Back-up Plan, The

12-11-2010

3

Back-up Plan, The (Blu-ray)

Zoe (Jennifer Lopez) is al jaren op zoek naar de ware. Toch schijnt ze die maar niet te kunnen vinden. Ze heeft dan ook alle hoop opgegeven, maar blijft wel met een kinderwens zitten. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg alternatieven en Zoe zoekt haar toevlucht in kunstmatige inseminatie. Na deze behandeling bij de dokter springt ze in een taxi, die bruut wordt ingenomen door een man. Laat dat nou net een verschrikkelijk mooie man zijn en na nog een aantal toevallig ontmoetingen gaan de twee op date. Het duo valt als een blok voor elkaar, maar Zoe blijkt ook nog eens zwanger te zijn. De behandeling heeft dus gewerkt, iets waar ze niet op gerekend had. Hoe vaak is zo’n eerste behandeling namelijk succesvol? Bij Zoe dus wel, die nu met een dilemma zit. Vertelt ze haar nieuwe lover Stan (Alex O'Loughlin) alles met het risico hem weg te jagen of houdt ze de zwangerschap voor zichzelf?

De romantische komedie. Onderhand het meeste platgelopen filmgenre dat er bestaat. Vrijwel elke prent in dit genre bewandelt de weg van clichés, slechts een enkele weet er bovenuit te steken met een originele invalshoek. Toch worden er per jaar nog talloze van dit soort films gemaakt, die doorgaans gretig versleten worden door de vrouwelijke filmkijker. Om onduidelijke reden, want wat is er nou leuk aan het kijken naar een film waarvan je al weet hoe deze af zal lopen? The Back-up Plan biedt niet veel anders. Ook deze prent is een aaneenschakeling van schijnbaar verplichte momenten in dit genre en je hoeft ook deze keer geen genie te zijn om het einde te raden. Dit haalt uiteraard al veel van het plezier weg tijdens het kijken en het resultaat is dan ook een vrij slechte film. Niet alleen het verhaal is erg standaard en bovendien nogal saai, maar ook van humor is er nauwelijks sprake. Lopez doet nog haar best enigszins klunzig over te komen, vooral in bepaalde situaties. Maar ook op dat vlak wil het niet lukken. De prent is dan ook pijnlijk ongrappig en voegt werkelijk niets toe. Na afloop ben je niks wijzer geworden, ben je niet vermaakt en ben je het geheel al weer snel vergeten. De reden dat The Back-up Plan nog een minieme score toebedeeld krijgt, is dat het allemaal wel vakkundig gemaakt is. Hiermee bedoelen we dan het uiterlijk, zoals camerawerk, sets en locaties. Regissseur Alan Poul is vooral bekend als producent en hij was daarmee verantwoordelijk voor titels als Black Rain, Candyman en de televisieserie Six Feet Under. Bij deze show deed hij ook ervaring op als regisseur en mocht hij twee afleveringen van Rome onder zijn hoede nemen. Hij weet dus wel hoe hij het allemaal in beeld moet brengen, samen met de locaties een reden voor de score. In de hoofdrol zien we zoals gezegd Jennifer Lopez. Zij maakt de laatste jaren vrijwel alleen films in dit genre en dit is zeker jammer. Ze kan namelijk meer, zoals we hebben mogen zien in bijvoorbeeld Out of Sight en U-Turn. Haar tegenspeler is Alex O’Loughlin, hier vrijwel alleen bekend door zijn optreden in enkele afleveringen van The Shield. Het duo heeft een goede chemie, beiden zetten een aardige rol neer. Uiteraard worden ze nogal teruggehouden door het geboden materiaal. Helaas kunnen ook zij The Back-up Plan niet redden en is de prent alleen aan te raden voor de echte die-hard fan van romantische komedies.

