Karate Kid, The (2010)

30-12-2010

5.5

Karate Kid, The (2010) (Blu-ray)

De jonge Dre Parker (Jaden Smith) woont samen met zijn moeder Sherry (Taraji P. Henson) in Detroit. De autofabriek waar Sherry werkt heeft bijna geen werk meer en ze bieden haar aan om naar China te verhuizen. Dit tegen de zin in van de populaire Dre, want hij moet nu afscheid nemen van al zijn vrienden en weer helemaal opnieuw beginnen. Eenmaal daar aangekomen ontmoet Dre al snel de mooie Meiying (Han Wenwen) en de twee kunnen het bijzonder goed met elkaar vinden. Echter wordt hij vrijwel meteen lastig gevallen en gepest door Cheng (Wang Zhenwei). Dit blijft maar doorgaan en tijdens de vechtpartijen blijkt Cheng steeds veel te sterk voor Dre. Tijdens één van de vechtpartijen komt de klusjesman Han (Jackie Chan) hem te hulp. Han blijkt een ware meester in Kung Fu, maar beoefent dit al lang niet meer. Echter door een nare ontmoeting met de trainer van Cheng wordt Han gedwongen om Dre te trainen voor het aankomende toernooi. Dit is echter nog niet zo eenvoudig.

Bijna iedereen van vijfendertig jaar en ouder kent The Karate Kid wel. De eerste film die in 1984 uitkwam, was vrijwel meteen een bioscoophit. Ook deel twee dat in 1986 is uitgekomen was een doorslaand succes. Daarna ging het snel bergafwaarts, want bij deel drie (The Return of the Karate Kid) en vier (The Next Karate Kid), bleef het publiek massaal weg. Gedurfd en riskant om dan toch te besluiten om een vijfde deel te gaan maken. Maar die gok heeft zeer goed uitgepakt. The Karate Kid (2010) heeft met een budget van 40 miljoen dollar meer dan 350 miljoen opgebracht. Dit is de helft meer dan deel 1 tot en met 4 bij elkaar opgeteld. Het succes was zelfs zo onverwacht dat er snel een aantal kopieën bij zijn gemaakt om ook de kleinere bioscopen te voorzien van deze film. De prent bleef in de grotere bioscopen namelijk langer draaien dan verwacht. The Karate Kid is geregisseerd door Harald Zwart. Zwart kennen we vooral van de komedies The Pink Panther 2 en Agent Cody Banks. Het verhaal van alle Karate Kid films is nagenoeg hetzelfde. Een jongen komt in een vreemde omgeving en wordt gepest door een leeftijdgenoot die erg goed is in karate. Hierna volg je de hoofdpersoon op weg naar een allesbeslissende wedstrijd. Ook in deze versie is dit niet anders. Aan Zwart en de schrijver Robert Mark Kamen om er toch een andere draai aan te geven. Dit is ze prima gelukt, want het is een totaal andere film geworden dan de eerdere Karate Kid prenten. De locatie is de belangrijkste aanpassing. Speelde de eerdere films zich allemaal in Amerika af, nu is dat in China. Dit levert een aantal bijzonder mooie plaatjes op. Vooral de beelden van de tempel op de berg en de grote muur zijn adembenemend en uniek. Een andere forse aanpassing is dat er geen karate meer wordt beoefend maar Kung Fu. Deze vechtkunst heeft direct weer een ander positief effect op de film. Deze is namelijk in tegenstelling tot zijn voorgangers een stuk harder geworden. Vechtscènes zien er realistischer uit en de tegenstanders een stuk gemener. De keuze van Jaden Smith als Dre Parker is eveneens een goede en frisse keuze. We kennen Jaden waarschijnlijk nog van The Day the Earth Stood Still en The Pursuit of Happyness. Hierin was hij te zien met zijn populaire vader Will Smith. Vader Will en moeder Jada Pinkett Smith fungeerden hier als producenten. Zoon Jaden lijkt het talent van zijn vader te hebben geërfd en speelt een overtuigende rol. Dit is helaas niet te zeggen van Taraji P. Henson welke de rol van Cherry Parker speelt. Dit is allemaal net wat te overdreven en een beetje te komisch. Jackie Chan speelt hier de teruggetrokken Mr. Han. We zien Chan hier in een totaal andere rol dan we tot nu toe van hem gewend zijn. Geen komedie en geen stunts, maar een serieuze en sobere rol. Het verhaal komt langzaam op gang en is opbouwend. Totdat halverwege het tempo ineens omhoog schiet en je stukken lijkt te missen. Want ineens is daar de wedstrijd en lijk je een flink gedeelte van de training te hebben gemist. Ook het einde komt erg snel en lijkt wat te zijn afgeraffeld. The Karate Kid is een film geworden die geschikt is voor jong en oud. Vooral de locatie China maakt deze film anders dan zijn voorgangers. De leeftijdskeuring van 12 jaar is overigens op zijn plaats, want er zijn namelijk een aantal harde actiescènes in verwerkt.

