Ip Man 2

19-01-2011

7.9

Ip Man 2 (Blu-ray)

Na de verschrikkingen van de Japanse bezetting te hebben overleefd, verhuist Ip Man (Donnie Yen) naar Hong Kong. Het leven daar is niet veel beter voor hem en zijn gezin, dit mede door geldgebrek. Ip Man besluit een school te openen, waar hij zijn kung fu-stijl Wing Chun zal leren aan geïnteresseerden. Het loopt echter niet storm met aanmeldingen en de tijden zijn dan ook zwaar voor hem, zijn zwangere vrouw en jonge zoon. Als de school eenmaal gaat lopen en hij meerdere leerlingen heeft, raakt hij betrokken bij een ander probleem. Ip Man krijgt het namelijk aan de stok met meerdere kung fu-meesters, die vinden dat hij het moet verdienen om les te mogen geven. Ook moet hij maandelijks een bepaald bedrag afstaan aan de club van scholen, iets dat Ip Man beleefd weigert. Dit valt uiteraard niet in goede aarde en hij wordt dan ook uitgedaagd door de meesters. De meesters in de verschillende stijlen hebben elkaar, en dus ook Ip Man, echter hard nodig als zij worden uitgedaagd en belachelijk gemaakt door een Britse bokser. Ip Man en zijn collega’s maken zich op voor het gevecht van hun leven, om hun stijl en eer te verdedigen.

In 2008 verscheen de film Ip Man, een verhaal over de gelijknamige kung fu-meester. Deze man heeft echt bestaan en staat bekend als de leraar van Bruce Lee. De prent was een groot succes en trok volle zalen in China. De makers hadden het idee om een trilogie te maken over het leven van de beste man en in 2010 verscheen dan ook het hier besproken tweede deel. Mensen die het eerste deel gezien hebben, weten wat ze kunnen verwachten. Qua stijl, verhaal en vechtscènes is dit vervolg namelijk grotendeels gelijk aan zijn voorganger. Voor een biografie is er verrassend weinig diepgang aanwezig. Veel van de feiten zijn ook nog eens verzonnen of veranderd. Dit zal voor de meeste mensen weinig uitmaken, maar toch is dit wel het vermelden waard. Iets waar het echt om lijkt te draaien, zijn de vechtscènes. Deze zijn meer dan in orde. Net als bij het eerste deel zijn deze scènes in elkaar gezet door Sammo Hung, een legende in de filmwereld van Hong Kong. Deze momenten zitten erg goed in elkaar, met veel snelle, harde actie en bovendien natuurgetrouwe bewegingen. Liefhebbers van de stijl Wing Chun komen dan ook goed aan hun trekken. Ip Man neemt het op tegen diverse tegenstanders, gevechten die uitblinken in uitvoering en choreografie. Iets waarmee het ook wel goed zit is het uiterlijk en de manier waarop alles in beeld is gebracht. De sets en kleding zien er zeer fraai uit, iets dat wel vaker het geval is bij Chinese films die zich afspelen in het verleden. Regisseur Wilson Yip brengt alles bijzonder mooi in beeld en laat veel wijde shots zien bij de vechtscènes. De soms wat snelle montage kan een beetje op de zenuwen gaan werken, maar over het algemeen is dit ook dik in orde. De optredens van de cast zijn ook goed verzorgd. Donnie Yen speelt andermaal de rol van meester Ip Man. Zijn ingetogen vertolking past perfect bij de sfeer van de film. Uiteraard zijn net als altijd zijn vechtkunsten dik in orde. Hoewel hij ook een jaartje ouder wordt, lijkt hij nog lang niet versleten. Choreograaf van de vechtscènes Sammo Hung heeft ook een rol in de film. Yen en Hung nemen het ook tegen elkaar op en deze scène is toch wel één van de beste uit de prent. Verder neemt Yen het nog op tegen een oude Shaw Brothers veteraan en een Britse bokser. Het optreden van deze laatste is ronduit knullig te noemen, althans op acteergebied. De Britse bezetter wordt sowieso niet echt leuk neergezet, de karakters zijn vrij karikaturaal en overdreven. Fans van martial arts zullen zich echter wel vermaken met dit vervolg. Zoals gezegd is het qua opbouw en sfeer gelijk aan zijn voorganger. De vechtscènes, cameravoering en muziek maken het een film die het zeker waard is om te bekijken. Het gebrek aan diepgang en het voorbijkomen van diverse clichés voorkomt een hogere score. Als laatste kunnen we nog vertellen dat Donnie Yen heeft besloten geen derde deel te maken. Dit onder andere door de flinke aandacht die Ip Man nu krijgt in China en het in voorbereiding zijn van meerdere projecten over de meester. Echt erg kan dit niet gevonden worden, aangezien dit deel netjes afgesloten wordt en eindigt op een moment waar er toch niet veel meer te vertellen valt over Ip Man. Het derde deel zou namelijk dan meer over Bruce Lee gaan dan over Ip Man en dat lijkt ons toch niet de bedoeling.

