Centurion

27-01-2011

6.6

Centurion (Blu-ray)

Het Romeinse rijk, 117 na Christus. De Romeinen hebben grote delen van de wereld in handen. In Brittanië, het huidige Verenigd Koninkrijk, is er één volk dat dapper weerstand biedt tegen de bezetter. Deze Picten, die woonachtig zijn in wat nu het noorden van Schotland is, verzetten zich met hand en tand tegen de Romeinen. Op een dag weten zij vrijwel alle leden van een Romeins fort te doden. Slechts één man weet de aanval te overleven, maar hij wordt wel gevangen genomen. Deze Quintus Dias (Michael Fassbender) weet echter te ontsnappen en loopt bij toeval tegen het befaamde Negende Legioen van het Romeinse leger aan. Dit legioen heeft de opdracht de Picten voor eens en altijd uit te roeien. Ook zij kunnen echter geen weerstand bieden tegen de vechtlust van de Picten. Veel soldaten komen om het leven, maar hun leider, Generaal Titus Flavius Virilus (Dominic West) wordt gevangen genomen. Het is nu aan Quintus Dias en enkele overgebleven soldaten om de generaal te bevrijden en de confrontatie aan te gaan met de bloeddorstige Picten.

Regisseur Neil Marshall heeft in eigen land, Engeland, naam gemaakt met enkele goed gemaakte films. Deze Dog Soldiers, The Descent en Doomsday hebben inmiddels vele fans en soms zelfs een zekere cultstatus. Zijn laatste film, het hier besproken Centurion, is zijn grootste project tot nu toe. Zeker op het gebied van sets en locaties is de film vrij groot en bovendien ook goed gemaakt. We zijn dan ook direct bij de grootste pluspunten aangekomen. Vrijwel alles is op locatie opgenomen en Marshall laat geen moment onbenut om dit met ons te delen. Dit in de vorm van vele fraaie shots van het Schotse landschap. Het moet gezegd worden, het ziet er allemaal zeer fraai uit. Het camerawerk is ook mooi gedaan en alles bij elkaar biedt dit een mooi plaatje. Dit is uiteraard niet genoeg om een goede film af te leveren, hiervoor moet het verhaal ook in orde zijn. Dat is waar het helaas fout gaat bij Centurion. Niet dat het helemaal bar slecht te noemen is, maar echt goed kunnen we het ook niet noemen. Het verhaal lijkt een ziel te missen, waardoor je als kijker niet echt geboeid zit te kijken. De personages missen uitwerking en het verhaal diepgang. Het gevoel dat er meer in had gezeten, blijft de gehele speelduur hangen. Hierdoor leef je niet echt mee met wat er gebeurt op het scherm en of de karakters het nu redden of niet. Leuk om een keer te kijken is de prent zeker wel. De vele actiescènes zijn bijvoorbeeld meer dan de moeite waard en goed gemaakt. Aan bloed en gore geen gebrek, dus liefhebbers van rondspuitend bloed en afgehakte ledematen komen zeer zeker aan hun trekken. Dit is iets wat we wel aan Marshall kunnen overlaten, getuige zijn eerder gemaakte films. De optredens van de cast zijn redelijk wisselend van niveau. Veelal worden ze teruggehouden door de soms matige dialogen. Deze lijken vaak te bestaan uit stoere one-liners en clichés. Michael Fassbender speelt de hoofdrol en wel die van Centurion Quintus Dias. Hij zet deze rol prima neer en weet goed de benodigde emoties over te brengen. Verder zien we nog Dominic West, bekend van The Wire, en Olga Kurylenko (Quantum of Solace) voorbij komen. De eerste valt redelijk door de mand en komt niet echt geloofwaardig over. Kurylenko daarentegen zet een uitstekende rol neer en steelt elke scène waarin ze te zien is. Het feit dat ze totaal geen dialoog heeft, maakt dit gegeven nog extra opmerkelijk. Ze speelt namelijk een vrouw wiens tong eruit is gesneden door de Romeinen. Hierdoor kan zij niet praten en voelt zij een zeer sterke haat tegen de bezetter van haar land. Dit alles weet zij goed over te brengen door middel van gelaatsuitdrukkingen. Een opmerkelijk goed optreden van dit voormalig model. De rest van de cast bestaat vrijwel uit onbekenden, maar over het algemeen zijn hun rollen voldoende voor een film zoals deze. Samenvattend kunnen we stellen dat Centurion leuk is om een keer te kijken. De film mist diepgang, ontwikkeling en spanning om echt de moeite waard te worden. De actiescènes zijn goed gemaakt en de sets en locaties zien er fraai uit. Verwacht echter geen tweede Gladiator, hier komt de prent niet eens bij in de buurt.