The Karate Kid is door Sony op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Lees hier onze recensie van de DVD, hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2010
Speelduur: 140 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hindi
EAN: 8712609666755

• Making Of
  • Music Video
  • Alternate ending
  • BD-Live
  • MovieIQ
  • On Location: Interactive Map
  • Production Diaries
  • Chinese Lessons

De Blu-ray Disc uitgave van The Karate Kid heeft een beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Op de beeldkwaliteit van deze uitgave valt niets aan te merken. Op alle vlakken presteert de disc op het hoogste niveau. Vooral het niveau van detail is adembenemend. Zowel close-ups als wijde shots laten ontzettend veel detail zien, zelfs zo veel dat je regelmatig met open mond naar het scherm zit te kijken. Kijk maar eens naar de scènes in de prachtige Chinese natuur of in Peking. Elke porie, haartje en oneffenheid is zichtbaar tijdens de close-ups. Het beeld bevat verder een uitstekende diepte, waarbij ook alle details goed zichtbaar zijn. Een mooi voorbeeld is de scène in de Verboden Stad en op de grote muur. De kleuren worden zeer natuurlijk weergegeven, met een prima verzadiging. Dit geldt ook voor de verschillende tinten zwart. De donkere scènes zijn goed te volgen dankzij een perfect schaduwdetail en contrast. De transfer laat totaal geen artefacten zien. Er is wel een fijne laag filmgrain zichtbaar, maar dit geeft de presentatie juist een mooi filmisch karakter. Een zeer goede beeldkwaliteit zoals we dat onderhand wel gewend zijn van de meeste Sony-uitgaven. Een vergelijking met de DVD is snel gemaakt, de Blu-ray Disc is namelijk superieur op alle fronten. Deze uitgave bewijst andermaal dat dit de manier is om films te bekijken en wat voor vooruitgang er te boeken is ten opzichte van een SD-uitgave.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op deze uitgave van The Karate Kid zijn twee lossless tracks te vinden, te weten een DTS-HD Master Audio 5.1 track in de Engelse en Franse taal. Vreemd genoeg staat de Franse track in 24bit op de uitgave, de Engelse “slechts” in 16bit. Hoewel dit vrij weinig verschil maakt, is het toch een onbegrijpelijk keuze van Sony. De Engelse track is verder uitstekend van kwaliteit. Tijdens de rustige momenten richt het geluid zich op de voorste kanalen. Dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker en klinken mooi helder. De surrounds worden regelmatig gebruikt om omgevingsgeluiden weer te geven, zoals geluiden op straat of in de natuur. De muziek en overige geluiden komen uit de frontspeakers. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen, waarbij een prima spreiding over de twee kanalen te horen is. Tijdens de vele actiescènes komt het geluid echt tot leven. Effecten zijn dan in overvloed te horen uit alle kanalen. De subwoofer ondersteunt alle actie met een uitstekend gedoseerd laag. Zo is er bijvoorbeeld tijdens de diverse trappen en klappen een lichte hoeveelheid laag te horen die deze momenten net wat meer impact geeft. De track laat tot slot een prima hoeveelheid detail horen. Een uitstekende track die sfeerverhogend werkt en bovendien goed past bij de film.

