Bonded By Blood

Rene Cloosterman
24-01-2011

4

Bonded By Blood (DVD)

In Bonded by Blood volgen we de beginnende drugsdealers Tony Tucker (Terry Stone), Patrick Tate (Tammer Hassan) en Craig Rolfe (Neil Maskell). In het zuiden van Engeland proberen ze in de jaren ’90 een groot drugsnetwerk op te zetten. De eerste kleine leveringen gaan prima, maar echt veel verdienen ze er nog niet aan. Ze willen het nu wat groter aan gaan pakken, maar daarmee worden ook de risico’s een flink stuk groter en maken ze hun eerste vijanden. Mickey Steel (Vincent Regan) is de leider van een andere groep (eveneens beginnende) criminelen en zorgt voor de leveringen aan het drietal. Tate en zijn handlangers ontpoppen zich tot een van de gewelddadigste criminele organisaties in het zuiden van Engeland. Maar het drugsgebruik en extreme geweld stelt hun onderlinge band behoorlijk op de proef en vrienden worden ineens vijanden. Het is maar de vraag hoe lang ze dit kunnen volhouden.

In 1995 werden er in Engeland drie vermoorde mannen gevonden in een Land Rover. Het was al snel duidelijk wie er achter deze moorden zaten, maar het bewijs kon niet worden geleverd. Nu vijftien jaar later is de zaak nog steeds niet opgelost en besloot acteur en regisseur Sacha Bennett hierover een film te maken. Het verhaal was in 2007 al geschreven door misdaadschrijver Bernard O'Mahoney welke de informatie heeft gekregen van de al jaren vastzittende verdachten. De twee miljoen pond kostende productie was in de Engelse bioscopen een redelijk succes. Helaas heeft Bonded by Blood de bioscopen buiten Engeland nooit weten te halen en kunnen we nu pas van deze film genieten. De film en het verhaal zitten knap in elkaar, maar het vergt voor de kijker wel de nodige inspanning om het goed te kunnen volgen. Dat begint al bij de taal. Want aan het snelle Zuid-Engelse dialect zul je even moeten wennen en de nederlandstalige ondertiteling is geen overbodige luxe. Het verhaal zelf begint erg gewelddadig. Je ziet twee personen een huis binnendringen en iemand die ze kennen liquideren. Dit is een belangrijk moment, want dit is meteen het uitgangspunt van de film. Het slachtoffer Darren vertelt gedurende de film de aanloop naar dit incident. Hierna volgt het een aaneenschakeling van flashbacks en fragmenten. En om het allemaal nog lastiger te maken worden deze fragmenten niet allemaal in chronologische volgorde verteld. Hierdoor springt het verhaal werkelijk alle kanten op en word je als kijker behoorlijk op de proef gesteld. Ergens halverwege de film wordt het verhaal begrijpelijk en vallen de puzzelstukjes langzaam op zijn plaats. Als je verwacht een dieper inzicht krijgt in de Engelse onderwereld, dan kom je bedrogen uit. Want je krijgt maar een uiterst klein gedeelte te zien en je lijkt hierdoor enorm veel te missen. Het verhaal is gefocust op zes personen en de wereld eromheen lijkt amper te bestaan. Dit is overigens een bewuste keuze van regisseur Bennett. Hiermee wil hij de hechte band tussen de hoofdpersonen benadrukken. Helaas faalt hij hierin, want ondanks het woord “Bonded” in de titel, is er van een onderlinge band nauwelijks sprake. Het gevoel van saamhorigheid en vriendschap ontbreekt totaal. De gekozen acteurs zijn allen Brits en spelen al jaren in voornamelijk Engelse films. Zo is daar Terry Stone, die we kennen van Doghouse en Rise of the Footsoldier, maar ook zeer frequent zien is op de Engelse TV. Vincent Regan (die hier de rol speelt van Mickey Steel) zien we ook steeds vaker op het witte doek. 300, Clash of the Titans en Troy zijn de bekendere films waarin hij een rol speelt. Dit genre geeft al een beetje aan in welke rollen hij zich thuis voelt en Bonded by Blood is dan ook totaal iets anders. Maar ook in deze rol weet hij prima te overtuigen. En dan hebben we nog Tamer Hasan. Hasan kennen we uit Batman Begins en Unleashed / Danny the Dog en timmert goed aan de weg. Met zijn typische Engels/Amerikaanse manier van acteren weet hij zich goed te onderscheiden van andere Britse acteurs. Bonded by Blood is een typisch Engelse misdaadfilm. De taal, locaties en de sombere sfeer passen prima bij het duistere verhaal. Het verhaal zelf is behoorlijk traag en kruipt tergend langzaam naar de climax toe. Gelukkig wordt er af en toe van de rode draad afgeweken en dit maakt het kijken een stuk aangenamer. Door het gebruik van extreem geweld en grof taalgebruik is de leeftijdskeuring van zestien jaar en ouder op zijn plaats.

