vinden. Grote afwezige zijn de surrounds. Deze worden nagenoeg niet gebruikt. Er komt wel iets van geluid uit deze speakers, maar dit is minimaal. Al met al geen slechte soundtrack, maar het ontbreken van de surroundkanalen is wel een minpuntje.

De DVD bevat slechts één extra welke via het statische hoofdmenu is te selecteren. De beeldverhouding is 2.40:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). De ondertiteling is net zoals bij de hoofdfilm optioneel.

Deleted Scenes (11 min)
Een flink aantal verwijderde scènes.

Jimmy en Paul zijn elkaars politiemaatjes en zojuist geschorst. Dit komt Jimmy echter heel erg slecht uit, want hij wil de bruiloft van zijn dochter betalen. Gelukkig heeft hij nog een waardevol honkbalkaartje liggen en wil dit verkopen. Helaas word dit kaartje gestolen en moeten Jimmy en Paul er alles aan doen om deze op te sporen en terug te krijgen. Cop Out had zomaar een nieuwe Berverly Hills Cop of Lethal Weapon kunnen worden. Helaas is de humor erg ver te zoeken en is ook de chemie tussen Willis en Morgan totaal zoek. Het verhaal zelf is simpel maar gelukkig wel onderhoudend en zorgt ervoor dat je toch tot het einde blijft kijken. De beeldkwaliteit wisselt tussen goed en belabberd en ook aan de geluidskwaliteit en de extra's had wel iets meer aandacht geschonken kunnen worden. Al met al een teleurstellende film en een zeer matige uitgave.