Na het opstarten van de schijf kom je direct in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Uiteraard is er ook een pop-up menu aanwezig. In tegenstelling tot de DVD zijn hier wel enkele extra’s te bekijken. Alle extra’s hebben 1080p beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid en Nederlandse ondertiteling.

MovieIQ
De film is te bekijken met de zogenaamde MovieIQ optie. Hierbij krijg je tijdens het kijken naar de film informatie via het internet over de cast, productie en andere facetten van de film. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

On Location: The Karate Kid Interactive Map of China
Na het selecteren van deze extra krijg je een kaart van China te zien. Hierop zijn drie locaties te vinden, die aanklikbaar zijn. Het gaat hier om The Great Wall, Wudang Mountains en Beijing. Na het kiezen van één van de locaties krijg je wat korte informatie middels een tekstscherm en wat foto’s. Bij The Great Wall en Beijing zijn er nog enkele andere locaties te kiezen die te maken hebben met deze twee plekken. Ook is een Playknop aanwezig bij alle locaties en na het aanklikken krijg je beelden van achter de schermen te zien van de opnames op deze locaties.

Alterate Ending (3 min.)
Een alternatief einde van de film waarin Jackie Chan laat zien dat hij het vechten nog steeds niet verleerd is.

Production Diaries (29 min.)
Deze extra is onderverdeeld in negen korte featurettes die achter elkaar te bekijken zijn of los van elkaar. Diverse onderwerpen worden behandeld, zoals het opnemen op locaties als de Verboden Stad en de Grote Muur. Ook is er een onderdeel gewijd aan Jackie Chan en aan de training van Jaden Smith. De filmpjes duren wat kort, maar bevatten veel beelden van achter de schermen en reacties van de cast en crew.

Chinese Lessons
Door middel van tekstschermen en scènes uit de film heb je hier de kans om enkele woorden Chinees te leren.

Just for Kicks: The Making Of The Karate Kid (20 min.)
Nog een blik achter de schermen van de film en hoe deze tot stand is gekomen. We zien interviews met de cast en crew en beelden van achter de schermen. De makers gaan in op de uitdaging van het opnieuw uitvinden van het verhaal, het opnemen op locatie in China en het werken met elkaar. Redelijk interessant, maar nergens echt diepgravend.

Music Video: Justin Bieber featuring Jaden Smith “Never Say Never” (3 min.)
De videoclip van het nummer “Never Say Never” van Justin Bieber. Jaden Smith speelt ook mee in de clip.

Drie trailers van andere Sony uitgaven.

BD-Live
Na het activeren van deze extra wordt je naar de pagina van Sony gebracht, waar diverse trailers te bekijken zijn. Op het moment van schrijven waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Dre Parker en zijn moeder zijn door omstandigheden verhuisd naar China. Dit tegen de zin in van Dre, want hij moet helemaal opnieuw beginnen met het maken van vrienden. Vrijwel direct wordt hij gepest, maar laat zich dat niet zomaar gebeuren. Helaas is Dre geen partij voor deze knapen, want deze hebben allemaal kennis van Kung Fu. Echter krijgt Dre hulp uit een onverwachte hoek. The Karate Kid borduurt voort op het bekende verhaal van de andere Karate Kid films uit de jaren '80. Echter door de kijker mee te nemen maar China is deze film totaal anders geworden dan zijn voorgangers. Positief dan wel te verstaan, want deze film is in zijn geheel opgenomen in China en dit levert een aantal prachtige plaatjes op. Ook de keuze voor Kung Fu in plaats van Karate is een verfrissende vernieuwing. Deze BD-uitgave van de film heeft een zeer goede beeldkwaliteit. Ook het geluid is goed verzorgd en er zijn enkele enigzins interessante extra’s aanwezig.