A-Film heeft Centurion op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Jaar: 2010
Speelduur: 97 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931776

De Blu-ray Disc uitgave van Centurion heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De makers van Centurion hebben gekozen voor bepaalde stijlkeuzen wat betreft het beeld. Zo oogt de transfer grotendeels ontdaan van kleur, waardoor er een grauw en grimmig beeld ontstaat. De overheersende kleur is blauw, aangevuld met tinten van grijs, bruin en zwart. De blauwe gloed overheerst echter, iets dat vooral goed zichtbaar is in de scènes met sneeuw. Felle kleuren zijn er dan ook niet en natuurlijk zijn de kleurschakeringen ook niet te noemen. Dit is zoals gezegd geheel de keuze van de makers. Veel scènes laten een overbelicht beeld zien, met een hoog contrast. Het schaduwdetail is voldoende, hoewel sommige scènes wat detail missen in de donkere achtergronden. Het beeld is mooi scherp en laat voldoende detail en diepte zien. Op dit gebied kan de uitgave echter niet concurreren met de toppers op dit medium. De wijdere shots ogen het best, de close-ups hadden meer detail mogen laten zien in de gezichten van de cast. Het zwartniveau is uitstekend, dit is het sterkste punt van deze transfer. Een ander sterk punt is dat er geen artefacten aanwezig zijn.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op deze BD-uitgave van Centurion is één audiotrack te vinden, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/24kHz) in de originele Engelse taal. De film bevat redelijk veel actie en de track weet hier goed mee om te gaan met een zeer ruimtelijk en dynamisch klinkend geluidsbeeld. Op deze momenten worden alle kanalen bij het geheel betrokken en waan je je als kijker midden in de actie. Er is regelmatig sprake van een prima scheiding van de kanalen. Zo bewegen geluiden zich natuurlijk over het geluidsbeeld. Mooi voorbeeld hiervan zijn de scènes waarin pijlen en andere wapens richting tegenstanders geschoten worden. De surrounds laten dan ook redelijk veel activiteit horen, uiteraard in split-surround. De actiescènes worden ondersteund door een prima gedoseerd laag uit het LFE-kanaal. Dit laag is duidelijk aanwezig, maar niet overheersend en bombastisch, zoals vaak het geval is bij actievolle films. Tijdens de rustige momenten is er ook soms sprake van surroundactiviteit in de vorm van bijvoorbeeld wind of geluiden in het bos. De muziek klinkt prima gedetailleerd, iets dat opgaat voor het gehele geluid. De track klinkt mooi helder en dialogen zijn prima te volgen.

Na het opstarten van de schijf wordt direct met de film begonnen. Er is een hoofdmenu aanwezig, dat via de afstandsbediening op te roepen is. Hier heb je niet veel keuzes, alleen het starten van de film en het selecteren van de enige extra. De ondertiteling is alleen via de afstandsbediening aan of uit te zetten. Er is ook een pop-up menu aanwezig en hier zijn alleen de verschillende hoofdstukken te kiezen. Zoals gezegd is er slechts één extra aanwezig en dat is eigenlijk nog niet eens een extra te noemen. We moeten dus alle extra’s van bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave, zoals een audiocommentaar, een blik achter de schermen en verwijderde scènes, missen.

Trailer (2 min.)
Een trailer van de film. Het beeld is 576i en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Centurion vertelt het verhaal van een Romeinse soldaat, Quintus Dias, die in de handen van de vijand valt. Hij weet te ontsnappen en zich aan te sluiten bij het befaamde Negende Legioen. Ook zij komen onder aanval van de vijand en andermaal wordt er iemand gevangen genomen. Aan Quintus Dias de taak om samen met enkele anderen deze gevangene te bevrijden. Deze film kan gezien worden als een leuk tussendoortje. Het verhaal mist diepgang en uitwerking om echt indruk te maken. De actiescènes zijn wel heel goed gemaakt en de natuur van Schotland is fraai in beeld gebracht. Beeld en geluid van deze BD-uitgave zijn ruim voldoende. Er zijn nauwelijks extra’s aanwezig, alleen een trailer van de film.