Sony heeft The Back-up Plan op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2010
Speelduur: 104 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609664157

• Making Of
  • BD-Live
  • MovieIQ

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Zoals gezegd is The Back-up Plan een vrij slechte film. Dit gaat niet op voor de beeldkwaliteit van deze uitgave. Die is namelijk prima, hoewel er toch enkele zaken zijn die sommige mensen af kunnen leiden. In eerste instantie lijkt dit namelijk een perfecte transfer met veel detail, goede scherpte en diepte. Het detail is het sterkste punt van deze uitgave en alle kleine details in kleding, sets en personen zijn goed te onderscheiden. Kijk maar eens naar de eerste scène, waarin we kennis maken met de tenen van J-Lo. Je zou haast op haar afknappen vanwege deze wel erg gedetailleerde blik op haar enigszins vervormde aanhangsels. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd en het beeld laat een mooi diep zwartniveau zien. Ook het contrast en schaduwdetail zijn ruim voldoende, wat ons brengt bij de punten die zorgen voor wat puntenaftrek. De transfer oogt namelijk iets te digitaal en daarmee onnatuurlijk. In het beeld is namelijk geen enkele vorm van grain of ruis te zien en de transfer lijkt opgepoetst met een milde vorm van DNR. Hierdoor gaat de filmische look verloren en blijft een wel erg schoon en plastic beeld over. Naast deze zaken blijft er weinig reden tot klagen over, aangezien er verder geen artefacten zichtbaar zijn.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Voor het geluid tijdens The Back-up Plan is er een DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het geluid bestaat voornamelijk uit dialoog, die netjes door de centerspeaker wordt weergegeven. Deze zijn goed te verstaan en klinken mooi helder. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Het stereogeluid komt redelijk breed over, met momenten van richting en spreiding. De surrounds hebben niet veel te doen tijdens deze film. Soms zijn er wat omgevingsgeluiden te horen, zoals de scènes die zich afspelen in de straten van de stad. Ook het LFE-kanaal is grotendeels stil en je moet goed zoeken wil je hier enige activiteit bespeuren. Dit alles is echter te wijten aan de film zelf, niet aan de track. Deze voldoet namelijk prima voor een film zoals deze. Er zijn geen beschadigingen of ruis te horen en het niveau van detail is ruim voldoende.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid, de ondertiteling en de extra’s. Ook is een pop-up menu aanwezig dat over het actieve beeld weergegeven wordt, zonder de film te onderbreken. Alle aanwezige extra’s hebben 1080p beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

MovieIQ
De film is te bekijken met de zogenaamde MovieIQ optie. Hierbij krijg je tijdens het kijken naar de film informatie via het internet over de cast, productie en andere facetten van de film. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Deleted Scenes (5 min.)
Vier verwijderde scènes die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar.

Belly Laughs: Making The Back-up Plan (11 min.)
Een standaard making of die bestaat uit beelden op de set en interviews met de cast en crew. Die vinden zoals gewoonlijk elkaar en de film helemaal fantastisch, dus echt veel informatie hoef je hier niet te verwachten.

Twee trailers van andere Sony uitgaven en een Blu-ray Disc promotietrailer.

BD-Live
Na het activeren van deze extra wordt je naar de pagina van Sony gebracht, waar diverse trailers te bekijken zijn. Op het moment van schrijven waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

The Back-up Plan vertelt het verhaal van Zoe, een alleenstaande vrouw die de hoop op het vinden van een man heeft opgegeven. Ze wil echter wel een kind en ze laat zich dan ook kunstmatig insemineren. Laat ze nou net na afloop van deze behandeling een leuke man tegen het lijf lopen. De film is alles wat je mag verwachten van een romantische komedie. Dit bedoelen we alleen niet op een positieve manier. Het verhaal zit namelijk vol met de clichés van dit genre en uiteraard is ook het einde al te raden voor je überhaupt de film gezien hebt. Deze BD-uitgave scoort op het gebied van beeld- en geluidskwaliteit wel een voldoende, maar er zijn weinig extra’s aanwezig die bovendien erg standaard zijn.