Bonded by Blood wordt in Nederland uitgegeven op DVD en Blu-ray Disc. De DVD-versie is hier besproken.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2011
Speelduur: 92 min
Uitgever: JustBridge Entertainment
EAN: 8711983954014

Bonded by Blood is digitaal opgenomen met het beeldformaat 2.35:1 en is in de originele verhouding anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit wisselt sterk tussen goed en matig. Vooral de contrast- en zwartwaarden wisselen enorm. Zo zit je te kijken naar een heldere en contrastrijke scène en vervolgens zijn er (vooral donkere) scènes waarin totaal geen detail meer is te bekennen. Ook zitten nagenoeg alle donkere binnenscènes bomvol met digitale ruis. De compressie heeft behoorlijk veel last van deze ruis en er zijn dan ook telkens flinke artefacten zichtbaar. In deze scènes heeft de compressie het blijkbaar zo moeilijk, dat er voor de rest van het beeld minder bandbreedte overblijft. Het resultaat is behoorlijk wat posterisatie. Het kleurgebruik is typisch Engels. Blauw is zoals gewoonlijk wat aangedikt en over de hele presentatie is een ietwat grauwe waas aanwezig. De film krijg hierdoor bewust een vies en somber uiterlijk. En dat past dan weer prima bij het verhaal. Over het algemeen gezien is de beeldkwaliteit redelijk, maar de ruis in de donkere scènes gooit roet in het eten.

Bonded by Blood is voorzien van een Engelse Dolby Digital 5.1-soundtrack (448 kb/s). Deze soundtrack is redelijk goed verzorgd. De dialogen klinken helder en worden in het middenkanaal afgespeeld. De vele muziek (voornamelijk electronic) die in de film aanwezig is, komt vol overtuiging uit de stereospeakers en ook de subwoofer doet dan gezellig mee. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor de omgevingsgeluiden, maar spelen geen grote rol van betekenis. Ondanks de mooie bitrate van 448 kb/s is er van dynamiek nauwelijks sprake. De actiescènes klinken mat en dof en missen agressie. Waarschijnlijk is dit een bewuste keuze geweest van de regisseur om zo de sombere en onwerkelijke sfeer te benadrukken. Over het algemeen is de geluidskwaliteit goed, maar je verwacht meer.

In tegenstelling tot de Engelse DVD-uitgave, zijn er op deze DVD totaal geen extra’s aanwezig. Trailers, een drietal featurettes, een "Making Of", interviews en een commentaartrack ontbreken helaas op de Nederlandse uitgave.

In het zuiden van England volgen we een aantal beginnende drugsdealers die er alles aan doen om hun doel te bereiken. Echter, naarmate de leveringen en daarmee ook de risico’s groter worden, wordt hun vriendschap behoorlijk op de proef gesteld. Bonded by Blood is geregiseerd door Sacha Bennett en beschrijft de aanloop naar een nog steeds lopende moordzaak. Bonded by Blood is geen actieknaller. Het verhaal is traag en door de niet-chronolochische vertelling soms lastig te volgen. Hierdoor is deze film niet voor iedereen weggelegd, maar voor de liefhebbers van het genre zeker een aanrader. De DVD-uitgave heeft over het algemeen een redelijke beeldkwaliteit, maar het is jammer dat alle extra’s van de UK-versie zijn weggelaten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door JustBridge Entertainment.