Ip Man 2 is uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Martial Arts
Jaar: 2010
Speelduur: 108 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Duits
Uitgever: Splendid Film
EAN: 4013549174749

• Making Of
  • Interviews
  • Gala Premiere
  • Selected Scenes

De Blu-ray Disc uitgave van Ip Man 2 heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De beeldkwaliteit van deze uitgave is uitstekend te noemen. Het beeld is mooi scherp, met veel detail en diepte. Zowel close-ups als wijdere shots zien er goed uit. Het niveau van de kleine details is dan ook prima en wat je mag verwachten van een recente uitgave. In de film worden diverse kleurenschema’s gebruikt. Dit om het tijdsbeeld meer kracht bij te zetten. Over het algemeen wordt er gebruik gemaakt van ingetogen kleuren, zoals tinten bruin en sepia-achtige tinten. Deze worden goed verzadigd weergegeven en de transfer geeft de verschillende schakeringen goed weer. Ook de diverse tinten zwart komen goed over door het prima zwartniveau. Het beeld komt mooi helder over en het contrast is dan ook dik in orde. Het enige minpuntje van het beeld is het schaduwdetail. Fijne details vallen soms weg in de donkere scènes, hoewel er niet veel van deze momenten zijn. Tot slot kunnen we melden dat er geen noemenswaardige artefacten te bespeuren zijn. Het beeld bevat wel een fijne laag filmgrain, die echter geheel zo bedoeld was, niet afleidt en de transfer een mooi filmisch uiterlijk geeft. Een prima beeldkwaliteit dus, die in het geheel niet teleurstelt maar zelfs weet te verrassen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op het gebied van audio doet deze uitgave helaas een beetje onder voor diverse buitenlandse releases van de film. Die bevatten namelijk een 7.1-track, terwijl wij het moeten doen met een 5.1-spoor in de vorm van een DTS-HD Master Audio-track (24bit/48kHz). De schijf bevat een Duitse track en een track in de originele Kantonese taal. Uiteraard hebben we ons gericht op deze laatste. Hoewel wij dus “slechts” een 5.1-track krijgen, is de kwaliteit ervan toch prima. Dit is uiteraard geen film met veel effecten, ontploffingen of schietpartijen, maar toch is de track levendig met voldoende richting en een fraaie spreiding over de aanwezige kanalen. Het geluid klinkt goed gebalanceerd en bovendien zeer natuurlijk. Geluiden komen waar ze vandaan horen te komen. De dialogen zijn goed te horen en klinken mooi helder. Dit geldt voor de gehele track, het niveau van helderheid en detail is zeer goed. De diverse vechtscènes worden ondersteund door een krachtig laag uit het LFE-kanaal. Dit geeft deze momenten net wat meer impact, zonder dat de trappen en klappen nep overkomen. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden. Zoals de scènes waarin de Chinese vechters het opnemen tegen de Britse bokser. Het aanwezige publiek is hier dan hoorbaar. De rest van de tijd richt het geluid zich op de voorste kanalen. De muziek klinkt fraai, met voldoende detail in de verschillende instrumenten. Een prima track die een beetje wordt teruggehouden door het karakter van de film, maar voor de rest vrij goed klinkt.

Na het opstarten van het scherm kom je terecht in een taalkeuzemenu. Hier kan gekozen worden voor de Duitse of originele Kantonese taal. Hierna volgen enkele trailers en vervolgens het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Alle extra’s hebben een 576p resolutie en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) Kantonese track.

Making Of (17 min.)
De acteurs en makers van de film komen aan het woord over hoe het was om de prent te maken. We zien beelden van achter de schermen en korte reacties van de betrokkenen. Ze vertellen iets over de ware Ip Man, de uitdagingen die kwamen kijken bij het maken en wat ze wilden bereiken. Interessant om te zien en leuk om bijvoorbeeld te zien hoe de vechtscènes tot stand zijn gekomen.

Gala Premiere (2 min.)
Beelden van de première in Hong Kong. We zien de sterren op de rode loper, waar ze poseren voor de camera’s en reageren op vragen van journalisten.

Selected Scenes (5 min.)
Deze extra is verdeeld in twee delen en in elk deel wordt er gekeken naar bepaalde scènes in de film. We krijgen te horen welke uitdagingen hierbij kwamen kijken, zoals het ontwerpen van de sets en hoe er geschoten moest worden.

Interviews
Vijf interviews met leden van de cast en crew. Zo komen regisseur Wilson Yip aan het woord en acteurs Donnie Yen, Sammo Hung, Simon Yam en Darren Shahlavi. De interviews zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar. De betrokkenen reageren op vragen die buiten beeld gesteld worden en als tekst te lezen zijn voor de kijker. Veel reacties waren al te zien in de making of, maar er zijn ook genoeg nieuwe reacties aanwezig. Wilson Yip komt verreweg het meest aan het woord, de rest komt er wat bekaaid af.

Trailers van acht andere Splendid Film uitgaven.

Ip Man 2 is een vervolg op de gelijknamige film over kung fu-meester Ip Man. Hij heeft echt bestaan en staat bekend als de leraar van Bruce Lee. Dit vervolg gaat verder waar het origineel ophield en vertelt hoe Ip Man verhuist naar Hong Kong en daar zijn eerste school opent. De prent is zeker vermakelijk voor mensen die houden van vechtfilms. Die komen goed aan hun trekken met de prima gemaakte vechtscènes. Ook de sets, kostuums, muziek en cameravoering zijn dik in orde. Voor een biografie is er weinig diepgang aanwezig en veel feiten zijn verdraaid of ronduit verzonnen. Deze BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn enkele korte extra’s aanwezig. Een prima vervolg en een zekere aanrader voor liefhebbers van deel één.